του Αερολιμενάρχη Σταύρου Παϊζάνου.
Οι εκδηλώσεις για τα 50 ΧΡΟΝΙΑ του Κρατικού Αερολιμένα Κυθήρων «Αλέξανδρος Αρ. Ωνάσης» (ΚΑΚΘΩ)
Για την χώρα μας φέτος κυριαρχεί η επέτειος των 200 χρόνων από την Επανάσταση του 1821, ιδιαίτερα όμως για το νησί μας , το 2021 φέρνει και μιαν άλλη επέτειο, το “χρυσό ιωβηλαίο” των 50 ΧΡΟΝΩΝ από την πρώτη πτήση στα Κύθηρα, πολύ σημαντική για την εξέλιξη και την επικοινωνία του νησιού με τον έξω κόσμο. Η πτήση του ιστορικού αεροπλάνου Skyvan με νηολόγιο (registration) SX BBN & όνομα “Νήσος Μύκονος” της θρυλικής “Ολυμπιακής Αεροπορίας” του Αριστοτέλη Ωνάση, αποτελεί σταθμό της ιστορίας του Τσιρίγου.
Η επετειακή χρονιά άρχισε με την υποδοχή της 1ης πτήσης για το 2021.
Όλες οι εκδηλώσεις που ακολούθησαν τέθηκαν υπό την αιγίδα του Δήμου και του αξιότιμου Δημάρχου Κυθήρων.
Στις 23 Αυγούστου του 2021 πραγματοποιήθηκε, την επόμενη ημέρα της πανσελήνου του Αυγούστου, συναυλία του Χρήστου Θηβαίου στο ηλιακό ρολόι του Αβλέμωνα, με πολύ μεγάλη συμμετοχή, κατοίκων και επισκεπτών των Κυθήρων.
Το χρονικό διάστημα από 28 Αυγούστου έως 2 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε επετειακό fly In της ΑΟΡΑ Hellas, με διενέργεια δωρεάν πτήσεων εθισμού για κατοίκους και επισκέπτες του νησιού, καθώς και δείπνο στο εστιατόριο «Πλάτανος» του Μυλοποτάμου, προς τιμήν του προσωπικού του Κρατικού Αερολιμένα Κυθήρων.
Τέλος το τετραήμερο 16 έως 19 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε επετειακό Fly In της ΕΛΑΟ (Ελληνικής Αεραθλητικής Ομοσπονδίας) με παράλληλη διεξαγωγή του ALEXANDER ONASSIS AIR SHOW 2021, με συμμετοχή 110 αεραθλητών, από επτά (7) διαφορετικά αεραθλήματα και 32 αεροσκαφών, με τεράστια επιτυχία. Κατά γενική ομολογία, ξεπέρασε κάθε προσδοκία και αποτελεί πλέον σημείο αναφοράς για τις αεροπορικές εκδηλώσεις στην Ελλάδα.
Η τελετή λήξης έγινε με την παρουσία του Σεβασμιότατου Μητροπολίτη Κυθήρων και Αντικυθήρων Σεραφείμ, του Δημάρχου Κυθήρων κ. Ε. Χαρχαλάκη και του Διοικητή ΥΠΑ κ. Γ. Δριτσάκου.
Για την ακριβή ημερομηνία των γενεθλίων του αεροδρομίου Κυθήρων την 20 Δεκεμβρίου, καιρού επιτρέποντος προγραμματίζεται επετειακό Fly In με συμμετοχή αεροπλάνων Γενικής Αεροπορίας, ο δε κ. Δήμαρχος Κυθήρων έχει προσκαλέσει τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών να τιμήσει με την παρουσία του την ιστορική επέτειο του νησιού.
- Σημαντικοί ιστορικοί σταθμοί στην ιστορία του ΚΑΚΘΩ
- Η πρώτη προσγείωση αεροσκάφους στα Κύθηρα πραγματοποιήθηκε την 20-12-1971, σε χωμάτινο διάδρομο, με ουσιαστική συμβολή των αγροτών δωρητών των αμπελιών τους, για την κατασκευή του, καθώς και την συμβολή του Αλέξανδρου Ωνάση και της «Ολυμπιακής Αεροπλοΐας» . Την ίδια χρονιά κατασκευάζεται και ο πρώτος (πρόχειρος) επιβατικός σταθμός.
