Header Ads

Header ADS

ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΚΥΘΗΡΙΟ ΗΡΩΑ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΣΤ.ΣΚΛΑΒΟ ΕΠΕΣΕ ΣΤΟ ΚΑΘΗΚΟΝ ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟ 1940

 




26-12-1940 Σαν σήμερα:

Ο ΚΥΘΗΡΙΟΣ ΥΠΑΞ/ΚΟΣ ΤΟΥ ΥΠΟΒΡΥΧΙΟΥ ¨ΠΡΩΤΕΥΣ¨ΠΕΥΤΕΙ ΥΠΕΡ ΠΑΤΡΙΔΟΣ ΠΕΡΝΩΝΤΑΣ ΣΤΟ ΠΑΝΘΕΟ ΤΩΝ ΗΡΩΩΝ

 Παναγιώτης Σκλάβος (Υποκελευστής Β΄ τορπιλητής)

ΜΑΖΙ ΤΟΥ ΣΤΟΝ ΥΓΡΟ ΤΑΦΟ ΚΑΙ ΑΛΛΟΙ 47 ΗΡΩΕΣ !!!

                                        ΔΕΝ ΞΕΧΝΑΜΕ 

ΑΘΑΝΑΤΟΙ !!!

Οι απώλειες
Κατα την τελευταία πολεμική περιπολία του ΠΡΩΤΕΥΣ επέβαιναν στο σκάφος 48 άτομα:
01. Μιχαήλ Χατζηκωνσταντής (Πλωτάρχης – Κυβερνήτης)
02. Γεώργιος Μαριδάκης (Υποπλοίαρχος)
03. Θεόδωρος Κονίδης (Υποπλοίαρχος)
04. Ανδρέας Τουρνάς (Υποπλοίαρχος)
05. Κυριάκος Νικολαράκος (Αρχικελευστής μηχανικός)
06. Διονύσιος Τηλέμαχος (Αρχικελευστής μηχανικός)
07. Αντώνιος Καφετζής (Κελευστής ηλεκτρολόγος)
08. Ιωάννης Κυριαζής (Κελευστής μηχανικός)
09. Θρασύβουλος Τσάτσας (Υποκελευστής Α΄ τηλεγραφητής)
10. Αναστάσιος Ντόντος (Υποκελευστής Α΄ τορπιλητής)
11. Βασίλης Γεωργίου (Υποκελευστής Α΄ μηχανικός)
12. Αχιλλέας Τούλης (Υποκελευστής Α΄ μηχανικός)
13. Θεόδωρος Σανούδος (Υποκελευστής Α΄ μηχανικός)
14. Δημήτριος Γιανέλλης (Υποκελευστής Α΄ πυροβολητής)
15. Αναστάσιος Αναστασόπουλος (Υποκελευστής Β΄ ηλεκτρολόγος)
16. Γεώργιος Τσαλίκης (Υποκελευστής Β΄ ηλεκτρολόγος)
17. Παναγιώτης Σκλάβος (Υποκελευστής Β΄ τορπιλητής)
18. Ηλίας Κατσουράνης (Υποκελευστής Β΄ τορπιλητής)
