«Ιερός πόλεμος» από Νίκη και Εκκλησία για τα «Αδέσποτα κορμιά»!
Σάλος από τη δημοσιοποίηση της αφίσας του ντοκιμαντέρ! Η ερώτηση από βουλευτή της ΝΙΚΗΣ στη Μενδώνη και η απάντηση του ΣΥΡΙΖΑ
Σάλος έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες με τη δημοσιοποίηση αφίσας με έγκυο γυναίκα πάνω σε σταυρό, με την ευκαιρία προβολής του ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά», σε σενάριο και σκηνοθεσία της Ελίνας Ψύκου, την ερχόμενη εβδομάδα στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.
Την αφίσα δημοσίευσε η δημιουργός του ντοκιμαντέρ στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook, με πολλούς χρήστες του διαδικτύου να εκφράζουν την οργή και την αγανάκτησή τους για το θέαμα, χαρακτηρίζοντας βλάσφημη και χυδαία την εικόνα της εσταυρωμένης γυναίκας.
Το αποτέλεσμα ήταν να σημάνει «ιερός πόλεμος» και στη Βουλή, όπου κατέθεσε επίκαιρη ερώτηση ο βουλευτής του κόμματος ΝΙΚΗ Κομνηνός Δελβερούδης, χαρακτηρίζοντας προκλητική, βλάσφημη και αντιαισθητική την αφίσα, η οποία απεικονίζει εσταυρωμένη τη μορφή μιας γυναίκας εγκύου και γυμνόστηθης, παραπέμποντας στο πρόσωπο της Παναγίας.
«Η εν λόγω αφίσα προσβάλλει απροκάλυπτα τα χρηστά ήθη, βλασφημώντας το ιερό σύμβολο του σταυρού και τα ιερά πρόσωπα του Εσταυρωμένου Χριστού και της Παναγίας, ενώ το απαράδεκτο αυτό γεγονός φανερώνει ακόμα μία φορά πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη επαναφοράς των ποινικών διατάξεων για την κακόβουλη βλασφημία και την καθύβριση θρησκεύματος» υποστηρίζει ο βουλευτής στην επίκαιρη ερώτησή του προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Είναι η δεύτερη ηχηρή αντίδραση του κόμματος του Δημήτρη Νατσιού, ο οποίος είχε αντιδράσει πρόσφατα και στο ντοκιμαντέρ του Netflix στο οποίο παρουσιάζεται ο Μέγας Αλέξανδρος ως ομοφυλόφιλος, ζητώντας «να σταματήσει ο διασυρμός της Ελλάδας, της πολιτιστικής και ορθόδοξης θρησκευτικής μας κληρονομιάς».
Στην επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή της ΝΙΚΗΣ απάντησε η τομεάρχης Πολιτισμού της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ Κυριακή Μάλαμα, καταγγέλλοντάς τον ως «αυτόκλητο ιεροεξεταστή».
«Ευτυχώς, κανένας τέτοιος σκοταδισμός δεν μπορεί να αγγίξει την κοινωνία μας και, κυρίως, δεν μπορεί να κλονίσει τις δημοκρατικές ελευθερίες μας. Εμείς σε αυτούς τους κυρίους και στον Μεσαίωνα που εκπροσωπούν απαντάμε ότι καλούμε τον κόσμο να είμαστε όλοι στην προβολή του ντοκιμαντέρ στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης για να υψώσουμε ασπίδα δημοκρατίας απέναντι στις επικίνδυνες απόψεις τους» σχολίασε η τομεάρχης Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ. Η ερώτηση στη Βουλή προκάλεσε και την αντίδραση της Ενωσης Ελληνικού Ντοκιμαντέρ χαρακτηρίζοντας «ταλιμπανικής νοοτροπίας» το κόμμα ΝΙΚΗ.
«Δεν θα άξιζε τον κόπο να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο κόμμα, αν η ερώτηση δεν ζητούσε από την κυβέρνηση να επαναφέρει ποινικές διατάξεις που διώκουν όποιον τολμά να εκφράζει με οποιονδήποτε τρόπο, καλλιτεχνικό ή πολιτικό, απόψεις που δεν είναι αρεστές στους αυτόκλητους φονταμενταλιστές “διακόνους του ελληνικού λαού”, όπως οι ίδιοι αποκαλούνται» επισημαίνει στην ανακοίνωσή της η Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ.
Ομως, οι αντιδράσεις συνεχίζονται από την πλευρά της Εκκλησίας. Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης Φιλόθεος έστειλε την περασμένη Τετάρτη επιστολή στη γενική διευθύντρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης Ελίζ Ζαλαντό, καλώντας τη «να μη συναινέσετε στο να προσβληθεί η ελεύθερη διάθεση της αγάπης μας για τον Χριστό, την Εκκλησία Του και τα ιερά Πρόσωπα της Πίστης μας, με την ανάρτηση της αφίσας για τη διαφήμιση του ντοκιμαντέρ “ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ”».
