Καπετάν Σπύρος Θηραίος:Ένα παράδειγμα ελληνικής ναυτοσύνης, ηρωισμού και χριστιανικής αγάπης
Τα τελευταία χρόνια, με την αύξηση των προσφυγικών - μεταναστευτικών ροών στις ελληνικές θάλασσες, τα υποδείγματα αυτοθυσίας και ηρωισμού των Ελλήνων ναυτικών είναι καθημερινό φαινόμενο.
Οι Έλληνες ναυτικοί, του Εμπορικού και του Πολεμικού μας Ναυτικού, μια μεγάλη οικογένεια που έχει «ζυμωθεί» με την αλμύρα της θάλασσας, επί αιώνες, μεγαλουργούν σε όλα τα μήκη και πλάτη των θαλασσών σε πάμπολλους τομείς. Ένας από αυτούς είναι και ο τομέας της διάσωσης.
Αν, για τους ναυτικούς όλου του κόσμου, ο ορισμός της ναυτοσύνης περιορίζεται απλά στην ιδιότητα του ναυτικού να συμπεριφέρεται σύμφωνα με ό,τι θεωρείται σωστό και ασφαλές, για τους Έλληνες ναυτικούς, είναι πολλά ακόμη. Είναι η πίστη στη θαυματουργό δύναμη του Αγίου Νικολάου, του βιγλάτορα των ωκεανών, η χριστιανική αγάπη, το απαράμιλλο ελληνικό φιλότιμο, ο σεβασμός όχι μόνο στους ανώτερους αλλά και στους παλιότερους, ο ηρωισμός, η εφευρετικότητα, η σωστή συμπεριφορά, η υπευθυνότητα, η αντίληψη, η βοήθεια, η προθυμία… και φυσικά η σωστή ναυτική τέχνη.
Τόσο η διεθνής (Διεθνής Σύμβαση για την Ασφάλεια Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα, Safety of Life at Sea - SOLAS 1974) όσο και η εθνική νομοθεσία (Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου - ΝΔ 187/1973) επιβάλλουν στον πλοίαρχο «να παρέχει κάθε δυνατή βοήθεια σε πλοία ή αεροσκάφη ή πρόσωπα που κινδυνεύουν από οποιαδήποτε αιτία στη θάλασσα, εφόσον δεν δημιουργείται σοβαρός κίνδυνος για το παρέχον τη βοήθεια πλοίο ή τους επιβαίνοντες».
Το 2011, για πρώτη φορά, έγινε μια συλλογική προσπάθεια να καταγραφούν, πραγματικές, συγκλονιστικές και αγωνιώδεις προσπάθειες, υγειονομικών συμβάντων, που διαδραματίστηκαν κυρίως πάνω σε πλοία, ελληνικά και ξένα, με πρωταγωνιστές Έλληνες ναυτικούς, κατά κανόνα πετυχημένες, οι οποίες αφορούσαν, από βρέφη ημερών μέχρι υπερήλικες. Έτσι, από τις Ιατρικές Εκδόσεις «Γ.Β. Παρισιάνος», εκδόθηκε βιβλίο με τίτλο «Η ΥΓΕΙΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ - Αυθεντικές Θαλασσινές Αφηγήσεις».
Επειδή είναι πολύ δύσκολο να περιγράψει κανείς με λόγια τον ηρωισμό και τη ναυτοσύνη των Ελλήνων ναυτικών, θα γίνει αναφορά σε ένα περιστατικό (δεν αναφέρεται στο παραπάνω βιβλίο) που έγινε στα φουρτουνιασμένα νερά του Αιγαίου πριν από είκοσι περίπου χρόνια αλλά η αξία του είναι διαχρονική.
Καθαρά Δευτέρα, 2 Μαρτίου 1998.
Στο λιμάνι της Σαντορίνης είναι αγκυροβολημένο το πλοίο της γραμμής, το Ε/Γ-Ο/Γ «Εξπρές Απόλλων». Από το Λιμεναρχείο έχει εκδοθεί απαγορευτικό απόπλου καθώς, σύμφωνα με το Δελτίο της ΕΜΥ, στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο επικρατούν άνεμοι έντασης μέχρι και 11 BF. Αυτό σημαίνει ότι επικρατεί «σφοδρή θύελλα» με ταχύτητα ανέμου που ξεπερνά τα 100 χλμ την ώρα και δημιουργούνται κύματα ύψους πάνω από 10 μέτρα.
