Το «κόλπο» του κόλπου στη Λακωνία, μυρίζει μαζούτ!
Το «κόλπο» του κόλπου στη Λακωνία, μυρίζει μαζούτ!
Ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης απαντάει ότι πρόκειται για «δραστηριότητες εντός του Λακωνικού Κόλπου (στα διεθνή ύδατα) αφορούν μεταγγίσεις πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ δεξαμενόπλοιων (Ship To Ship/STS Transfer), οι οποίες λαμβάνουν χώρα σε διεθνή ύδατα, ήτοι σε απόσταση μεγαλύτερη των έξι ναυτικών μιλίων από τις ακτές, κατά τη διάρκεια των οποίων τα συμμετέχοντα πλοία δεν προσεγγίζουν εντός ελληνικών χωρικών υδάτων» και ότι οι συγκεκριμένες δραστηριότητες στον Λακωνικό κόλπο παρακολουθούνται ηλεκτρονικά από το Λιμενικό Σώμα.
Ωστόσο για το φλέγον ζήτημα των καταγγελιών για λαθρεμπόριο καυσίμων στον Λακωνικό κόλπο, ο υπουργός δεν απαντά.
Οι πολίτες υποστηρίζουν ότι σε ερώτησή τους προς τις αρμόδιες αρχές έλαβαν την απάντηση πως το Λιμεναρχείο δεν έχει τη δικαιοδοσία να ελέγξει τη δραστηριότητά τους, καθώς βρίσκονται σε απόσταση μεγαλύτερη των 6 ναυτικών μιλίων από τις ακτές.
Οι αρχές δηλώνουν ότι το Λιμενικό Σώμα δεν έχει δικαιοδοσία εντός των διεθνών χωρικών υδάτων, με αποτέλεσμα να μη μπορεί να πραγματοποιήσει ελέγχους για το εάν υφίσταται λαθρεμπόριο καυσίμων στις μεταφορτώσεις πετρελαιοειδών στον Λακωνικό κόλπο, στα διεθνή ύδατα, πέραν των όποιων περιβαλλοντικών κινδύνων.
Και πίσω από αυτή την απάντηση προσπαθούν να καλυφθούν γνωστοί και άγνωστοι, επίσημες αρχές και όλοι οι εμπλεκόμενοι.
Η Ελληνική Λύση αναφέρει:
«Εάν το Λιμενικό Σώμα δεν μπορεί να πραγματοποιήσει ελέγχους για παράνομες δραστηριότητες στα διεθνή ύδατα στον Λακωνικό κόλπο, τους ελέγχους αυτούς μπορεί νόμιμα να τους πραγματοποιήσει το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Οι νηοψίες σε ύποπτα πλοία στα διεθνή χωριά ύδατα διενεργούνται ως επί το πλείστον από πολεμικά πλοία ή την Ακτοφυλακή της Χώρας τους.
Στα διεθνή ύδατα, αντίθετα, εμπορικό πλοίο μπορεί να ελεγχθεί μόνο από πολεμικό πλοίο της χώρας του (της χώρας της οποίας φέρει τη σημαία).
Ο κανόνας αυτός έχει ορισμένες εξαιρέσεις:
Σε περιπτώσεις διεθνών εγκλημάτων όπως η πειρατεία, η δουλεμπορία, η παράνομη ραδιοτηλεοπτική εκπομπή, κ.ά., μπορεί να επέμβει πολεμικό πλοίο οποιουδήποτε κράτους, κάτι που σημαίνει ότι το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό, μπορεί νομίμως να πραγματοποιήσει νηοψία σε όλα τα πλοία που κάνουν μεταγγίσεις - μεταφορτώσεις καυσίμων στον Λακωνικό κόλπο στα διεθνή ύδατα και να διαπιστώσει εάν υπάρχει λαθρεμπόριο καυσίμων ή εάν παραβιάζεται η νομιμότητα...
Η κυβέρνηση και ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης, είναι υποχρεωμένοι να πραγματοποιήσουν τις νηοψίες και να διαπιστωθεί εάν υφίσταται όντως λαθρεμπόριο καυσίμων, αλλά και εάν τηρούνται όλες διαδικασίες για την διασφάλιση της περιβαλλοντικής προστασίας…
Τι συμβαίνει;
Πρόκειται για τάνκερ υπό διάφορες σημαίες (Χονγκ Κογκ, Λιβερίας, Νησιών Κέιμαν κ.ά.), με ελληνικό ενδιαφέρον τα περισσότερα, που έχουν ξεκινήσει από ρωσικά και τουρκικά λιμάνια ή από τον Περσικό Κόλπο και φυσικά από Ελλάδα, όπως καταγράψαμε από τις ειδικές εφαρμογές που παρακολουθούν πορείες πλοίων και φορτία.
Μάλιστα συνεργείο του κρατικού γερμανικού τηλεοπτικού καναλιού ZDF κατέγραψε σε βίντεο μεταφορτώσεις και από τάνκερ της ρωσικής κρατικής ναυτιλιακής εταιρείας SCF.
Μόνο μέσα σε ένα βράδυ (15/8) καταγράψαμε, μεταξύ άλλων, τουλάχιστον τέσσερα τάνκερ μέσα στον Λακωνικό Κόλπο φορτωμένα με ρωσικό αργό πετρέλαιο από τα λιμάνια UST-Luga και Novorossiysk στη Μαύρη Θάλασσα και άλλα δύο που ξεκίνησαν από λιμάνια του Βοσπόρου μεταφέροντας το λεγόμενο «Turkish Blend» αργό πετρέλαιο, δηλαδή… ρωσικό ανακατεμένο με υπολείμματα από την προηγούμενη μεταφορά.
