Λακωνία: Φύλακες-άγγελοι τού Λακωνικού Κόλπου, οι Σταύρος Αραχωβίτης και Πέτρος Κόκκαλης!
Ο Σταύρος Αραχωβίτης ανέδειξε με Ερώτησή του στη βουλή το κρίσιμο ζήτημα της προστασίας του Λακωνικού Κόλπου από τις στερούμενες ηθικής μεταφορτώσεις αργού πετρελαίου – Αυτό έστρεψε το ενδιαφέρον του διεθνούς κοινού σε μια τόσο ευαίσθητη για τη Λακωνία περιοχή – Ακολούθησε επίσκεψη από διεθνή τηλεοπτικά δίκτυα στον Λακωνικό Κόλπο, όπως το γερμανικού κρατικό κανάλι ZDF και το ιαπωνικό πρακτορείο NIKKEI – Επιστέγασμα η γραπτή Ερώτηση που κατέθεσε στην Κομισιόν, ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Πέτρος Κόκκαλης
Την «περίεργη και ενδεχομένως επικίνδυνη κατάσταση» που παρατηρείτο τον Φεβρουάριο του 2022 εντός τού Λακωνικού Κόλπου, και συγκεκριμένα την κίνηση μεγάλων φορτηγών πλοίων, «…στην πλειοψηφία τους τύπου μεταφοράς χημικών και πετρελαιοειδών», είχε αναδείξει με Ερώτησή του στη Βουλή ο πρώην υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και εκ νέου υποψήφιος Λακωνίας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Σταύρος Αραχωβίτης.
Στην καταγγελία του αυτή, μαζί με τον αείμνηστο Νεκτάριο Σαντορινιό, ο Αραχωβίτης τόνιζε πως μέσα στον Λακωνικό Κόλπο καταγράφονται από το στίγμα AIS καθημερινά περισσότερα από 15, έως και... 30 Oil/Chemical ή Crude Oil τάνκερ.
Όπως και αποδείχθηκε, τάνκερ κάθε σημαίας καταλάμβαναν καθημερινά το κέντρο του Λακωνικού Κόλπου σε διεθνή ύδατα για μεταφορτώσεις αργού πετρελαίου κάθε προέλευσης.
Η Ερώτηση στρίμωξε στα σχοινιά τον υπουργό Ναυτιλίας, Πλακιωτάκη, για ένα τόσο μείζον για την οικονομική ανάπτυξη και περιβαλλοντική ισορροπία της Λακωνίας θέμα, αφού εν τέλει ο τελευταίος παραδέχθηκε ότι πράγματι εντός του Λακωνικού Κόλπου πραγματοποιούνται, παραπάνω από συχνά, «μεταγγίσεις» πετρελαιοειδών φορτίων από δεξαμενόπλοια…
Η Ερώτηση μάλιστα, ζητούσε και απαντήσεις σχετικά με
- τι είδους δραστηριότητες πραγματοποιούνται από τα δεξαμενόπλοια που εισέρχονται εντός του Λακωνικού Κόλπου,
- ποια Υπηρεσία ελέγχει το είδος, τη νομιμότητα και την ασφάλεια των δραστηριοτήτων αυτών και για το,
- πόσο τελικά ασφαλείς για το οικοσύστημα του Λακωνικού Κόλπου είναι αυτές οι δραστηριότητες,
- μεταφέροντας τις ανησυχίες της τοπικής κοινωνίας σχετικά με το γεγονός ότι, σύμφωνα με μαρτυρίες, «…τα εν λόγω δεξαμενόπλοια παρατηρούνται να κάνουν εργασίες μετάγγισης πολύ πιο κοντά από τα 6 ναυτικά μίλια».
Παραδέχεται το Υπουργείο Ναυτιλίας το σύνηθες του πράγματος!
Όπως περιέγραψε ο Αραχωβίτης, «…το Υπουργείο Ναυτιλίας παραδέχεται στην Απάντησή του (αριθ. Πρωτ.:1500.1/42085/2022/163 από 15-6-22) πως “η διενέργεια των εργασιών μεταφόρτωσης πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ δεξαμενόπλοιων (Ship Τo Ship/STS Transfer) αποτελεί συνήθη πρακτική διεθνώς” και πως στη θαλάσσια περιοχή της Λακωνίας αυτές λαμβάνουν χώρα πέραν των 6 ναυτικών μιλίων, δηλαδή σε διεθνή ύδατα!». Αλλά για τα 6 ναυτικά μίλια, τσιμουδιά!
Επίσης παρατηρούσε, πως το Υπουργείο «…αφήνει αναπάντητα τα ερωτήματα για το ποιος θα έχει την τελική ευθύνη σε περίπτωση διαφυγής πετρελαιοειδών στην θαλάσσια περιοχή της Λακωνίας, πιθανότητα που δεν είναι καθόλου μικρή, δεδομένης της συχνότητας των μεταγγίσεων, του όγκου των φορτίων και της επικινδυνότητας που η διαδικασία αυτή ενέχει από τη φύση της.»