- Ο σημερινός ασφάλτινος διάδρομος (02 – 20) κατασκευάστηκε από την 6η ΜΟΜΑ και εγκαινιάστηκε στις 12 Μαΐου του 1988.
- Η φωτοσήμανση του διαδρόμου (για νυχτερινές πτήσεις και πτήσεις σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας) ολοκληρώθηκε το 1991.
- Η πρώτη ναυλωμένη πτήση charter πραγματοποιήθηκε το 1992, από την εταιρεία Crossair από Ζυρίχη.
- Το 2003 εγκαινιάστηκε το κτίριο του σημερινού σύγχρονου αεροσταθμού.
- Το Οκτώβριο του 2014 ο Αερολιμένας ονομάζεται «Αλέξανδρος Αριστοτέλους Ωνάσης».
- Στις 25-5-2018 διαβιβάστηκε από την Περιφέρεια Αττικής στην ΥΠΑ η «μελέτη σκοπιμότητας και γενικού σχεδίου ανάπτυξης, για την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης του ΚΑΚΘΩ».
- Στις 8-7-2018 έγιναν τα αποκαλυπτήρια του ανδριάντα του Αλέξανδρου Ωνάση, στην είσοδο του περιβάλλοντα χώρου του αεροσταθμού.
- Τον Ιούλιο του 2019 αντικαθίσταται η κεντρική μονάδα κλιματισμού του κτιρίου του αεροσταθμού.
- Τον Μάϊο του 2021, ολοκληρώνονται οι εργασίες διαμόρφωσης 300 τετραγωνικών μέτρων ημιυπαίθριων χώρων σε κλειστούς, και διάφορες άλλες σημαντικές εργασίες ευπρεπισμού του κτιρίου του αεροσταθμού.
- ΚΑΚΘΩ φιλικότερο αεροδρόμιο για την Γ. Α. στην Ελλάδα
Ο Κρατικός Αερολιμένας Κυθήρων την 2α Σεπτεμβρίου 2021 τιμήθηκε από την ΑΟΡΑ Hellas με ειδική κρυστάλλινη πλακέτα, ως το φιλικότερο αεροδρόμιο της Ελλάδος για την Γενική Αεροπορία (Γ. Α.). Αυτό προϋποθέτει, φιλικότατη αντιμετώπιση των πληρωμάτων αεροσκαφών Γ. Α. επί σειρά ετών, από το προσωπικό, τόσο της Υ.Π.Α. του Κρατικού Αερολιμένα Κυθήρων, όσο και του φορέα επίγειας εξυπηρέτησης α/φων Skyserv, καθώς και βελτίωση υποδομών για την Γ. Α., όπως εγκατάσταση δεστρών για ελαφρά και υπερελαφρά αεροσκάφη στις θέσεις στάθμευσης Γ. Α. ή την δρομολογημένη δημιουργία «πάρκου καυσίμων», για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών Γ. Α. με αεροπορικό καύσιμο AVGAS (100 LL). Αυτό σημαίνει ότι τα Κύθηρα γίνονται, ελκυστικότερος προορισμός για αεροσκάφη αεροπορικού τουρισμού (Γ. Α.).
- Στατιστική επιβατικής κίνησης για τον ΚΑΚΘΩ
Η στατιστική της αεροπορικής κίνησης τα τελευταία χρόνια και παρά την οικονομική κρίση που σοβεί για πάνω από μία δεκαετία, θέλει μακράν καλύτερη χρονιά το 2019, με χειρότερη χρονιά το 2020 λόγω της πανδημίας και το 2021 με σαφέστατη ανάκαμψη, παρότι λόγω της καραντίνας επηρεάστηκε ακόμα και ο Ιούνιος του 2021, όμως η τουριστική περίοδος Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου, παρά την κατάργηση των δύο πτήσεων charter λόγω της πανδημίας, κατέγραψε πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα. Σημαντική ήταν και η επανέναρξη την 4η Ιουλίου 2021 της σύνδεσης του νησιού με την Θεσσαλονίκη για τους καλοκαιρινούς μήνες με δύο δρομολόγια την εβδομάδα, Πέμπτη και Κυριακή (τελευταία χρονιά διεξαγωγής δρομολογίων, από και προς Θεσσαλονίκη, ήταν το 2017).
