Ὀφειλομένη ἀπάντησις εἰς τόν Αἰδεσιμολ. Πρεσβύτερον π.Παῦλον Καλλίκαν
ΙΕΡΑ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΣ ΚΥΘΗΡΩΝ & ΑΝΤΙΚΥΘΗΡΩΝ
Ὀφειλομένη ἀπάντησις εἰς τόν Αἰδεσιμολ. Πρεσβύτερον π.Παῦλον Καλλίκαν
Δευτέρα, 7 Ἀπριλίου 2025
Στό Δελτίο Τύπου τῆς 29ης Μαρτίου 2025 δηλώσαμε ὅτι ἀποφεύγουμε τίς Δηλώσεις μας μέσα στήν ἱερή περίοδο τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς διά πνευματικούς λόγους.
Ὅμως, ὅταν προέρχωνται «ἐξ οἰκείων τά βέλη» καί θίγουν καίρια τό πρόσωπο, τήν τιμή καί τό λειτούργημα τοῦ Ἐπισκόπου, ἐπί σκανδαλισμῷ τῶν πιστῶν, πρέπει νά ἐφαρμόζεται ὁ λόγος τοῦ Κυρίου μας· «εἰ κακῶς ἐλάλησα, μαρτύρησον περί τοῦ κακοῦ, εἰ δέ καλῶς, τί μέ δέρεις;».
Ὁ Αἰδεσιμολ. Πρεσβύτερος π. Παῦλος Καλλίκας, ὁ ὁποῖος, μετά τά Χριστούγεννα τοῦ 2024 ἀπεχώρησε οἰκειοθελῶς ἀπό τήν Ἱεράν Μητρόπολίν μας, λόγῳ ἀποτειχίσεως καί διακοπῆς τοῦ μνημοσύνου τοῦ οἰκείου Μητροπολίτου, χωρίς νά κάμῃ τήν παραμικρή προειδοποίησι στόν Ἐπίσκοπό του, μέ τό ἄρθρο του «Ἀρκετά ἐσιώπησα», ἀπευθυνόμενος πρός τούς ἐνορίτες τῶν Ἐνοριῶν : Ἁγίου Γεωργίου Καρβουνάδων, Μεταμορφώσεως Σωτῆρος Κεραμωτοῦ καί Προφ. Ἠλία Ἁγίου Ἠλία γράφει: «Ἀνήθικη, ψευδής καί ἄκυρη νομικά ἡ ἀπόφαση τοῦ Κυθήρων σχετικά μέ τήν παραίτησή μου λόγῳ Ἀποτείχισης». Καταλογίζει ὁ π.Παῦλος στόν Μητροπολίτη μας: «ἐπιδίωξη ἀμεσώτατης ἀπομάκρυνσής του ἀπό τήν Ἱ. Μητρόπολι, ἀπάτη, παράνομη παραίτηση, ἀνήθικη» καί ἄλλες βαρύτατες ἐκφράσεις, «μέ ἄμεσες, παράνομες καί ἀήθεις παραιτήσεις, μέ ἀπόφαση ἀποκλειστικά τοῦ Μητροπολίτη Κυθήρων» κ.λπ., κ.λπ.
Σ’ αὐτές τίς βαρειές ἐκφράσεις καί τούς σκληρούς χαρακτηρισμούς δίδονται οἱ ἑξῆς ἀπαντήσεις καί ἐξηγήσεις:
1. Ὁ π. Παῦλος, ὁμολογουμένως, ἦταν ἀφοσιωμένος στίς τρεῖς ἐνορίες του, οἱ ὁποῖες καί ἦταν εὐχαριστημένες μαζί του. Εἶχε πρόγραμμα ἐξυπηρετήσεως των καί ὁ ἐκκλησιασμός τῆς Κυριακῆς καί τῶν διαφόρων Ἑορτῶν γίνονταν μέ τήν συμμετοχή καί τῶν τριῶν Ἐνοριῶν, ὅπου καί ἄν λειτουργοῦσε ὁ Ἱερεύς.