Στην τρισέλιδη επιστολή, που κοινοποιείται στην υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, στον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα και τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Στέλιο Αγγελούδη, αναφέρει, μεταξύ άλλων: «Ακόμη και αν προσπαθήσει κάποιος να κάνει μια ελευθεριάζουσα ή νοσηρή σύνδεση, είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης μας, ανεξαρτήτως δόγματος και ομολογίας: ένας σταυρός με μια ημίγυμνη γυναίκα, πιθανώς την Παναγία, την οποία περιβάλλουν τα αστέρια της Ευρωπαϊκής Σημαίας (αναφορά στην εικόνα της Παναγίας Αμώμου Συλλήψεως ή της Παναγίας της Λούρδης, δύο παγκοσμίως σεβαστών χριστιανικών συμβόλων;)».
Ο μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κάνει λόγο για «καλλιτέχνες» που υπερβαίνουν τα όρια της κακοποιητικής πρόθεσης. «Τείνει, δυστυχώς, να καταστεί συνήθεια τα τελευταία χρόνια η εκ μέρους διαφόρων “καλλιτεχνών” χρησιμοποίηση των ιερών προσώπων της πίστης όχι για να αποδώσουν τον αρμόζοντα σεβασμό και να εκφράσουν την πρέπουσα ευλάβεια προς Αυτά, αλλά για να “διαφημίσουν” εκδηλώσεις και δημιουργήματα τέχνης. Αυτές οι διαφημίσεις, υπό το πρόσχημα μιας αμφίβολης καλλιτεχνικά γραφιστικής προσέγγισης, αγγίζουν -ενίοτε, δε, και υπερβαίνουν- τα όρια της κακόβουλης πρόκλησης και της κακοποιητικής πρόθεσης» επισημαίνει.
Σε άλλο σημείο της επιστολής ο κύριος Φιλόθεος απαντά -εμμέσως, πλην σαφώς- στην τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ και την Ενωση Ελληνικού Ντοκιμαντέρ, τονίζοντας: «Οφείλουμε στο όνομα αυτής της αγάπης, αλλά και της αλήθειας για Εκείνον και όλα τα ιερά Πρόσωπα της Πίστης, όπως η Παναγία Μητέρα μας, να καταθέτουμε τη μαρτυρία και διαμαρτυρία μας, έστω και αν κάποιοι “χριστιανοφοβικοί” κύκλοι αρνούνται το δικαίωμα αυτό και εθελοτυφλούν, αποδίδοντας στην Εκκλησία και στην έκφραση των θέσεών της προθέσεις ανύπαρκτες, ομιλούν για “σκοταδισμό και διχασμό, κηρύγματα μίσους, κυνήγι μαγισσών, απόρριψη, τιμωρία, Μεσαίωνα, προτροπή σε πράξεις βίας”. Σε πείσμα όλων αυτών, η Εκκλησία και όσοι ελεύθερα ανήκουμε σ’ Αυτήν θα προσευχόμαστε συνεχώς, όχι υπεροπτικά και απαξιωτικά, όχι διακρίνοντας “αμαρτωλούς” και “σεσωσμένους”, όχι για να “πέσει φωτιά”, αλλά για τη μετάνοια όλων μας, την ψυχική μας ανάταση και Ανάσταση, την αποκατάσταση του ανθρώπου στο πρωτόκτιστο κάλλος της Θεότητος».
Η «Espresso» επικοινώνησε με τον μητροπολίτη Θεσσαλονίκης, ο οποίος δεν έχει λάβει κάποια απάντηση από τη γενική διευθύντρια του φεστιβάλ. Το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα κορμιά», που έχει χρηματοδοτηθεί από το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας (ΕΚΟΜΕ), θα προβληθεί στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης την ερχόμενη εβδομάδα, στις 12 και 14 Μαρτίου.
Στο ντοκιμαντέρ παρουσιάζονται τρεις γυναίκες: Η μία είναι έγκυος, αλλά δεν θέλει να γίνει μητέρα. Η δεύτερη θέλει, αλλά δεν μπορεί και η τρίτη γυναίκα θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Ομως, η άμβλωση, η εξωσωματική γονιμοποίηση και η ευθανασία, αντίστοιχα, δεν είναι νόμιμες στις χώρες τους.
«Σε μια εποχή που οι Ευρωπαίοι ταξιδεύουν από χώρα σε χώρα ελεύθερα και άρα περισσότερο από ποτέ, το ντοκιμαντέρ “Αδέσποτα κορμιά” είναι ένα διαφορετικό και ασυνήθιστο ταξίδι, ένα επείγον road movie σε μια ήπειρο που απειλείται από κρίση και διαίρεση. Στη διάρκεια αυτού του ταξιδιού θα διαπιστώσουμε πως η κατάργηση των φυσικών συνόρων στην Ευρώπη δυστυχώς δεν έφερε και την αντίστοιχη κατάργηση των νομικών, κοινωνικών και άλλων τεχνητών συνόρων, που συνεχίζουν να θίγουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και να διχάζουν» αναφέρει η δημιουργός του ντοκιμαντέρ Ελίνα Ψύκου.
Δεν υπάρχουν σχόλια