19. Ναπολέων Άνθης (Δίοπος ηλεκτρολόγος)
20. Διονύσιος Άννινος (Δίοπος ηλεκτρολόγος)
21. Νικόλαος Αρμένης (Ναύτης εθελοντής ηλεκτρολόγος)
22. Σπυρίδων Βλάχος (Ναύτης μηχανικός)
23. Παντελής Βουτσινάς (Ναύτης εθελοντής ηλεκτρολόγος)
24. Σπυρίδων Γιαλυψός (Ναύτης εθελοντής εσχαρεύς)
25. Σταμάτιος Γιατράκος (Δίοπος μηχανικός)
26. Χαράλαμπος Δελής (Ναύτης εθελοντής πυροβολητής)
27. Κωνσταντίνος Δημητρακόπουλος (Δίοπος σηματωρός)
28. Χρήστος Ζαφείρης (Δίοπος μηχανικός)
29. Παναγιώτης Θεοδώσης (Δίοπος τορπιλητής)
30. Γεώργιος Κάψος (Ναύτης εθελοντής τηλεγραφητής)
31. Εμμανουήλ Λεβαντής (Ναύτης εθελοντής ηλεκτρολόγος)
32. Γεώργιος Λιάτσης (Ναύτης εθελοντής ηλεκτρολόγος)
33. Παναγιώτης Μηνάς (Ναύτης εθελοντής μηχανικός)
34. Γεώργιος Μοριανός (Ναύτης μηχανικός)
35. Σταύρος Μουσούλης (Ναύτης εθελοντής σηματωρός)
36. Δημήτριος Ορφανός (Ναύτης εθελοντής αρμενιστής)
37. Ζαχαρίας Πανταλέων (Δίοπος αρμενιστής)
38. Μιχαήλ Παπαπαναγής (Δίοπος μηχανικός)
39. Παναγιώτης Παράσχης (Δίοπος σηματωρός)
40. Ελευθέριος Περδικούρης (Δίοπος μηχανικός)
41. Απόστολος Σκαράκης (Δίοπος τορπιλητής)
42. Γεώργιος Τηλέμαχος (Ναύτης εθελοντής μηχανικός)
43. Αριστείδης Τούσσας (Δίοπος μηχανικός)
44. Παναγιώτης Φουρίκης (Δίοπος τορπιλητής)
45. Πέτρος Χατζηδημητρίου (Ναύτης τορπιλητής)
46. Κωνσταντίνος Χελιώτης (Δίοπος αρμενιστής)
47. Γεώργιος Χρυσανθόπουλος (Ναύτης νοσοκόμος)
48. Πέτρος Ψυλλάς (Δίοπος τηλεγραφητής)
*O Μιχαήλ Χατζηκωνσταντής
Ο Μιχαήλ Χατζηκωνσταντής (26 Νοεμβρίου 1906 – 29 Δεκεμβρίου 1940) ήταν αξιωματικός του πολεμικού ναυτικού.