2. Ὁ Μητροπολίτης, βλέποντας τήν ἐφημεριακή διακονία τοῦ π.Παύλου καί τήν συμπόρευσι καί συνεργασία τῶν ἐνοριτῶν τῶν τριῶν ὡς ἄνω ἐνοριῶν, ἀλλά καί τό ἐνίοτε ἐκρηκτικόν τοῦ χαρακτήρα του, ἔδειξε μεγάλη ἐπιείκεια καί ἀνεκτικότητα πρός αὐτόν, θέλοντας μέ τήν καλωσύνη καί τήν σιωπή του νά τόν ἐπαναφέρη στήν τάξι (ὅταν προέβη σέ ἀφορισμό πολιτικῶν προσώπων, πού ὑπερβαίνει τόν ρόλο ἑνός Ἐφημερίου, σέ βαρεῖς χαρακτηρισμούς «προδότης», «ἀντίχριστος» κ.λπ. σέ κυβερνητικό ἐκπρόσωπο κ.ἄ.), παρ’ ὅτι γι’ αὐτό κατηγορήθηκε ἀπό ὡρισμένους ἐπικριτές.
3. Γιά τήν αἰφνίδια ἀποτείχισι τοῦ π. Παύλου ἔμαθε ὁ Μητροπολίτης, ὅταν τό ἀνεκοίνωσε στήν ἐνορία τῶν Καρβουνάδων (Κυριακή 22-12-2024). Εἶχε φθάσει προηγουμένως ἀνεπίσημη πληροφορία. Ὁ ἴδιος δέν συνεζήτησε καθόλου τό θέμα αὐτό μέ τόν Μητροπολίτη.
Καί τελευταία στιγμή ἔπρεπε (ὁ Μητροπολίτης) νά ἀναζητήση λύσεις γιά τήν Λειτουργική διακονία τῶν τριῶν Ἐνοριῶν μέσα στίς γιορτές τοῦ Ἁγίου Δωδεκαημέρου τῶν Χριστουγέννων – Θεοφανείων.
4. Στήν ἀπό 25/12/2024 «Ἐπιστολή διακοπῆς μνημοσύνου τοῦ Μητροπολίτου Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων Σεραφείμ» ὁ π. Παῦλος σημειώνει: «Υ.Γ. Θέλω ρητά καί ἀνεπιφύλακτα νά σᾶς δηλώσω ὅτι μέ τήν ἐπιστολή αὐτή ζητῶ τήν ὁριστική διακοπή κάθε μορφῆς σχέσης μέ τήν Ἱερά Μητρόπολη Κυθήρων καί Ἀντικυθήρων μέ ὅ,τι αὐτό συνεπάγεται.
Παρακαλῶ νά μοῦ γνωστοποιήσετε ἄμεσα μέ ἠλεκτρονικό μήνυμα τήν λύση σύμβασης μέ τόν ἐν λόγῳ ἐκκλησιαστικό φορέα, ὥστε νά ἐνημερωθῇ ἡ προσωποποιημένη πληροφόρηση μισθωτοῦ (Ἐργάνη)».
5. Μετά ἀπό τό κείμενο αὐτό τοῦ π. Παύλου, ὁ ὁποῖος δύο ἡμέρες μετά τά Χριστούγεννα ἀνεχώρησε μέ τήν οἰκογένειά του ὁριστικά ἀπό τά Κύθηρα (ἀφοῦ ἀποχαιρέτισε τούς ἐνορίτες του καί εἶχε ἀμπαλάρει ὅλα του τά πράγματα γιά τήν φορτωτική), κατηγορεῖται ὁ Μητροπολίτης καί ἡ Γραμματεία τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως γιατί ἐζήτησαν τίς δύο παραιτήσεις ἀπό τόν π. Παῦλο.