Στην Ίο (Νιό, όπως τη λένε οι ντόπιοι) ένα μικρό κυκλαδίτικο νησί, περίπου 32 ναυτικά μιλιά βόρεια της Σαντορίνης, ένα αβάπτιστο άρρεν βρέφος μόλις 23 ημερών διαγνώστηκε ότι πάσχει από σηψαιμία και έπρεπε να μεταφερθεί επειγόντως σε Νοσοκομείο Παίδων.
Όμως, κανένα πλοίο ή ελικόπτερο με αυτές τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες δεν μπορούσε να προσεγγίσει στην Ίο. Το ΕΚΑΒ, εκ των πραγμάτων, αδυνατούσε να βοηθήσει. Να σημειωθεί εδώ ότι, τα παντός καιρού ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης (Search and Rescue - SAR), τα Super Puma, άρχισαν να προσφέρουν υπηρεσίες στην Ελλάδα μετά το Δεκέμβριο του 1999.
Τότε, ο Καπετάν Σπύρος Θηραίος, ο πλοίαρχος του Ε/Γ-Ο/Γ «Εξπρές Απόλλων», ο καπετάνιος που έχει πάνω από σαράντα χρόνια στις θάλασσες όλου του κόσμου, και τα μισά στην ελληνική ακτοπλοΐα, ο Άνθρωπος που έχει μετατρέψει πέντε φορές πλοία της ακτοπλοΐας, σε... πλωτά μαιευτήρια, μόλις πληροφορήθηκε το γεγονός, χωρίς κανένας να τον υποχρεώσει, άμεσα πήρε τη συγκατάθεση της πλοιοκτήτριας εταιρείας «Agapitos Express Ferries», ετοίμασε το πλήρωμά του και περί ώρα 20.30 απέπλευσε, με τιμονιέρη τον Άγιο Νικόλαο, για το παράτολμο ταξίδι.
Σαντορίνη - Ίος - Σαντορίνη, είναι ένα ταξίδι που σε φυσιολογικές συνθήκες δεν ξεπερνά τις 3 ώρες. Όμως με τη φουρτουνιασμένη θάλασσα και τα 11 μποφόρ, απαιτήθηκαν υπεράνθρωπες προσπάθειες από τον πλοίαρχο και το πλήρωμα, χαμηλές ταχύτητες, μεγάλη υπομονή και πολλές ώρες. Παρέλαβαν στη Νιο το βρέφος μαζί με τους γονείς του και μετά από ένα πολύωρο ταξίδι κατέπλευσαν στη Σαντορίνη τα ξημερώματα της Τρίτης 3 Μαρτίου. Στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης τους περίμενε αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας και τους μετέφερε στην Αθήνα και από εκεί με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία». Το παιδάκι αυτό τελικά σώθηκε και ο καπετάν-Σπύρος το βάπτισε. Τώρα πια, έχει μεγαλώσει και έχει γίνει ολόκληρο παλικάρι.
Ο καπετάν Σπύρος Θηραίος και το πλήρωμά του έδειξαν πράγματι απίστευτο ηρωισμό και απίστευτο θάρρος. Είναι ένα παράδειγμα εμπράκτου χριστιανικής αγάπης και αλληλεγγύης. Παρά την ηθική αδιαφορία και αναλγησία που καλλιεργείται γύρω μας, όπου η ζωή θανατώνεται πριν να γεννηθεί, η Πατρίδα μας, η Ναυτική Ελλάς έχει να παρουσιάσει σεμνά υποδείγματα αυτοθυσίας και ηρωισμού.
Τα τελευταία χρόνια, με την αύξηση των προσφυγικών - μεταναστευτικών ροών στις ελληνικές θάλασσες, αυτά τα υποδείγματα αυτοθυσίας και ηρωισμού είναι καθημερινό φαινόμενο.
Μάλιστα, στο πλαίσιο των βραβείων UNICEF 2015 (United Nations International Children's Emergency Fund - Διεθνές Ταμείο Επείγουσας Βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών για τα Παιδιά), το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή βραβεύθηκε, για «το εξαιρετικό έργο που επιτελεί το τελευταίο χρονικό διάστημα αλλά και διαχρονικά για τη διάσωση/προστασία των παιδιών προσφύγων και μεταναστών».
Το 2015, σε 5.000 περιστατικά, μόνο από το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή, διασώθηκαν 90.000 πρόσφυγες - μετανάστες, αριθμός μοναδικός παγκοσμίως και από αυτούς περισσότερα από 17.000 ήταν τα διασωθέντα παιδιά και βρέφη.