Μητάτα:Το μνημείο των πεσόντων ΗΡΩΩΝ

Ο ΗΡΩΑΣ ΥΠΑΞ/ΜΑΤΙΚΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΤ.ΣΚΛΑΒΟΣ





Στο ίδιο μνημείο και οι ΚΥΘΗΡΙΟΙ ΗΡΩΕΣ ΠΕΣΟΝΤΕΣ ΜΑΧΟΜΕΝΟΙ ΥΠΕΡ ΠΑΤΡΙΔΟΣ 1912-1922 






Αντιναύαρχος Επαμεινώνδας Καββαδίας, «Ο Ναυτικός Πόλεμος του 1940 όπως τον έζησα»

[..]Το πλοίον τούτο αποπλεύσαν την 26η Δεκεμβρίου διά τον τομέα (Ζ) έδει να επαναπλεύση την 8η Ιανουαρίου. Ούτε ενεφανίσθη πουθενά, ούτε απήντησε εις τας κλήσεις των σταθμών μας. Την 10η Ιανουαρίου 1941 ο ραδιοφωνικός σταθμός της Ρώμης έδωκε την ακόλουθη ανακοίνωση: «Την 29η Δεκεμβρίου περί ώραν 10η πρωινήν, ημέτερον τορπιλλοβόλον, κυβερνώμενον υπό του υποπλοιάρχου Νικολό Νικολίνι και συνοδεύον νηοπομπήν, αντελήφθη ίχνη τορπιλλών και κατόπιν εξήλθεν προς στιγμήν της θαλάσσης πρώρα υποβρυχίου εις απόστασιν 3 μιλλίων. Το τορπιλλοβόλον ηύξησε ταχύτητα και κατηυθύνθη προς το μέρος όπου είχε γίνει ορατόν το υποβρύχιον, ο δε κυνερνήτης διέταξε την ετοιμασίαν προς βολήν 4 βομβών βυθού. Όταν ητοιμάζοντο προς άφεσιν των βομβών ανεδύθη αιφνιδίως πρώραθεν του τορπιλλοβόλου το υποβρύχιον του οποίου εγένετο ορατόν τμήμα από πρώρας μέχρι του πυργίσκου. Επηκολούθησεν εμβολισμός του υποβρυχίου μεταξύ της πρώρας και του πυργίσκου του. Αμέσως μετά τον εμβολισμόν εβλήθησαν αι τέσσερις βόμβαι. Μετ’ ολίγον ανεδύθη προς στιγμήν το υποβρύχιον έχον εγκαρσίαν κλίσιν. Το τορπιλλοβόλον κατηυθύνθη εκ νέου προς το σημείον αυτό και εβλήθησαν και άλλαι 7 βόμβαι. Εις την θάλασσαν ενεφανίσθησαν φυσαλίδες, κηλίδες ελαίου και συντρίμια. Καθηρέσαμεν την λέμβον προς ανεύρεσιν τυχόν ναυαγών, αλλά δεν υπήρχον και περισυνελέγησαν συντρίμματα». Ήτο φανερόν ότι επρόκειτο περί του Πρωτέως δότι ήτο ο τομεύς του. Η δίς φανέρωσις του υποβρυχίου ήτο ατυχής, αλλ’ ουχί δυσεξήγητος με τα υποκείμενα εις συχνάς στιγμιαίας ανωμαλίας σκάφη[..].

.militaire.gr



Η φωτογραφία του Πρωτέως σε ημιανάδυση μπροστά στο φρούριο της Κέρκυρας, ελήφθη από το περιοδικό Περίπλους Ναυτικής Ιστορίας, τ.85, 2013 του Ν.Μ.Ε / Αναδημοσίευση Περί Αλός 12/12/2014

¨Το Υ/Β «ΠΡΩΤΕΥΣ» θα αποπλεύσει στις 26 Δεκεμβρίου 1940 για την τρίτη και τελευταία του πολεμική περιπολία.

Βυθίστηκε αύτανδρο με Κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Μ.ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑΝΤΗ, στην Αδριατική στην είσοδο του κόλπου Αυλώνα, από εμβολισμό του Ιταλικού Τορπιλοβόλλου ANTARES.
Είχε προηγηθεί τορπιλλική προσβολή του Υ/Β εναντίον Ιταλικής νηοπομπής με αποτέλεσμα την βύθιση του Ιταλικού οπλιταγωγού SARDEGNA (11.452Τ).
Ήταν το πρώτο Ελληνικό Υ/Β που απωλέσθηκε, και η απώλειά του αποτέλεσε σημείο αναφοράς του αγώνα του Ναυτικού και ιδιαίτερα των Υ/Β.¨

Το βασιλικό πλοίο υποβρύχιο «ΠΡΩΤΕΥΣ» (Υ3) (κλάση “Πρωτεύς”) παραγγέλθηκε από την ελληνική κυβέρνηση στην Γαλλία το 1927 μαζί με άλλα τρία όμοιου τύπου υποβρύχια, τα ΝΗΡΕΥΣ, ΓΛΑΥΚΟΣ, και ΤΡΙΤΩΝ. Το ΠΡΩΤΕΥΣ ναυπηγήθηκε μεταξύ 1927–1929 στα ναυπηγεία Ateliers & Chantiers de la Loire στην Ναντ, το 1928 ύψωσε την ελληνική σημαία και στις 31 Αυγούστου 1929 παραλήφθηκε και εντάχθηκε στο Ελληνικό Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό με τον κωδικό “Y3”.

