ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ Γιατί καθυστερούν τα εναέρια μέσα;
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΕΡΟΠΥΡΟΣΒΕΣΗΣ ΣΤΑ ΚΥΘΗΡΑ
Μετά από κάθε καταστροφή λόγω πυρκαγιάς στη Ν. Κύθηρα, αναπτύσσεται μια έντονη προβληματική από τους κατοίκους σχετικά με την έγκαιρη αποστολή ή μη πυροσβεστικών πτητικών μέσων. Αρχικά, πρέπει να επισημανθεί ότι η συντεταγμένη πολιτεία έχει την υποχρέωση να προστατεύει τη ζωή και την περιουσία των πολιτών σε όλη την επικράτεια, καθώς και να συνδράμει στην αποκατάσταση των ζημιών για την ανακούφιση των πληγέντων.
Ιδιαιτερότητες αεροπυρόσβεσης στα Κύθηρα
Η γεωγραφική θέση των Κυθήρων δημιουργεί σοβαρές δυσκολίες:
• Μεγάλη απόσταση από αεροπορικές βάσεις όπως της Ελευσίνας, της Ανδραβίδας και Καλαμάτας, από όπου απογειώνονται τα πυροσβεστικά αεροσκάφη τύπου CL-215 ή CL-415.
• Με τον χρόνο προετοιμασίας, απαιτούνται περίπου δύο ώρες για να φτάσουν στα Κύθηρα.
• Με την άφιξή τους, πρέπει να επιλέξουν σημείο υδροληψίας. Συνήθως η θάλασσα στα Κύθηρα είναι ταραγμένη, οπότε οι κυβερνήτες μεταβαίνουν στην Ελαφόνησο για υδροληψία, γεγονός που καθυστερεί περαιτέρω τις πρώτες ρίψεις, επιτρέποντας στη φωτιά να επεκταθεί.
• Μετά την επιστροφή τους στα Κύθηρα, τα αεροσκάφη επιχειρούν περίπου δύο κύκλους ρίψεων προτού χρειαστούν ανεφοδιασμό σε καύσιμα, ο οποίος γίνεται στο αεροδρόμια της Καλαμάτας. Αυτό σημαίνει ότι απαιτούνται άλλες δύο κρίσιμες ώρες μέχρι να επιστρέψουν στο θέατρο των επιχειρήσεων.
Τα αεροσκάφη PZL, που σταθμεύουν συνήθως σε Καλαμάτα και Τρίπολη, δεν επιλέγονται για τα Κύθηρα λόγω της μεγάλης απόστασης και της επικινδυνότητας πτήσης πάνω από θάλασσα. Ακόμα και το 2017, όταν στάλθηκαν στα Κύθηρα, η συνεισφορά τους ήταν περιορισμένη, καθώς η μικρή ποσότητα νερού που μεταφέρουν είναι αποτελεσματική μόνο στο στάδιο έναρξης της πυρκαγιάς, όχι όταν αυτή έχει ξεφύγει από τον έλεγχο.
Σχετικά με τα πυροσβεστικά ελικόπτερα τύπου Erickson, έχουν μικρή αυτονομία καυσίμων μετά από λίγες ρίψεις νερού στα Κύθηρα, πρέπει να αποχωρήσουν για ανεφοδιασμό δηλαδή να επιστρέψουν στην Καλαμάτα.
Αυτοί είναι οι κύριοι λόγοι που διαχρονικά δημιουργούν την εντύπωση στους κατοίκους ότι «μας εγκαταλείπουν» ή ότι «δεν ενδιαφέρονται για εμάς», παρά το γεγονός ότι στην περιοχή αποστέλλονται πτητικά μέσα.
Επίσης πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα πτητικά μέσα επιχειρούν σε κύκλους.
Το πραγματικό ερώτημα
Το κρίσιμο ερώτημα που τίθεται είναι: Τι πρέπει να γίνει ώστε να επιλυθούν τα προβλήματα αεροπυρόσβεση στα Κύθηρα;
Η ομάδα ΔΙΑΠΥΡΟΣ θεωρεί ότι θα πρέπει να εξεταστεί σοβαρά η διασφάλιση επάρκειας καυσίμων στο αεροδρόμιο Κυθήρων, ώστε να μπορούν τα αεροσκάφη να ανεφοδιάζονται τοπικά.
Βεβαίως, υπάρχουν σοβαρά διαδικαστικά και τεχνικά ζητήματα που δεν είναι βέβαιο ότι μπορούν να επιλυθούν άμεσα.
Μια άλλη λύση θα μπορούσε να είναι η επαναλειτουργία του αεροδρομίου Σπάρτης, με σκοπό τον ανεφοδιασμό ελικοπτέρων και μικρών ψεκαστικών που χρησιμοποιούνται και για αεροπυρόσβεση.
Βεβαίως η περιοχή που βρίσκεται το συγκεκριμένο αεροδρόμιο αντιμετωπίζει πρόβλημα με το διάδρομο προσγείωσης- απογείωσης. Συγκεκριμένα κατά το παρελθόν ενώ υπήρχε εντολή απογείωσης των PZL αυτά δεν μπορούσαν να απογειωθούν λόγω της διεύθυνσης των ανέμων.
Η ουσία της πυρόσβεσης
Τέλος, πρέπει να τονιστεί ότι τη φωτιά τη σβήνουν οι επίγειες δυνάμεις και όχι τα πτητικά μέσα, όπως απέδειξε και η πρόσφατη πυρκαγιά στον Φενεό Κορινθίας, όπου διατέθηκαν από το κέντρο επιχειρήσεων σχεδόν όλα τα διαθέσιμα πτητικά μέσα χωρίς τα επιθυμητά αποτέλεσμα. Τα πυροσβεστικά αεροσκάφη
και ελικόπτερα
είναι καθοριστικής σημασίας στη φάση περιορισμού, όμως τη μάχη τελικά κερδίζει το «πεζικό», δηλαδή οι επίγειες πυροσβεστικές δυνάμεις με συντονισμένο αγώνα εκ του συστάδην.
ΔΙΑΠΥΡΟΣ – Διερεύνηση Εγκλημάτων Εμπρησμού

Δεν υπάρχουν σχόλια