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α)
Αν, για τους ναυτικούς όλου του κόσμου, ο ορισμός της ναυτοσύνης περιορίζεται απλά στην ιδιότητα του ναυτικού να συμπεριφέρεται σύμφωνα με ό,τι θεωρείται σωστό και ασφαλές, για τους Έλληνες ναυτικούς, είναι πολλά ακόμη. Είναι η πίστη στη θαυματουργό δύναμη του Αγίου Νικολάου, του βιγλάτορα των ωκεανών, η χριστιανική αγάπη, το απαράμιλλο ελληνικό φιλότιμο, ο σεβασμός όχι μόνο στους ανώτερους αλλά και στους παλιότερους, ο ηρωισμός, η εφευρετικότητα, η σωστή συμπεριφορά, η υπευθυνότητα, η αντίληψη, η βοήθεια, η προθυμία… και φυσικά η σωστή ναυτική τέχνη.
Τόσο η διεθνής (Διεθνής Σύμβαση για την Ασφάλεια Ανθρώπινης Ζωής στη Θάλασσα, Safety of Life at Sea - SOLAS 1974) όσο και η εθνική νομοθεσία (Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου - ΝΔ 187/1973) επιβάλλουν στον πλοίαρχο «να παρέχει κάθε δυνατή βοήθεια σε πλοία ή αεροσκάφη ή πρόσωπα που κινδυνεύουν από οποιαδήποτε αιτία στη θάλασσα, εφόσον δεν δημιουργείται σοβαρός κίνδυνος για το παρέχον τη βοήθεια πλοίο ή τους επιβαίνοντες».
Το 2011, για πρώτη φορά, έγινε μια συλλογική προσπάθεια να καταγραφούν, πραγματικές, συγκλονιστικές και αγωνιώδεις προσπάθειες, υγειονομικών συμβάντων, που διαδραματίστηκαν κυρίως πάνω σε πλοία, ελληνικά και ξένα, με πρωταγωνιστές Έλληνες ναυτικούς, κατά κανόνα πετυχημένες, οι οποίες αφορούσαν, από βρέφη ημερών μέχρι υπερήλικες. Έτσι, από τις Ιατρικές Εκδόσεις «Γ.Β. Παρισιάνος», εκδόθηκε βιβλίο με τίτλο «Η ΥΓΕΙΑ ΤΑΞΙΔΕΥΕΙ - Αυθεντικές Θαλασσινές Αφηγήσεις».
Επειδή είναι πολύ δύσκολο να περιγράψει κανείς με λόγια τον ηρωισμό και τη ναυτοσύνη των Ελλήνων ναυτικών, θα γίνει αναφορά σε ένα περιστατικό (δεν αναφέρεται στο παραπάνω βιβλίο) που έγινε στα φουρτουνιασμένα νερά του Αιγαίου πριν από είκοσι περίπου χρόνια αλλά η αξία του είναι διαχρονική.
Καθαρά Δευτέρα, 2 Μαρτίου 1998.
Στο λιμάνι της Σαντορίνης είναι αγκυροβολημένο το πλοίο της γραμμής, το Ε/Γ-Ο/Γ «Εξπρές Απόλλων». Από το Λιμεναρχείο έχει εκδοθεί απαγορευτικό απόπλου καθώς, σύμφωνα με το Δελτίο της ΕΜΥ, στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο επικρατούν άνεμοι έντασης μέχρι και 11 BF. Αυτό σημαίνει ότι επικρατεί «σφοδρή θύελλα» με ταχύτητα ανέμου που ξεπερνά τα 100 χλμ την ώρα και δημιουργούνται κύματα ύψους πάνω από 10 μέτρα.
Στην Ίο (Νιό, όπως τη λένε οι ντόπιοι) ένα μικρό κυκλαδίτικο νησί, περίπου 32 ναυτικά μιλιά βόρεια της Σαντορίνης, ένα αβάπτιστο άρρεν βρέφος μόλις 23 ημερών διαγνώστηκε ότι πάσχει από σηψαιμία και έπρεπε να μεταφερθεί επειγόντως σε Νοσοκομείο Παίδων.
Όμως, κανένα πλοίο ή ελικόπτερο με αυτές τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες δεν μπορούσε να προσεγγίσει στην Ίο. Το ΕΚΑΒ, εκ των πραγμάτων, αδυνατούσε να βοηθήσει. Να σημειωθεί εδώ ότι, τα παντός καιρού ελικόπτερα έρευνας και διάσωσης (Search and Rescue - SAR), τα Super Puma, άρχισαν να προσφέρουν υπηρεσίες στην Ελλάδα μετά το Δεκέμβριο του 1999.