Στο κατάστρωμα του Υ/Β εν όρμω Ναυστάθμου Σαλαμίνας
το 1935. Διακρίνονται από δεξιά: Υποπλοίαρχος
Μ. Χατζηκωνσταντής (Ύπαρχος), Πλοίαρχος Ε. Καββαδίας
(Διοικητής Υ/Β), Πλωτάρχης Β. Κύρης (Κυβερνήτης) και
άγνωστος (Υπασπιστής Διοικητού). ΦΩΤΟ: Περίπλους

Το σκάφος είχε διαστάσεις 68,6 x 5,7 x 4,1 μέτρα και εκτόπισμα 790 τόνων (ή 960 τόνων εν καταδύσει) και κινείτο με δυο έλικες. Το σύστημα πρόωσης αποτελείτο από 2 κινητήρες ντίζελ, τύπου Sulzer, ισχύος 1.420 nhp για κίνηση στην επιφάνεια και 2 ηλεκτροκινητήρες ισχύος 1.200 nhp για κίνηση εν καταδύσει. Το σκάφος επανδρωνόταν από πλήρωμα 41 ανδρών. Ο οπλισμός του αποτελείτο από 8 τορπιλοσωλήνες των 533 χιλ. (6 στην πλώρη και 2 στην πρύμνη), 1 πυροβόλο των 100 χιλ. και 1 πολυβόλο των 40 χιλ.
Το ΠΡΩΤΕΥΣ, όπως και τα υπόλοιπα πέντε υποβρύχια του στόλου, είχε υπερβεί το όριο της επιχειρησιακής του δράσης, τα 10 έτη σύμφωνα με τον κατασκευαστή του, παρέμενε όμως σε υπηρεσία λόγω του ότι ο παροπλισμός του είχε κριθεί αδύνατος καθώς δεν υπήρχε δυνατότητα προμήθειας νέων σκαφών.
Το ΠΡΩΤΕΥΣ πραγματοποίησε την πρώτη του πολεμική περιπολία στο Ιόνιο, με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μιχαήλ Χατζηκωνσταντή, από την 30ή Οκτωβρίου έως και την 5η Νοεμβρίου 1940. Κατά την περιπολία αυτή κατέπλευσε στις 31.10.40 στην Πάτρα όπου διεξήγετο αεροπορική επίθεση με αποτέλεσμα να αναγκαστεί να παραμείνει εν καταδύσει μέχρι το τέλος του συναγερμού. Στις 2.11.40 το πλοίο εξήλθε στο Ιόνιο και κατευθύνθηκε στην περιοχή της περιπολίας του. Στις 6.11.40 και ενώ το Υ/Β βρισκόταν στην περιοχή των Παξών παρατηρήθηκε σφήνωση του πρωραίου πηδαλίου. Λόγω των άσχημων καιρικών συνθηκών ο κυβερνήτης του κατευθύνθηκε σε υπήνεμη περιοχή των Παξών όπου πραγματοποιήθηκε πρόχειρη επισκευή του πηδαλίου. Στην συνέχεια και αφού έλαβε διαταγή του αρχηγού στόλου να επιστρέψει στον ναύσταθμο ξεκίνησε το ταξίδι της επιστροφής φθάνοντας στον ναύσταθμο της Σαλαμίνας την 5η Νοεμβρίου 1940.
Στις 15 Νοεμβρίου 1940 το ΠΡΩΤΕΥΣ ξεκίνησε για την δεύτερη πολεμική του περιπολία στο Ιόνιο, με κυβερνήτη τον πλωτάρχη Μ. Χατζηκωνσταντή, η οποία διήρκησε μέχρι την 24η Νοεμβρίου. Την 19η Νοεμβρίου έλαβε σήμα το οποίο πληροφορούσε για την μεταφορά ιταλικής μεραρχίας από την Τεργέστη στην Αλβανία. Φτάνοντας το Υ/Β στην περιοχή του Κάταρο, Μαυροβούνιο, παρέμεινε περιπολώντας καθ΄ όλη την διάρκεια της 20ής Νοεμβρίου χωρίς όμως να συναντήσει κανένα πλωτό μέσο, με αποτέλεσμα να επιστρέψει στον ναύσταθμο όπου και έφθασε την 24η Νοεμβρίου 1940.
