Header Ads

Header ADS

Σιδηρόδρομοι: Στο σκοτάδι από το 2020 η «αμαρτωλή» σύμβαση 751/2015



συνεχίζεται

των Data Journalists

Σοβαρά ερωτήματα εγείρει σημερινή αποκάλυψη των Data Journalists σε ό,τι αφορά στην εισαγγελική έρευνα σχετικά με την υπ΄ αριθμόν 751/2015 σύμβαση που αφορούσε στην υλοποίηση έργων του Προαστιακού Σιδηρόδρομου στην γραμμή Πειραιάς – Αθήνα, όπως προκύπτει μέσα από επίσημα έγγραφα.


Από το 2020 η τότε Εισαγγελία Διαφθοράς (καταργήθηκε και ανέλαβε το έργο της η Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος), είχε δώσει εντολή στο Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος για τη διενέργεια προκαταρκτικής έρευνας σχετικά με το κατά πόσο έχει διαπραχθεί το αδίκημα της απιστίας σε βάρος του Δημοσίου.


Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, μέχρι και σήμερα κανένα πόρισμα δεν έχει υποβληθεί προς τις εισαγγελικές αρχές ενώ είναι άγνωστο εάν η εισαγγελική έρευνα συνεχίζεται. Οι Data Journalists επικοινώνησαν με την Οικονομική Εισαγγελία το πρωί της Παρασκευής 10 Μαρτίου 2023 προκειμένου να θέσουν ερωτήματα για τη συγκεκριμένη δικογραφία, ωστόσο, όπως μας ενημέρωσαν, δεν υπήρχε εκεί αρμόδιος υπάλληλος προκειμένου να δοθεί απάντηση και να επικοινωνήσουμε από Δευτέρα.


Όλα αυτά την ώρα που η Εισαγγελία Οικονομικού Εγκλήματος ερευνά τέσσερις συμβάσεις της ΕΡΓΟΣΕ από 2005 μέχρι και το 2015, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν έχει τελεστεί το αδίκημα της απιστίας. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Η εισαγγελική παραγγελία προς το ΣΔΟΕ στις 6/11/2020


Η εισαγγελική παραγγελία προς το ΣΔΟΕ στις 6/11/2020


To Νοέμβριο του 2020 η τότε Εισαγγελία Διαφθοράς έδωσε εντολή στο ΣΔΟΕ προκειμένου να διενεργήσει προκαταρκτική εξέταση σχετικά με την υπ’ αριθμόν 751 /2015 σύμβαση. Πρόκειται για τη σύμβαση η οποία υπεγράφη το Σεπτέμβριο του 2015 μεταξύ της τότε διοίκησης της ΕΡΓΑ ΟΣΕ Α.Ε και της κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ Α.Τ.Ε  –ΤΕΡΝΑ  Α.Ε  και αφορούσε στην «Ολοκλήρωση  αναβάθμισης  διπλής ηλεκτροκινούμενης  σιδηροδρομικής  γραμμής  στο  τμήμα  Σ.Σ  Πειραιά‐Έξοδος  Σ.Σ  Αθηνών».


Η αξία της σύμβασης ανήλθε σε 13,645 εκατ. ευρώ και περιλάμβανε μεταξύ άλλων τη «βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου, ανακαίνιση του Σ.Σ  Αθηνών με νέες αποβάθρες, στέγαστρα, διαβάσεις πεζών κτλ. ανακαίνιση και σε όλους τους σταθμούς  Πειραιά‐ΣΚΑ καθώς και δημιουργία νέων στάσεων για τις ανάγκες του Προαστιακού». Η εισαγγελική εντολή αφορούσε στη διακρίβωση του κατά πόσο είχε τελεστεί το αδίκημα της απιστίας σε βάρος του Δημοσίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ: Το δελτίο Τύπου της ΕΡΓΟΣΕ (9/10/2015) για την υπογραφή της σύμβασης


«Παρακαλούμε να ενεργήσετε προκαταρκτική εξέταση προκειμένου να διερευνηθούν τα καταγγελλόμενα και ειδικότερα να διερευνηθεί με κάθε πρόσφορο τρόπο εάν υπήρξε ζημιά στην  ΤΡΑΙΝΟΣΕ ή στο ελληνικό Δημόσιο με την υπ’ αριθμόν 751 του 2015 σύμβαση και ειδικότερα «…με την εγκατάσταση ενός προσωρινού συστήματος κυκλοφοριακής εξασφάλισης συρμών στο τμήμα ΣΣ Αθηνών – ΣΣ ΑΙΡ ο οποίος θα αποξηλωθεί κατά την επικείμενη μελλοντική ολοκλήρωση με την εργολαβία με Α.Δ. 730 του υφιστάμενου τμήματος σηματοδότησης, σπαταλώντας οικονομικούς πόρους και ζημιώνοντας με εκατομμύρια ευρώ το ελληνικό Δημόσιο», αναφέρονταν στη σχετική εισαγγελική παραγγελία. Σύμφωνα με πληροφορίες δυόμιση χρόνια μετά καμία πορισματική αναφορά δεν έχει ολοκληρωθεί και υποβληθεί προς τις εισαγγελικές αρχές, ενώ αποτελεί ερώτημα το που βρίσκεται η εισαγγελική έρευνα.