Καί ὁ μέν Μητροπολίτης, τήν δεύτερη ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων (26-12-24) ἔφυγε, ὅπως κάθε χρόνο, γιά τήν Ὀρφανική στέγη «Ἁγία Ταβιθᾶ» Λεβαδείας, ὅπου προσφέρει τήν διακονία του ὡς πνευματικός καί ἐπέστρεψε στά Κύθηρα παραμονές τῆς Πρωτοχρονιᾶς. Ἔτσι δέν ἀσχολήθηκε προσωπικά μέ τήν ὑπόθεση τοῦ π. Παύλου. Ἡ Γραμματεία, ὅμως, πού εἶχε ἐπαφή μέ τόν π. Παῦλο καί ὑπό τήν πίεσί του γιά «την ἄμεση λύση σύμβασης» μέ τήν Ἱερά Μητρόπολι, ἀκολούθησε τήν τακτική τῶν παραιτήσεων, ὅπως συμβαίνει ὅταν ἕνας Ἐφημέριος ἐξέρχεται τῆς Ὑπηρεσίας. Δέν εἶχαν κάποια σχετική ἐμπειρία στό παρελθόν.
Ὑπῆρξε μία παρόμοια περίπτωσις μέ τόν πρίν ἀπό τόν π.Παῦλο Ἱερέα τῆς Ἐνορίας Καρβουνάδων. Τότε ὁ προκάτοχός του Ἱερεύς ἀποτειχίσθηκε γιά τόν ἴδιο λόγο ἀπό τόν Μητροπολίτη του, ἀλλά ὁ πνευματικός του σύμβουλος (πού εἶναι καί τώρα ὁ ἴδιος γιά τόν π. Παῦλο), καταξιωμένος Κληρικός καί παραδοσιακός Ὁμότιμος Καθηγητής Πανεπιστημίου, μαζί μέ ἕναν ἄλλο Θεολόγο Κληρικό, τοῦ εἶπε ὅτι δέν ἔπρεπε νά ἀποτειχισθῆ ἀπό τόν Σεβ. Κυθήρων. Τώρα, ὅμως, πού ἐνεθάρρυνε τόν π. Παῦλο στήν ἀπόφασί του αὐτή, τί ἄλλαξε ἀπό τότε (πρό 6ετίας); Καί τότε εἶχε λειτουργήσει ὁ Σεβασμιώτατος στό Ἅγιον Ὄρος καί στή Θεσσαλονίκη (ἐπί Ἀρχιερατείας τοῦ ἀειμνήστου Μητροπολίτου Ἀνθίμου) στό κατ’ ἔτος τελούμενο Ἱερό Μνημόσυνο τοῦ μακαριστοῦ Πνευματικοῦ του πατρός Συμεών Κραγιοπούλου. Λόγῳ τῶν διακοπῶν τοῦ Ἁγίου Δωδεκαημέρου καί χωρίς νά γίνει ἐπικοινωνία μέ τόν Νομικό Σύμβουλο τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως προέκυψε ἡ ὑπ’ ἀριθ. 1/8-1-2025 Πράξη τοῦ Μητροπολίτου Κυθήρων, λόγῳ ἐσφαλμένης αἰτιολογίας, ἡ ὁποία καί ἀνεκλήθη κατόπιν ὑποδείξεως τοῦ Νομικοῦ μας Συμβούλου μέ τήν νέα ὑπ’ ἀριθ. 2/4-4-2025 Πράξη τοῦ ἰδίου Μητροπολίτου.
6. Δέν πρόκειται περί «γκάφας ἤ δόλου», ἀλλά ἀπειρίας. Στόν Καταστατικό Χάρτη τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος καί στόν Κανονισμό περί Ἐφημερίων καί Διακόνων δέν καταγράφεται ἡ περίπτωσις τῆς ἀποτειχίσεως ἑνός Κληρικοῦ ἀπό τόν Ἐπίσκοπό του. Αὐτή ὁρίζεται στόν 15ο Κανόνα τῆς Πρωτοδευτέρας Συνόδου τῆς Κωνσταντινουπόλεως (861 μ.Χ.), ὑπό τήν προϋπόθεσιν ὅτι ὁ Ἐπίσκοπος ἀπό τόν ὁποῖο ἐξαρτᾶται ἄμεσα πνευματικά καί ἐκκλησιαστικά ὁ Κληρικός, ὑπηρετώντας στήν Μητροπολιτική του Περιφέρεια, (ὄχι ὁ οἱοσδήποτε Πατριάρχης ἤ Ἀρχιεπίσκοπος) κηρύσσει κάποια αἵρεσι, καταδικασμένη ἀπό Ἅγιες Συνόδους, ἤ Ἁγίους Πατέρες, «δημοσίᾳ, γυμνῇ τῇ κεφαλῇ καί ἐπ’ Ἐκκλησίας».