Το Υ/Β «ΠΡΩΤΕΥΣ» θα αποπλεύσει στις 26 Δεκεμβρίου 1940 για την τρίτη και τελευταία του πολεμική περιπολία.
Βυθίστηκε αύτανδρο στις 29 Δεκεμβρίου 1940 με Κυβερνήτη τον Πλωτάρχη Μ.ΧΑΤΖΗΚΩΣΤΑΝΤΗ, στην Αδριατική στην είσοδο του κόλπου Αυλώνα, από εμβολισμό του Ιταλικού Τορπιλοβόλλου ANTARES.
Είχε προηγηθεί τορπιλλική προσβολή του Υ/Β εναντίον Ιταλικής νηοπομπής με αποτέλεσμα την βύθιση του Ιταλικού οπλιταγωγού SARDEGNA (11.452Τ).
Ήταν το πρώτο Ελληνικό Υ/Β που απωλέσθηκε, και η απώλειά του αποτέλεσε σημείο αναφοράς του αγώνα του Ναυτικού και ιδιαίτερα των Υ/Β.
Η Σελίδα /fourtounis.gr γράφει:
Επιμέλεια: Τάσος Αποστολόπουλος
Σαν σήμερα, στις 29 Δεκεμβρίου 1940, άφησαν την τελευταία τους πνοή στο βυθό της θάλασσας οι Μεσσήνιοι υποπλοίαρχοι Θεόδωρος Κονίδης και Ανδρέας Τουρνάς, που τους βλέπουμε στη φωτογραφία, όταν βυθίστηκε αύτανδρο το υποβρύχιο «Πρωτεύς».
Ο Θεόδωρος Κονίδης του Αντωνίου είχε γεννηθεί το 1913 στο χωριό Κωνσταντίνους, ενώ ο Ανδρέας Τουρνάς του Κωνσταντίνου είχε γεννηθεί στην Τρίπολη όπου είχε εγκατασταθεί για λίγο η οικογένειά του από τη Μεσσηνία
Ας δούμε, όμως, τα γεγονότα με τη σειρά:
Στις 26 Δεκεμβρίου 1940 το ΠΡΩΤΕΥΣ ξεκίνησε για μια ακόμη πολεμική του περιπολία, υπό τον πλωτάρχη Μ. Χατζηκωνσταντή, η οποία έμελλε να τελειώσει με την βύθισή του στις 29 Δεκεμβρίου 1940. Έχοντας φθάσει στην περιοχή περιπολίας του εντόπισε στις 29.12.40 στο στίγμα 40° 31´ Β / 19° 02´ Α εχθρική νηοπομπή, αποτελούμενη από τα ιταλικά μεταγωγικά πλοία SARDEGNA (11.452 ΚΟΧ), ITALIA (5.018 ΚΟΧ) και PIEMONTE (15.209 ΚΟΧ), τα οποία συνοδεύονταν από το ιταλικό τορπιλοβόλο ANTARES (κλάση Spica), 630 τόνων, κυβερνήτης υποπλοίαρχος Nicolo Nicolini), ερχόμενη από την Αυλώνα της Αλβανίας με τελικό προορισμό το Μπρίντιζι της Ιταλίας. Το υποβρύχιο επιτέθηκε με τορπίλες εναντίον της νηοπομπής καταφέρνοντας να βυθίσει το οπλιταγωγό SARDEGNA. Μετά την εξαπόλυση των τορπιλών το ΠΡΩΤΕΥΣ έχασε το καταδυτικό του βάθος με αποτέλεσμα να ανέλθει στην επιφάνεια, να γίνει αντιληπτό και να βυθιστεί αύτανδρο στην συνέχεια με εμβολισμό από το τορπιλοβόλο ANTARES. Η βύθιση του ΠΡΩΤΕΥΣ έγινε γνωστή στην Ελλάδα την 10η Ιανουαρίου 1941 από ανακοινωθέν του ιταλικού ραδιοφωνικού σταθμού.