Οι ερωτήσεις Νικολόπουλου στη Βουλή

Νίκος Νικολόπουλος
Νίκος Νικολόπουλος










Η υπ’ αριθμόν 751/2015 σύμβαση, έρχεται σε συνέχεια της αποκαλούμενης και ως «αμαρτωλής» σύμβασης 994/2005 του τρίτου τμήματος του Προαστιακού Σιδηροδρόμου (ΣΚΑ – Τρεις Γέφυρες – Αθήνα – Πειραιάς), που είχε αναλάβει η κοινοπραξία Siemens AG – ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ΤΕΡΝΑ με τίμημα 160 εκατ. ευρώ. Με βάση τη σύμβαση, το έργο επρόκειτο να ολοκληρωθεί σε μόλις 8 μήνες, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη. Η σύμβαση διαλύθηκε το 2011 ενώ υπήρξαν μία σειρά από εισαγγελικές έρευνες και παραπομπή εμπλεκομένων σε δίκη με κακουργήματα για τη σύμβαση 994/2005.


Το ζήτημα με τη σύμβαση 751/2015 είχε αναδείξει πολλές φορές με ερωτήσεις του ο πρώην βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος. Όπως ανέφερε σε αυτές, η εργολαβία της σύμβασης 751 /2015 περιλάμβανε μέρος μόνο των υπολειπόμενων εργασιών της 994/2005.


Επιπλέον, σύμφωνα με απόφαση του 2013 της ΕΔΑ Μεταφορών το σύνολο των υπόλοιπων εργασιών έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2007 – 2013 μέχρι το τέλος του 2015 με δύο εργολαβίες. Την ΑΔ 730, η οποία αφορούσε στην ολοκλήρωση εργασιών σηματοδότησης και την ΑΔ 731 που αφορούσε στις υπολειπόμενες εργασίες ηλεκτροκίνησης και Η/Μ εγκαταστάσεων. Σύμφωνα λοιπόν με τις καταγγελίες που είχαν φτάσει στην Εισαγγελία Διαφθοράς, με τη σύμβαση 751/2015 επρόκειτο να εγκατασταθεί ένα «προσωρινό σύστημα κυκλοφοριακής εξασφάλισης συρμών το οποίο και θα αποξηλωνόταν στη συνέχεια με την ολοκλήρωση  της εργολαβίας Α.Δ. 730 του υφιστάμενου τμήματος σηματοδότησης».


Οι ανοικτές έρευνες και η αρχειοθέτηση από Οικονομική Εισαγγελία 


Την ίδια ώρα η Οικονομική Εισαγγελία έχει θέσει στο μικροσκόπιο της τέσσερις συμβάσεις που καθυστέρησαν η δεν υλοποιήθηκαν όπως έπρεπε για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου.


Πρόκειται για:


– Σύμβαση του 2005 για εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου στο κομμάτι Αθήνα, Αχαρνές, Λιόσια, Κόρινθος.


– Σύμβαση του 2013 για το κομμάτι Αχαρνές -Τιθορέα.


– Σύμβαση του 2013 επίσης για το κομμάτι Τιθορέα- Δομοκός.


– Σύμβαση του 2015 για το κομμάτι Πειραιάς- Αθήνα.


Οι έρευνες ανατέθηκαν με εντολή του προϊσταμένου της Οικονομικής Εισαγγελίας Χρήστου Μπαρδάκη σε τρεις εισαγγελείς. Τον εισαγγελέα εφετών Μιχάλη Μιχαλόπουλο που θα είναι και ο επικεφαλής του εισαγγελικού κλιμακίου και τους εισαγγελείς Δημήτρη Αποστολά και Αθανασίου Βλάχου. Οι εισαγγελείς διερευνούν κατά πόσο έχει τελεστεί το αδίκημα της απιστίας.


Η κα Βλάχου ήταν η εισαγγελέας που χειρίστηκε τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί σχετικά με τη σύμβαση 717 του 2014 έπειτα από καταγγελίες για φερόμενη ζημία ύψους 3 εκατ. ευρώ λόγω των καθυστερήσεων στην υλοποίηση των έργων. Η δικογραφία ωστόσο αρχειοθετήθηκε το 2021 με βάση πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας, σύμφωνα με το οποίο δεν υπήρξε ζημία του Δημοσίου.


Η σύμβαση του 2014 αφορούσε στην «Ανάταξη και αναβάθμιση του συστήματος σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και αντικατάσταση 70 αλλαγών τροχιάς σε εντοπισμένα τμήματα του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας» και ανατέθηκε στην κοινοπραξία ΤΟΜΗ (θυγατρική του ομίλου Άκτωρ) και την Alshtom


Η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας

Η συγκεκριμένη σύμβαση όμως έχει τεθεί στο μικροσκόπιο της ευρωπαϊκής εισαγγελίας από τον Νοέμβριο του 2022. Είχε προηγηθεί ανώνυμη καταγγελία προς τις ευρωπαϊκές εισαγγελικές αρχές λίγο πριν το περασμένο καλοκαίρι.


Σύμφωνα με πληροφορίες των Data Journalists, οι Ευρωπαίοι Εισαγγελείς ερευνούν στο κατά πόσο ζημιώθηκε ο προϋπολογισμός της ΕΕ καθώς οι επίμαχες συμβάσεις που ξεκινούν από 2007 είχαν χρηματοδοτηθεί εκτός από εθνικά και με κοινοτικά κονδύλια. Είναι εντυπωσιακό που η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία ερευνά υπόθεση που είχε αρχειοθετηθεί από τις εν ελλάδι εισαγγελικές αρχές.



datajournalists.co.uk

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.