Header Ads

Header ADS

1969 σαν σήμερα:«Η Πτήση 954 αγνοείται»… Το ατύχημα του DC-6B της Ο.Α στην Κερατέα



Στο όρος Πάνειον της Κερατέας αν ψάξει κανείς θα βρει ακόμη ίχνη από την συντριβή του DC-6B της Ολυμπιακής το 1969. Το αεροσκάφος με νηολόγιο SX-DAE (msn 45540/1016) κατασκευής 1958 εκτελούσε στις 8.12.69 το δρομολόγιο Χανιά-Αθήνα όταν κατά την φάση ενόργανης προσέγγισης στο Ελληνικό βρέθηκε εκτός προβλεπόμενου ίχνους και χαμηλότερα από το ελάχιστο ύψος ασφαλείας, με αποτέλεσμα να προσκρούσει στο Πάνειον, κοντά στον ραδιοφάρο NDB του Σουνίου.

Την ώρα του ατυχήματος (20:45 μμ) στην περιοχή επικρατούσαν δυσμενείς καιρικές συνθήκες. Πλήρωμα της Πτήσης ΟΑ954 ήταν οι Σπύρος Κουλουμουνδιώτης, κυβερνήτης, Γρηγόρης Γρηγοράκης, συγκυβερνήτης, ο ιπτάμενος μηχανικός Αγησίλαος Παπαγεωργίου και οι ιπτάμενες συνοδοί Μαρίνα Μάσχα και Μάρθα Πιταούλη. Κανείς από το πενταμελές πλήρωμα και τους 85 επιβάτες του «Νήσος Κέρκυρα» δεν σώθηκε.


Το αεροπλάνο είχε απογειωθεί με καθυστέρηση 34 λεπτών από τα Χανιά, στις 20:05΄μμ. Στις 20:24΄ ανέφερε στο ΚΕΠ/ΑΘ (Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών) διέλευση πάνω από την Μήλο στα 9.000 πόδια ενώ στις 20:41΄ ανέφερε στον έλεγχο Προσέγγισης Αθηνών διέλευση πάνω από το Σούνιο σε ύψος 5.000 ποδών, 500 πόδια ψηλότερα από το όριο ασφαλείας, ξεκινώντας διαδικασία ενόργανης προσγείωσης ILS.

Στις 20:42΄ το πλήρωμα επεχείρησε να καλέσει υπό κακές συνθήκες επικοινωνίας τον Πύργο Ελέγχου του Ελληνικού. Η επικοινωνία καθίσταται δυνατή 55 δευτερόλεπτα αργότερα, παίρνοντας οδηγίες να αναφέρει την διέλευσή του από το σημείο ‘Bravo’ (πάνω από τις Φλέβες) καθώς το αεροσκάφος θα προσέγγιζε σε ύψος 3.000 ποδών.

Στις 20:44΄ ο Πύργος του Ελληνικού καλεί την Πτήση 954 χωρίς να λάβει απάντηση. Η κλήση επαναλαμβάνεται αλλά μάταια. Στις 20:54΄ το προσωπικό του Πύργου σημαίνει συναγερμό. Όμως το DC-6 έχει χτυπήσει με 180 κόμβους στην ανατολική πλαγιά του Πάνειου, σε υψόμετρο 480 μέτρων, σκορπίζοντας συντρίμμια σε ακτίνα 270 μέτρων. Η τελευταία πτήση του ‘Delta Alpha Echo’ κατέληξε σε μια κλασσική περίπτωση CFIΤ (Controlled Flight Ιnto Terrain) συγκλονίζοντας το πανελλήνιο. Τα δημοσιεύματα της εποχής έκαναν γνωστά διάφορα μοιραία παιχνίδια της Τύχης.

Ο ιπτ. μηχανικός Αγ. Παπαγεωργίου, μέχρι πρότινος μηχανικός εδάφους, ήταν ως εκπαιδευόμενος στο DC-6B στο οποίο ένδεκα μήνες νωρίτερα είχε εκδηλωθεί η πρώτη αεροπειρατεία σε αεροσκάφος της Ο.Α. Μεταξύ των επιβατών βρισκόταν και ο μηχανικός εδάφους Φανούρης Καργάκης που είχε μεταβεί στα Χανιά για να επιθεωρήσει το αεροσκάφος με το οποίο θα επέστρεφε καθώς και ο Δημ. Παπαδομιχελάκης, ιπτάμενος μηχανικός στα Β707. Κάθε θύμα και μια ιστορία…


Τα τετρακινητήρια DC-6B απετέλεσαν την πρώτη μεγάλη παραγγελία αεροσκαφών της Ο.Α. Αρχικώς τα αεροσκάφη του τύπου εξυπηρετούσαν την γραμμή Αθήνα-Λονδίνο με ενδιάμεσους σταθμούς στην Ρώμη και το Παρίσι αλλά αργότερα, με την αύξηση της επιβατικής κίνησης, εκτός από τις πτήσεις εξωτερικού χρησιμοποιήθηκαν εντατικά και σε προορισμούς του εσωτερικού δικτύου.

Είχαν τριμελές πλήρωμα, τέσσερεις αστεροειδείς Pratt & Whitney R-2800-CB17 ισχύος 2.500 hp έκαστος με έκχυση ύδατος και δυνατότητα μεταφοράς 66 επιβατών το 1958 (αυξήθηκαν σε 95 μετά από σχετική μετατροπή το 1967) με ταχύτητα ταξιδίου 274 κόμβων ή 315 μίλια/ώρα. Παρέμειναν σε υπηρεσία μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’70 και ήταν τα τελευταία εμβολοφόρα επιβατικά της εταιρίας.

Όλες οι αεροπορικές εταιρίες έχουν ατυχήματα στην ιστορία τους. Η δε πρόσκρουση υπό ελεγχόμενη πτήση σε έδαφος –όταν ένα αξιόπλοο αεροσκάφος υπό τον πλήρη έλεγχο του πιλότου πετάει ακούσια προς το έδαφος, έναν ορεινό όγκο, σε νερό ή εμπόδιο, με το πλήρωμα να αγνοεί την επικείμενη καταστροφή μέχρι να είναι πλέον πολύ αργά– εξακολουθεί να διεκδικεί αεροπλάνα και ζωές. Αν και η συντριβή του SX-DAE υπήρξε το πλέον πολύνεκρο αεροπορικό ατύχημα στην Ελλάδα μέχρι την πτώση του Β737 της Helios στο Γραμματικό τον Αύγουστο του 2005, ο χαμηλός δείκτης μείζονων ατυχημάτων της Ολυμπιακής την είχε κατατάξει μεταξύ των ασφαλέστερων στον κόσμο. Kανένα από αυτά δεν καταλογίσθηκε σε τεχνική βλάβη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι από την ίδρυσή της μέχρι τις 31.12.1985, o λόγος των επιβατών που ταξίδεψαν ως προς τον αριθμό των θυμάτων των τεσσάρων θανατηφόρων ατυχημάτων της Ο.Α (τα μείζονα ατυχήματα της Αεροπλοΐας δεν περιλαμβάνονται) ήταν 414.258 προς 1. Σύμφωνα με την Ένωση Πτυχιούχων Τεχνικών Αεροπλάνων Ολυμπιακής Αεροπορίας αυτό σημαίνει δείκτη ασφαλείας πτήσεων 99,99974%. Πολύ μεγαλύτερες εταιρίες θα ζήλευαν.

Αλέξανδρος Θεολόγου

flight.com.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.