Ιστορικός Συλλέκτης Βέροιας γράφει:


''ΑΓΝΩΣΤΟΙ'' ΗΡΩΕΣ
Φωτογραφία του Μόνιμου Κελευστή Αθανάσιου Ντόντου του Αναστασίου (θείος μου), ο οποίος έφερε την ειδικότητα ‘’Τορπιλητής’’, και ο οποίος βρήκε ηρωικό θάνατο την 29-12-1940 όταν σαν μέλος του ηρωικού πληρώματος του υποβρυχίου ‘’ΠΡΩΤΕΥΣ’’ αυτό βυθίστηκε αύτανδρο στον κόλπο του Τάραντα έξω από την Ιταλία. Τιμήθηκε μετά θάνατο, με τα παρακάτω μετάλλια τα οποία μου χορηγήθηκαν πρόσφατα από το ΓΕΝ, τον ‘’Πολεμικό Σταυρό Γ΄τάξεως’’, μετάλλιο ‘’Εξαίρετων Πράξεων’’, το ‘’Αναμνηστικό Μετάλλιο 1940-1941’’ και το ‘’Αναμνηστικό μετάλλιο νέου τύπου’’ που χορηγήθηκε στα στελέχη του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού που έλαβαν μέρος κατά την διάρκεια του Β΄ΠΠ, ενώ προήχθη τιμητικά μετά θάνατο στον βαθμό του Κελευστή.

* O Μιχαήλ Χατζηκωνσταντής
Ο Μιχαήλ Χατζηκωνσταντής (26 Νοεμβρίου 1906 – 29 Δεκεμβρίου 1940) ήταν αξιωματικός του πολεμικού ναυτικού.


Γεννήθηκε στον Πειραιά και ήταν γιος του Αντωνίου Χατζηκωνσταντή και της Ειρήνης Καλοκαιρινού. Ήταν ανηψιός του ναυάρχου Αλέξανδρου Χατζηκυριάκου και αδερφός του Χρήστου Χατζηκωνσταντή, ναυάρχου του πολεμικού ναυτικού. Λόγω οικογενειακής παράδοσης κατατάχθηκε το 1921 στο πολεμικό ναυτικό και μετά την αποφοίτησή του από την σχολή ναυτικών δοκίμων ορκίστηκε αξιωματικός στις 16 Ιανουαρίου του 1926. Στη σχολή ήταν συμμαθητής με τον κυβερνήτη του θρυλικού υποβρυχίου «Παπανικολής» Μιλτιάδη Ιατρίδη.
Το 1928 έλαβε τον βαθμό του ανθυποπλοιάρχου και το 1929 εισήλθε στη σχολή υποβρυχίων. Το 1934 προήχθη σε υποπλοίαρχο και το 1938 σε πλωτάρχη. Υπηρέτησε σε διάφορα υποβρύχια όπως τα Κατσώνης II, Νηρεύς I, Γλαύκoς II, Τρίτωνας και Πρωτεύς. Στο τελευταία υπηρέτησε τα περισσότερα χρόνια. Ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος τον βρήκε κυβερνήτη στον Πρωτέα, ένα υποβρύχιο του 1929. Στις 29 Δεκεμβρίου του 1940 βυθίστηκε από ιταλικά πολεμικά πλοία αύτανδρο στην περιοχή του Αυλώνα.
Στις 19 Ιανουαρίου του 1941 του δόθηκε τιμητικά ο βαθμός του αντιπλοιάρχου, επ’ανδραγαθίαν.
wikipediahellenicnavy,
____________________

Επιμέλεια Έρευνα
 ADELIN FM
 ΡΑΔΙΟΦΩΝΟ
 ΚΥΘΗΡΩΝ
____________________________________

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.