Είναι κοινό μυστικό μεταξύ των αναλυτών της μεγαλύτερης εταιρείας ασφάλισης πλοίων Lloyds ότι σε μεγάλο μέρος των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου, η προέλευση μασκάρεται στα μέρη μας (σε διεθνή ύδατα), επιτρέποντας σε τάνκερ κάθε σημαίας να καλύπτονται ασφαλιστικά και να μην επηρεάζονται από τις γεωπολιτικές ισορροπίες».
Το Υπουργείο Ναυτιλίας απαντά:
«Αναλυτικότερα, το Υπουργείο Ναυτιλίας παραδέχεται στην Απάντησή του (αριθ. Πρωτ.:1500.1/42085/2022/163 από 15-6-22) πως «η διενέργεια των εργασιών μεταφόρτωσης πετρελαιοειδών φορτίων μεταξύ δεξαμενόπλοιων (Ship Τo Ship/STS Transfer) αποτελεί συνήθη πρακτική διεθνώς» και πως στην θαλάσσια περιοχή της Λακωνίας αυτές λαμβάνουν χώρα πέραν των 6 ναυτικών μιλίων, δηλαδή σε διεθνή ύδατα.
Αποφεύγει όμως να απαντήσει ευθέως για το αν οι πληροφορίες που οι κάτοικοι του Νομού δίνουν, για παρουσία δηλαδή των συγκεκριμένων πλοίων σε απόσταση μικρότερη των 6 ναυτικών μιλίων είναι ακριβείς και αν οι τοπικές Λιμενικές Αρχές έχουν καταγράψει τα παραπάνω περιγραφόμενα περιστατικά και σε ποιες τυχόν κυρώσεις έχουν προβεί.
Παράλληλα το Υπουργείο αφήνει αναπάντητα τα ερωτήματα για το ποιος θα έχει την τελική ευθύνη σε περίπτωση διαφυγής πετρελαιοειδών στην θαλάσσια περιοχή της Λακωνίας, πιθανότητα που δεν είναι καθόλου μικρή, δεδομένης της συχνότητας των μεταγγίσεων, του όγκου των φορτίων και της επικινδυνότητας που η διαδικασία αυτή ενέχει από τη φύση της.
Θα έπρεπε ο κ. Υπουργός να γνωρίζει πως η επίκληση στους περιγραφόμενους όρους και πρακτικές του ΙΜΟ, σύμφωνα με τους όποιους διεξάγονται στα διεθνή ύδατα οι διαδικασίες μετάγγισης, δεν καθησυχάζει την τοπική κοινωνία και δεν αποτελεί εγγύηση για την προστασία του περιβάλλοντος.
Το Λιμενικό Σώμα, όπως έχει αποδείξει κατά το παρελθόν, είναι ικανό επιχειρησιακά να αντιμετωπίσει περιβαλλοντικές κρίσεις και περιπτώσεις διαρροής πετρελαιοειδών στην θάλασσα. Γιατί λοιπόν οι τοπικές Λιμενικές Αρχές δεν έχουν λάβει εντολές για διαρκή και μόνιμη επιτήρηση των διαδικασιών εκ του σύνεγγυς, έτσι ώστε άμεσα να γίνει αντιληπτή οποιαδήποτε διαρροή και να αντιμετωπισθεί ταχύτατα;
Το γεγονός ότι το Υπουργείο αναφέρει στην απάντησή του πως το ΛΣ αρκείται στο να παρατηρεί τη διαδικασία μεταγγίσεων από το AIS, από ένα πρόγραμμα δηλαδή που καταγράφει τις κινήσεις των πλοίων (!), χωρίς να έχει πλήρη επιτόπια εικόνα, αποτελεί τρανή απόδειξη του πόσο χαμηλά στην ατζέντα της ΝΔ βρίσκεται η προστασία του περιβάλλοντος και η βιωσιμότητα των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών. Πόσο μάλλον όταν το πλησιέστερο κατάλληλο απορρυπαντικό σκάφος του ΛΣ για την αντιμετώπιση θαλάσσιας ρύπανσης διαρροών πετρελαιοειδών βρίσκεται εκατοντάδες μίλια μακριά, στο λιμάνι της Πάτρας ή τον Πειραιά.
Τέλος, η απάντηση του Υπουργείου Ναυτιλίας αφήνει την πικρή αίσθηση πως αυτή η Κυβέρνηση δεν έχει καμία πρόθεση για τον ελάχιστο, έστω, έλεγχο των δραστηριοτήτων που υπάρχει περίπτωση να απειλήσουν ευθέως τις θάλασσες και τις ακτές μας.
Την ώρα που ο Λακωνικός κόλπος έχει γίνει η «πίσω αυλή» των δεξαμενοπλοίων για την μεταφόρτωση πετρελαιοειδών, το αρμόδιο Υπουργείο νίπτει τα χείρας του και παίρνει τη θέση του θεατή σε ένα ενδεχόμενο ατύχημα, με ολέθριες συνέπειες για το οικοσύστημα όλης της περιοχής».
Δεν υπάρχουν σχόλια