- Εκτενές ρεπορτάζ του γερμανικού κρατικού καναλιού ZDF για τις δραστηριότητες δεξαμενόπλοιων στον Λακωνικό Κόλπο
Το κρίσιμο ζήτημα διεθνοποιήθηκε και με αφορμή την κοινοβουλευτική Ερώτηση το γερμανικό κρατικό κανάλι ZDF πραγματοποίησε και παρουσίασε εκτενές ρεπορτάζ στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων την Τρίτη 16 Αυγούστου.
Στο ρεπορτάζ παρουσιάζονται οι ανησυχίες αλιέων, ξενοδόχων, περιβαλλοντικών οργανώσεων.
Έγινε επίσης αναλυτική καταγραφή της διαδικασίας μεταφόρτωσης πετρελαίου ship to ship operation (StS) που πραγματοποιείται.
Σε παρέμβασή του στο γερμανικό κανάλι, ο Στ. Αραχωβίτης ανέλυσε τους κινδύνους για τον Λακωνικό Κόλπο που περιλαμβάνει προστατευόμενες περιοχές NATURA σε Ελαφόνησο, εκβολές του Ευρώτα και Μάνη. «Ένα ενδεχόμενο ατύχημα μέσα στον κλειστό κόλπο με την αργή ανανέωση υδάτων θα σημάνει περιβαλλοντική καταστροφή» προειδοποίησε.
«Οι τοπικές αρχές, οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, οι τοπικοί φορείς και η Τοπική Αυτοδιοίκηση οφείλουν να πάρουν θέση» υπογραμμίζει ο βουλευτής Λακωνίας.
- Οι πλωτές σκανδαλώδεις «συναλλαγές» στον Λακωνικό Κόλπο αντικείμενο έρευνας στα παγκόσμια ΜΜΕ
Aυτοψία NIKKEI ASIA
Στις 24 Αυγούστου δημοσιογράφοι από τη μεγαλύτερη οικονομική εφημερίδας στον κόσμο, της ιαπωνικής Nikkei, επισκέφτηκαν σημεία ενδιαφέροντος στον Λακωνικό Κόλπο. Κατέγραψε με κάμερα τη στιγμή που πετρελαιοφόρα “Ship-to-ship” στον Λακωνικό Κόλπο όπου μεταφόρτωναν πετρέλαιο στη θάλασσα. Η σκηνή ήταν σε διεθνή ύδατα.
- Πέτρος Κόκκαλης - Ερώτηση στην Κομισιόν για τις μεταγγίσεις πετρελαιοειδών στον Λακωνικό Κόλπο
Ο Πέτρος Κόκκαλης με γραπτή ερώτησή του προς την Κομισιόν, διεθνοποίησε με επίσημη βούλα το κρίσιμο ζήτημα επισημαίνοντας τον υψηλό κίνδυνο για την ευρύτερη περιοχή της Πελοποννήσου, συμπεριλαμβανομένης μίας περιοχής Natura2000.
«Ο Λακωνικός Κόλπος με τεράστιο πλούτο αλιευμάτων αποτελεί προστατευόμενη περιοχή Natura 2000 (GR2540003), στην οποία απαντώνται εννιά τύποι οικοτόπων και δεκατρία είδη προτεραιότητας της Οδηγίας92/43/ΕΟΚ.
Σημαντική θεωρείται η παρουσία της πράσινης χελώνας Chelonia mydas και της Caretta-caretta (κινδυνεύον-τρωτό είδος κατά IUCN), με τις παραλίες της περιοχής να αποτελούν βασικό τόπο ωοτοκίας για τη δεύτερη. Τα προαναφερθέντα είδη άγριας ζωής περιλαμβάνονται επίσης στις διεθνείς Συμβάσεις, της Βαρκελώνης, Βέρνης της Βόννης, καθώς και στη CITES.
Παρά την αδιαμφισβήτητη περιβαλλοντική αξία του Λακωνικού Κόλπου, τους τελευταίους μήνες παρατηρείται στην περιοχή έντονη παρουσία μεγάλων πετρελαιοφόρων, τα οποία παραμένουν για ώρες στα όρια των 6 ναυτικών μιλίων από τις ακτές και λόγω αυτού δεν ελέγχονται για το φορτίο, τις δραστηριότητες, ούτε πληρώνουν τέλη ελλιμενισμού.
Σύμφωνα με τις ελληνικές αρχές, η δραστηριότητα αφορά μεταγγίσεις πετρελαιοειδών φορτίων (STSΤ), οι οποίες γίνονται σε διεθνή, ύδατα. Ας σημειωθεί ότι σε κοντινές θαλάσσιες περιοχές έχουν συμβεί πολλά ατυχήματα με πετρελαιοφόρα.
Ερωτάται η Επιτροπή:
- Συνάδουν οι ανωτέρω δραστηριότητες με τη διεθνή, ευρωπαϊκή περιβαλλοντική νομοθεσία που διέπει την προστασία της περιοχής;
- Με ποιόν τρόπο ελέγχεται η νομιμότητά τους, εφόσον οι λιμενικές αρχές της χώρας δηλώνουν αναρμόδιες;
- Μπορεί ένα κράτος μέλος να λάβει πρόσθετες νομοθετικές πρωτοβουλίες προκειμένου να προστατευθεί από τέτοιου είδους δραστηριότητες;»
- www.facebook.com/100006758586654/videos/193008206897066
- https://www.notospress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια