Κουρσάρικη βία στον Κάβο Μαλιά
Γιώργος Λουράντος
Κουρσάρικη βία στον Κάβο Μαλιά
Κατά την περίοδο της Τουρκοκρατίας στο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου πολλοί άνθρωποι, κάθε εθνικότητας και θρησκείας, επιδίδονται στην πειρατεία όπως Τυνήσιοι, Σικελοί , Βενετοί, Τούρκοι ακόμη και Μανιάτες . Τη Μάνη, μάλιστα, ονόμαζαν Μεγάλο Αλγέρι. Τον 18ο αιώνα η Μάνη ζει αποκλειστικά από πειρατικές επιδρομές. Οι Μανιάτες, όταν δεν ταξιδεύουν με τα καράβια τους ενεδρεύουν περιμένοντας να παρασυρθεί κάποιο καράβι στην ακτή από την κακοκαιρία η από τα δόλια τεχνάσματα τους και τότε επιτίθενται. (1)
Από έγγραφο που έχει σωθεί στο Ιστορικό Αρχείο Κυθήρων (2) μαθαίνουμε ότι τον Ιούνιο του 1810 ο ιερομόναχος Σταυριανός από την λευϊτική οικογένεια των Λεβούνηδων, εφημέριος Ιλαριωτίσσης Ποταμού (3), έπεσε θύμα αδίστακτων Μανιατών πειρατών έξω από τον Κάβο Μαλιά. Ο ιερέας μετέφερε λείψανα Αγίων και άλλα κειμήλια από τα Κύθηρα για προσκύνημα η για συλλογή χρημάτων, κάτι συνηθισμένο την εποχή εκείνη.
Οι Μανιάτες ληστοπειρατές στην κυριολεξία τον "έγδυσαν" όπως χαρακτηριστικά αναφέρει. Του αφαίρεσαν , μεταξύ των άλλων, "άγηα λίψανα", "ένα κουτή με ηκόνα ασιμένηα της παναγίας" , "ένα ασιμένιο σταυρό" με πολύτιμους λίθους, "δύο πετραχύλεια", ένα "αγηασματάριο" και ένα "ορολώγηο", "δύο μπενίσηα τζόχινα κενούρια" το ένα μισηριότικο (αιγυπτιακό) , " ένα πουγγή μεταξωτό", " δύο βρακύα μπαπακερά" , "πουκάμυσα" , "δύω μαντίληα", "ένα ντροβά κενούργιο", " ένα χτένη φηλτησένηο με τι θήκη του" , "μια μπόληα κενούργια μπαπακερή" ," μια μεταξοτή κόκυνη κορδέλα", κ.α .
Γιώργος Λουράντος
Ρενάτα Πανταζίδου
1. Συνοπτική Ιστορία των Κυθήρων .Εμμανουήλ Καλλίγερου . Σελ. 130- 144. Εκδόσεις Κύθηραϊκα .Αθήνα 2008.
2. Αρχείο 2ης Γαλλικής Διοίκησης.
3.Ληξιαρχικά Βιβλία Κυθήρων. Ενορία Παναγίας Ιλαριωτίσσης Ποταμού 1731-1856. Αθήνα 2003
Δεν υπάρχουν σχόλια