Ἐπειδή ὁ π. Παῦλος δέν ἔχει νά κατηγορήσει τόν Μητροπολίτη Κυθήρων γιά κάποια αἵρεση ἤ γιά δημόσια διακήρυξι αἱρέσεώς τινος, καταδικασμένης ἀπό Ἅγιες Συνόδους καί Ἁγίους Πατέρες, τόν κατηγορεῖ γιά τό ὅτι ἐλειτούργησε στό Ἅγιον Ὄρος, καί κατά τήν Θεία Λειτουργία ἐμνημόνευσε τόν Ἐπίσκοπο τοῦ Ἁγίου Ὄρους, πού εἶναι ὁ Οἰκ. Πατριάρχης Βαρθολομαῖος, βγάζοντας τό συμπέρασμα ὅτι, ἀφοῦ ἐμνημόνευσε τόν Πατριάρχη, συμφωνεῖ καί ἀποδέχεται ὅλα ὅσα οἰκουμενιστικοῦ πρωτύπου πρεσβεύει καί διακηρύττει ὁ Πατριάρχης. Ὁ ἴδιος, ὅμως, ὁ π. Παῦλος, συνοδεύοντας πρό μηνός μικρή ὁμάδα ἐνοριτῶν του σέ προσκύνημα στό Ἅγιο Ὄρος, συμμετεῖχε σέ Ἱερές Ἀκολουθίες – Θεῖες Λειτουργίες, χωρίς νά συλλειτουργῆ καί νά κοινωνῆ βέβαια, ὅπου μνημονευόταν τό ὄνομα τοῦ Οἰκ. Πατριάρχη. Δέν «μολύνονταν» τότε μέ αὐτόν τόν τρόπο αὐτός; Ἀπό τήν Ἐκκλησιαστική μας Ἱστορία μπορεῖ νά διδαχθῆ, ἐπί παραδείγματι, ὅτι ὁ Ἅγιος Κύριλλος Ἀρχιεπίσκοπος Ἀλεξανδρείας διέκοψε τήν ἐκκλησιαστική κοινωνία μέ τόν αἱρεσιάρχη Νεστόριο, Ἀρχιεπίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως, ὅταν τόν κατεδίκασε ἡ Γ΄ Οἰκουμενική Σύνοδος (431 μ.Χ.), καί ὄχι ἐνωρίτερα, παρ’ ὅτι ὁ Νεστόριος 4 χρόνια πρίν διεκήρυσσε τήν αἵρεσί του. Γνωρίζει, ὅμως, καλῶς ὁ π. Παῦλος ὅτι σέ σειρά Ποιμαντορικῶν Ἐγκυκλίων καί ἐγγράφων ὁ Σεβασμιώτατος ἐναντιώνεται στά «διδάγματα» καί τήν αἱρετική πλάνη τοῦ Οἰκουμενισμοῦ, τῆς Πανθρησκείας, τῆς Παγκοσμιοποίησης, τῆς «νέας ἐποχῆς» καί τῆς «νέας τάξης πραγμάτων». Γνωρίζει, ἀκόμη, τούς ἀγῶνες του κατά τῆς Οὐκρανικῆς «Αὐτοκεφαλίας», τῆς κοινωνίας μέ τούς αἱρετικούς, σχισματικούς, ἀκοινωνήτους, κατά τοῦ κοινοῦ Πασχαλίου καί τῆς συνόδου τοῦ Κολυμπαρίου τῆς Κρήτης (2016).