- Πτήσεις προς και από τον ΚΑΚΘΩ και ενδεικτικό κόστος εισιτηρίων
Τους καλοκαιρινούς μήνες ο Αερολιμένας λειτουργεί επτά ημέρες την εβδομάδα, υπάρχουν διπλές πτήσεις καθημερινά από Αθήνα (Δ.Α.Α. «Ελ. Βενιζέλος») από τις εταιρείες OLYMPIC AIR και SKY EXPRESS. Από τέλη Οκτωβρίου μέχρι τέλη Μαρτίου υπάρχουν τέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα, ενώ ο αερολιμένας λειτουργεί έξι ημέρες την εβδομάδα, με τις δύο επιπλέον των τεσσάρων για αεροσκάφη Γ. Α. και εκπαιδευτικά, καθόσον λόγω της ύπαρξης ραδιοβοηθημάτων, ο αερολιμένας προσφέρεται για εκπαίδευση υποψηφίων πιλότων.
Το κόστος των εισιτηρίων ως γνωστόν ποικίλει ανάλογα με την ημερομηνία κράτησης, σε σχέση με την ημερομηνία ταξιδίου, καθώς και με την περίοδο. Μία μέση τιμή για το Αθήνα Κύθηρα είναι 80 € και για το Κύθηρα Αθήνα 40€.
- Έργα στον ΚΑΚΘΩ την τελευταία τριετία
Κατά την τελευταία τριετία έχουν γίνει σημαντικά έργα που άλλαξαν την μορφή του Αερολιμένα :
α. Αντικαταστάθηκε η κεντρική μονάδα κλιματισμού (αντλία θερμότητας) με αποτέλεσμα την άψογη λειτουργία του συστήματος, σε ψύξη και θέρμανση, χωρίς να χρειάζεται η λειτουργία του καυστήρα πετρελαίου για θέρμανση.
β. Διαμορφώθηκαν σε κλειστούς χώρους, με οικοδομική άδεια 300 τετραγωνικά μέτρα ημιυπαίθριων χώρων, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί αμαξοστάσιο Πυροσβεστικών Οχημάτων (Π.Ο.) (θέσεις δύο Π.Ο. 7.000 λίτρων νερού) και κλειστός χώρος στάθμευσης της γεννήτριας εκκίνησης αεροσκαφών, του φορέα επίγειας εξυπηρέτησης α/φών. Έγινε ευπρεπισμός του κτιρίου του αεροσταθμού με χρωματισμούς, αντικατάσταση των πολυκαρβονικών διαφώτιστων, στις «κούπολες», (πυραμίδες με διαφώτιστα της κεντρικής αίθουσας), αντικατάσταση της ψευδοροφής του υπόστεγου της εισόδου του κτιρίου, με ταυτόχρονη αντικατάσταση του φωτισμού, με φωτιστικά led. Έγινε μόνωση της ταράτσας του κτιρίου και στεγανοποίηση. Τοποθετηθήκαν στον Πύργο Ελέγχου του Αεροδρομίου, αντηλιακές μεμβράνες βιοκλιματικής αναβάθμισης, με αποτέλεσμα να μειωθεί τους καλοκαιρινούς μήνες η εσωτερική θερμοκρασία κατά 9ο C βαθμούς Κελσίου. Ο υδραυλικός ανελκυστήρας του Πύργου Ελέγχου, συντηρείται από εξωτερικό εξειδικευμένο αδειούχο συντηρητή και έχει προγραμματιστεί η πιστοποίηση του. Υπάρχει ελεύθερη πρόσβαση στο διαδίκτυο για τους διερχόμενους από τον Αερολιμένα. Αναβαθμίστηκε η φωτοσήμανση του κατωφλίου 20 (βόρειο κατώφλι) του διαδρόμου 02 – 20, με την προσθήκη συστήματος για τον καλύτερο εντοπισμό του κατωφλίου για αεροσκάφη που προσεγγίζουν τον διάδρομο προσγείωσης σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας και για την αποφυγή ακυρώσεων πτήσεων. Συνολικά επενδύθηκαν 250.000 €.