Τότε, ο Καπετάν Σπύρος Θηραίος, ο πλοίαρχος του Ε/Γ-Ο/Γ «Εξπρές Απόλλων», ο καπετάνιος που έχει πάνω από σαράντα χρόνια στις θάλασσες όλου του κόσμου, και τα μισά στην ελληνική ακτοπλοΐα, ο Άνθρωπος που έχει μετατρέψει πέντε φορές πλοία της ακτοπλοΐας, σε... πλωτά μαιευτήρια, μόλις πληροφορήθηκε το γεγονός, χωρίς κανένας να τον υποχρεώσει, άμεσα πήρε τη συγκατάθεση της πλοιοκτήτριας εταιρείας «Agapitos Express Ferries», ετοίμασε το πλήρωμά του και περί ώρα 20.30 απέπλευσε, με τιμονιέρη τον Άγιο Νικόλαο, για το παράτολμο ταξίδι.
Σαντορίνη - Ίος - Σαντορίνη, είναι ένα ταξίδι που σε φυσιολογικές συνθήκες δεν ξεπερνά τις 3 ώρες. Όμως με τη φουρτουνιασμένη θάλασσα και τα 11 μποφόρ, απαιτήθηκαν υπεράνθρωπες προσπάθειες από τον πλοίαρχο και το πλήρωμα, χαμηλές ταχύτητες, μεγάλη υπομονή και πολλές ώρες. Παρέλαβαν στη Νιο το βρέφος μαζί με τους γονείς του και μετά από ένα πολύωρο ταξίδι κατέπλευσαν στη Σαντορίνη τα ξημερώματα της Τρίτης 3 Μαρτίου. Στο αεροδρόμιο της Σαντορίνης τους περίμενε αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας και τους μετέφερε στην Αθήνα και από εκεί με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ, στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία». Το παιδάκι αυτό τελικά σώθηκε και ο καπετάν-Σπύρος το βάπτισε. Τώρα πια, έχει μεγαλώσει και έχει γίνει ολόκληρο παλικάρι.
Ο καπετάν Σπύρος Θηραίος και το πλήρωμά του έδειξαν πράγματι απίστευτο ηρωισμό και απίστευτο θάρρος. Είναι ένα παράδειγμα εμπράκτου χριστιανικής αγάπης και αλληλεγγύης. Παρά την ηθική αδιαφορία και αναλγησία που καλλιεργείται γύρω μας, όπου η ζωή θανατώνεται πριν να γεννηθεί, η Πατρίδα μας, η Ναυτική Ελλάς έχει να παρουσιάσει σεμνά υποδείγματα αυτοθυσίας και ηρωισμού.
Τα τελευταία χρόνια, με την αύξηση των προσφυγικών - μεταναστευτικών ροών στις ελληνικές θάλασσες, αυτά τα υποδείγματα αυτοθυσίας και ηρωισμού είναι καθημερινό φαινόμενο.
Μάλιστα, στο πλαίσιο των βραβείων UNICEF 2015 (United Nations International Children's Emergency Fund - Διεθνές Ταμείο Επείγουσας Βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών για τα Παιδιά), το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή βραβεύθηκε, για «το εξαιρετικό έργο που επιτελεί το τελευταίο χρονικό διάστημα αλλά και διαχρονικά για τη διάσωση/προστασία των παιδιών προσφύγων και μεταναστών».
Το 2015, σε 5.000 περιστατικά, μόνο από το Λιμενικό Σώμα - Ελληνική Ακτοφυλακή, διασώθηκαν 90.000 πρόσφυγες - μετανάστες, αριθμός μοναδικός παγκοσμίως και από αυτούς περισσότερα από 17.000 ήταν τα διασωθέντα παιδιά και βρέφη.
ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Υποναύαρχος Λ.Σ. (ε.α)
Πηγή: https://www.alexpolisonline.com/2017/09/blog-post_51.html#ixzz7KJk7lWB6
Alexandroupoli Online
Ελπιζω το αρθρο να το διαβασει το τομαρι ο Ιασωνας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤομάρι είσαι εσύ. Ο Ιάσωνας διακινδυνεύει κάθε στιγμή χωρίς να κοιτάει χρωμα φυλή. Και προπαντός δεν θέλει επιβραβεύσεις από τα όργανα που προκαλούν πρόσφυγες.Το μπράβο το παίρνει από τα δάκρυα ευγνωμοσύνης των ΑΝΘΡΏΠΩΝ που σώζει
Διαγραφή