καί 7. Γιά τούς παραπάνω λόγους, πού ἐκτίθενται στήν παράγραφο 6 τοῦ παρόντος, πρέπει νά γνωρίζη ὁ π. Παῦλος ὅτι ἡ περίπτωσίς του δέν ἐμπίπτει στόν Κανόνα ΙΕ’ τῆς Πρωτοδευτέρας Συνόδου, ἀλλά στόν Κανόνα ΙΓ΄ τῆς ἰδίας Συνόδου, ὁ ὁποῖος λέγει: «Ὅποιος Πρεσβύτερος ἤ Διάκονος γιά δῆθεν σοβαρές κατηγορίες (ὄχι γιά αἵρεσι) κατηγορεῖ τόν Ἐπίσκοπό του, πρίν ἀπό Συνοδική διάγνωσι καί ἐξέτασι καί τήν τελική καταδίκη του γι’ αὐτές, σταματήση τήν ἐκκλησιαστική κοινωνία μαζί του καί δέν ἀναφέρει τό ὄνομά του στίς ἱερές εὐχές τῶν λειτουργιῶν, ὅπως εἶναι παραδεδομένο στήν Ἐκκλησία, αὐτός νά ὑπόκειται σέ καθαίρεσι καί νά ἀποστερεῖται κάθε πραγματική τιμή».
Ἡ εὐχή μας εἶναι ὁ π. Παῦλος μέ νηφαλιότητα, φωτισμό καί φόβο Θεοῦ νά ἐγκύψῃ ἐπισταμένως στούς Θείους καί Ἱερούς Κανόνες καί νά συνειδητοποιήσει ὅτι οἱ σκληροί, ἀπαξιωτικοί καί συκοφαντικοί χαρακτηρισμοί πρός τόν Ἐπίσκοπο, πού ἀπό τήν νεότητά του (στήν ἄλλη Ἱερά Μητρόπολι Ὕδρας καί Αἰγίνης τόν ἐγνώρισε), τόν ἐστεφάνωσε καί τόν ἐχειροτόνησε μόνο καλά τοῦ ἔκαμε σέ ὅλα αὐτά τά χρόνια καί ποτέ δέν σκέφτηκε νά τοῦ στερήση τήν ἐφημεριακή θέσι (γιά ποιό ὄφελος; ἄλλωστε) καί τόν ἐπιούσιο ἄρτο τῆς πολύτεκνης ἀγαπητῆς οἰκογένειάς του.
ΔΙΑ ΤΑ ΙΕΡΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑΤΑ ΚΥΘΗΡΩΝ Ἐπειδή ἀναρτήθηκαν στό Διαδίκτυο τοποθετήσεις τοῦ κ.Δημάρχου καί τοῦ κ.Προέδρου τῆς Ἐγχωρίου γιά τά Ἱερά Προσκυνήματα τῶν Κυθήρων καί πολλοί συμπολίτες μας ἀναμένουν ἀπαντήσεις μας, θά δοθοῦν οἱ ἀπαντήσεις, ὅταν ἔλθη ἡ ἐπίσημη ἀπάντησις τῆς Ἱερᾶς Συνόδου τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος, εἰς τήν ὁποία κατέθεσαν πρό ἡμερῶν ἀναφορά οἱ κκ.Δήμαρχος καί Πρόεδρος Ε.Ε.Π.Κ.Α.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μητροπόλεως
____________________________________________________-
Διαβάστε εδώ το άρθρο του Παπά Παύλου Καλλίκα:
ΠΑΠΑ-ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΛΛΙΚΑΣ: ΑΡΚΕΤΑ ΕΣΙΩΠΗΣΑ… (άρθρο 1*) Προς τους ενορίτες Αγ. Γεωργίου Καρβουνάδας, Μεταμορφώσεως Σωτήρος Κεραμωτού και Πρ. Ηλία Αγ. Ηλία.
Μπλα μπλα μπλα και ο κόσμος απορεί μαζί σας
ΑπάντησηΔιαγραφή