- Υποστήριξη από την κεντρική Διοίκηση της ΥΠΑ
Έχουμε την αμέριστη συμπαράσταση της κεντρικής Διοίκησης της ΥΠΑ και ιδιαίτερα του Διοικητή ΥΠΑ κ. Γεωργίου Δριτσάκου.
- Δυνατότητες για το μέλλον, όραμα για την ανάπτυξη του ΚΑΚΘΩ
Στα άμεσα σχέδια για την εξέλιξη του Κρατικού Αερολιμένα Κυθήρων είναι η δημιουργία «πάρκου καυσίμων» τόσο για Γ. Α. όσο και για αεροσκάφη αεροπορικών εταιρειών (airliners) (αεροπορικό καύσιμο JET A1). Εντός του 2022 μπορεί να δημοπρατηθεί η οριστική μελέτη επέκτασης του διαδρόμου 02 – 20 κατά 320 μέτρα, καθόσον το απαιτούμενο κονδύλι των 400.000 € είναι ήδη εξασφαλισμένο, ώστε να μπορεί να δέχεται ο ΚΑΚΘΩ σχεδόν το 100% των αεροσκαφών charter με πλήρες φορτίο,.
Ασφαλώς θα χρειαστεί επέκταση και της πίστας στάθμευσης αεροσκαφών καθώς και μερική επέκταση και των αιθουσών του αεροσταθμού. Σημαντική είναι και η πρόσφατη ίδρυση της αερολέσχης Κυθήρων, η οποία θα βοηθήσει τους νέους του νησιού, στρέφοντάς τους προς μία πολύ ενδιαφέρουσα ενασχόληση και θα συμβάλει στην καλύτερη επικοινωνία του νησιού, ιδιαίτερα τους χειμερινούς μήνες, με την προγραμματιζόμενη προμήθεια μικρού αεροσκάφους, για επίσκεψη κοντινών προορισμών αλλά και για αντιμετώπιση εκτάκτων καταστάσεων.
Στα τεσσεράμισι χρόνια που βρέθηκα στην θέση αερολιμενάρχη του Κρατικού Αερολιμένα Κυθήρων δούλεψα, τις περισσότερες μέρες χωρίς τυπικό ωράριο, αγάπησα αυτό το απομονωμένο αλλά ευλογημένο νησί και φεύγω συνταξιοδοτούμενος την 31η Δεκεμβρίου 2021, ικανοποιημένος γιατί πρόσφερα ότι ήταν δυνατό με τις δυνάμεις μου και την συνδρομή των συναδέλφων και συνεργατών μου, κάτι που διαπιστώνω, από την αναγνώριση των Κυθηρίων, την οποία καθημερινά εισπράττουμε. Φεύγω, έχοντας αποκτήσει μία ακόμα «ιδιαίτερη πατρίδα», έχοντας αφήσει ανεκπλήρωτο για όσο ζω, το δικό μου «ταξίδι στα Κύθηρα».
Σας ευχαριστώ πολύ για την πρωτοβουλία σας να προβάλετε στον καταξιωμένο ιστότοπο σας «now24», τις επετειακές εκδηλώσεις για τα 50 ΧΡΟΝΙΑ του ΚΑΚΘΩ, καθώς και χρηστικές πληροφορίες για το αεροδρόμιο, ενός απομονωμένου αλλά πανέμορφου και ευλογημένου νησιού, που αποτελεί διαχρονικά, εκλεκτό προορισμό, ελλήνων και ξένων τουριστών, το «ταξίδι στα Κύθηρα», ανέφικτος και συνάμα εφικτός προορισμός για το νησί της Ουράνιας Αφροδίτης και της ουτοπίας.
Σταύρος.Ι.Παϊζάνος- Αερολιμενάρχης Κρατικού Αερολιμένα Κυθήρων
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια