Τό νερό,διαχρονικά δημόσιο άγαθό καί όχι έμπόρευμα!
Γράφει ο Αναστάσιος Πήλιας
Διδακτωρ Νομικης Σχολης Πανεπιστημιου Αθηνων
Τό νερό,διαχρονικά δημόσιο άγαθό καί όχι έμπόρευμα!
Μία πηγή νερού στά Έπτάνησα,πηγή ζωής ,άντικείμενο δικαστικής φιλονικίας τό 1798!
Ή ίστορία μας έκτυλίχθηκε τό 1798, στή στροφή τής ίστορικής μετάβασης τών Έπτανήσων άπό τήν κυριαρχία τών Ένετών στούς Δημοκρατικούς Γάλλους. Τόπος τ' όμορφο χωριό τών Λογοθετιανίκων Κυθήρων τής Έπτανήσου Μία πηγή νερού, δώρο θεού στό τοπωνύμιο Γεώργακα πού εύρίσκεται έντός τού ύποστατικού (ίδιοκτησία) τού Θεοδωρή Μουλού,κλώνου τής μεγάλης βυζαντινής οίκογενείας Λογοθέτη,άποτέλεσε άντικείμενο δικαστικής φιλονικίας.
Βάσει τού ίσχύοντος έθιμικού δικαίου στά Έπτάνησα, στήν πηγή είχαν άναφαίρετο δημόσιο δικαίωμα όλοι οί χωριανοί.
Έπαιρναν νερό, γιά νά ποτίζουν τά ζώα τους, καί τά περιβόλια τους. Ό Θ. Μουλός χωρίς προειδοποίηση, έκλεισε μέ φράκτη τήν πρόσβαση στήν πηγή . Έπιμελέστερος τών χωριανών , ό Θεόδωρος Σοφίος. Φαίρνει τήν ύπόθεση στό Signori della pace (Είρηνοδικείο) τής Χώρας στίς 12/8/1998.
Ή ύπόθεση παρά τίς νομιφανείς ένστάσεις τού Μουλού, ότι οί ίδι ωτικοί δίοδοι πού όδηγούσαν στήν πηγή τού κτήματος του,έπισκευάστηκαν έξόδοις του,τό δικαστήριο στή Χώρα διέταξε τήν άμεση άπόδοση τής πηγής τού νερού, στήν κοινή χρήση, άκολουθώντας τήν πάγια νομολογία τού έθιμικού δικαίου. Οί καιροί σήμερα είναι χαλεποί,....τά γεγονότα τρέχουν, φωτισμένες προρρήσεις διατείνονται ότι ό ..καιρός γάρ έγγύς. . .οί πηγές τών Κυθήρων καί όλης τής Έλλάδος είναι πηγές ζωής,δημόσιος θησαυρός πού χρήζουν τής έπιμελείας μας.
Βιβλιογραφία.
1 . Έλένη Χάρου, Φιλολόγου ,Ίστορικής έρευνήτριας, Λαογράφου, Οί βρύσες καί οί πηγές τών Κυθήρων,Χώρα Νοέμβριος 2016.
2.ΓΑΚ Κυθήρων,Αρχείο Δημ. Γάλλων Φ.11.έγρ. 1 Θ.Σοφίος κατά Θ. Μουλού.
3.Κώστα Τσάλτα, Θεσμικές-διοικητικές-πολιτι κές μεταβολές στά Κύθηρα(1797-1798),Άθήνα 2020,σελ.184.
4. Πήλια Άναστάσιο,Μορφές έκκλησιαστικών έθίμων&έθιμικό δίκαιο,Άθήνα 2007,σελ,52-53.
Οί φωτογραφίες.
Α.Αύγουστος 1969, έγκαίνια τής πηγής στή Γουρεία Λογοθετιανίκων. Διακρίνω τίς πατερικές μορφές τών ίερέων Ηλ.Χανιώτη,Μπουρνά ζου,Νικολάου Παπαδόπουλου Ποταμού, τούς κοινοτάρχες Σωτ. Κομηνό,Τσιτσίλια, τούς συγ γενείς μου, Τριαντάφυλλο Κορωναίο, Γιώργο Κορωναίο Βασιλιόπουλο(θείο μου), Έμμανουήλ Σουρή καί άλλους.
Β.Άγιος Μηνάς(Αγιος Μαρτίνος) Λογοθετιανίκων.
Γ.Πηγή Άμήρ Άλή Καραβά Κυθήρων.
Δ.Ε. Πορτοκαλιά Καραβά Κυθήρων.
Δεν υπάρχουν σχόλια