Header Ads

Header ADS

Μεταναστευτικό: Τα ναυάγια στα Κύθηρα και τα ιστιοφόρα-φαντάσματα – Η επικίνδυνη “διαδρομή της Καλαβρίας”

Τρία ιστιοφόρα-φαντάσματα που έφεραν αμερικανική σημαία και είχαν αποπλεύσει από τα παράλια της Τουρκίας με προορισμό την Ιταλία,  προσάραξαν στα Κύθηρα, μέσα σε ένα 24ωρο, μεταφέροντας συνολικά 241 πρόσφυγες και μετανάστες

Είχαν διασχίσει το Αιγαίο στο επικίνδυνο δρομολόγιο που χαράσσουν όλο και πιο συχνά τον τελευταίο χρόνο τα κυκλώματα διακινητών, αποκαλούμενο και ως η “διαδρομή της Καλαβρίας”.  Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους πρόσφυγες, τους πρώτους επτά μήνες του 2022 έφτασαν στις ιταλικές αυτές 6.468 άνθρωποι απευθείας από την Τουρκία σε 83 περιστατικά αναχωρήσεων σκαφών.

Την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι όσοι είχαν αποβιβαστεί στις ιταλικές ακτές με σημείο εκκίνησης τα τουρκικά παράλια ανήλθαν σε 3.295. Σύμφωνα με την Καθημερινή, τον φετινό Ιούλιο εκτιμάται ότι το 58 % όσων πραγματοποίησαν επιτυχώς αυτό το ταξίδι είναι Αιγύπτιοι και Σύροι. Αντί να προσεγγίσουν τις πιο κοντινές ακτές στην Ελλάδα, προσπαθούν να τις προσπεράσουν για να αποφύγουν πιθανή αποτροπή.

Αρκετά υπερφορτωμένα σκάφη όμως, όπως συνέβη και πρόσφατα στα Κύθηρα, είτε λόγω μηχανικής βλάβης, είτε εξαιτίας έλλειψης επαρκών γνώσεων ναυσιπλοΐας από από άτομα που συνήθως τοποθετούνται από τα κυκλώματα ως αναλώσιμοι τιμονιέρηδες, προσαράζουν ή ναυαγούν πριν καν καλύψουν τα μισά του δρόμου.

Πώς λειτουργούν οι διακινητές στα τουρκικά παράλια

Όπως περιγράφεται στο δημοσίευμα της εφημερίδας, ήταν 22:15 της 18ης Ιουνίου 2022 όταν κυβερνήτης ιδιωτικού σκάφους αναψυχής που ήταν αγκυροβολημένο νότια της θαλάσσιας περιοχής της νήσου Ρήνειας ενημέρωσε το λιμεναρχείο Μυκόνου για εκπομπή σήματος κινδύνου, μέσω VHF, από ιστιοφόρο που έπλεε ακυβέρνητο, με περισσότερους από 100 επιβάτες. Τρία ταχύπλοα και το ρυμουλκό “Καραπιπερής” έσπευσαν στο σημείο και στη μία τα ξημερώματα ξεκίνησε προσπάθεια ρυμούλκησης. Τρεις ώρες αργότερα όμως έσπασε ο κάβος ρυμούλκησης βόρεια της νησίδας Άγιος Γεώργιος Μπάος.  Στην περιοχή έπνεαν ισχυροί βόρειοι άνεμοι τοπικής έντασης 7 μποφόρ. Με τον προβολέα τα σκάφη του λιμενικού φώτιζαν το σημείο προσάραξης για να διευκολύνουν την αποβίβαση των προσφύγων. Η καταμέτρηση έδειξε ότι υπήρχαν οκτώ αγνοούμενοι εκ των οποίων οι τρεις ανήλικοι.

Είχαν προηγηθεί τον Δεκέμβριο του 2021 τρία πολύνεκρα αντίστοιχα ναυάγια στις Κυκλάδες. “Χάλασε ο καιρός, είπαμε να μην πάμε Ιταλία, αλλά να πλησιάσουμε κάποιο ελληνικό νησί. Αλλάξαμε πορεία, είδα το πανί του σκάφους σκισμένο, μείναμε ακυβέρνητοι” ανέφερε ένας από τους διασωθέντες της Μυκόνου.

“Επειδή δεν ξέρω κολύμπι και δεν φορούσα σωσίβιο, φοβήθηκα ότι θα πεθάνω. Το σκάφος ήταν πολύ μικρό και ήμασταν ο ένας πάνω στον άλλον. Βγήκα από ένα παράθυρο με τη βοήθεια άλλου επιβάτη, ανέβηκα στα βράχια και σώθηκα” είπε μία διασωθείσα. “Είδα 2 ή 3 παιδιά να πνίγονται την ώρα που χτυπήσαμε τα βράχια αλλά ήταν πολύ μακριά και δεν μπόρεσα να τα σώσω. Μια γυναίκα τραυματίστηκε θανάσιμα την ώρα της σύγκρουσης, την έκοψε το πτερύγιο που βρίσκεται κάτω από το σκάφος” κατέθεσε άλλος διασωθείς.

Στο σκάφος επέβαιναν, μεταξύ άλλων, μία οικογένεια που είχε εγκαταλείψει το Αφγανιστάν πριν από επτά μήνες, μία γυναίκα από την ίδια χώρα που εργαζόταν ως νοσηλεύτρια δήλωσε ότι την κακοποιούσε και την απειλούσε ο αρραβωνιαστικός της και σκοπεύει να μεταβεί στη Γερμανία και μία ακόμη γυναίκα από το Ιράν που είχε φύγει από την πατρίδα της πριν από τέσσερις μήνες. Πλήρωσαν έως 9.000 ευρώ ο καθένας για τη μεταφορά. Ορισμένοι τοποθετήθηκαν αρχικά στο φορτηγό στην Κωνσταντινούπολη και παρέδωσαν τα κινητά τους στους διακινητές . Τα φύλαξαν σε ένα αυτοσχέδιο κουτί τυλιγμένο με κάποιο υλικό που τους είπαν ότι εμποδίζει τον εντοπισμό και κόβει το σήμα. Δεν είναι ξεκάθαρο το σημείο του απόπλου.  Σύμφωνα με μία μαρτυρία, ήταν ο Τσεσμές, σύμφωνα με άλλο το Καραμπουρούν. Στην παραλία οι διακινητές χώρισαν την ομάδα: από τη μία μεριά οι άντρες που θα ταξίδευαν μόνοι και από την άλλη οι οικογένειες. Δύο άτομα με καλυμμένα χαρακτηριστικά τους είπαν ότι το πλοίο είναι έτοιμο, σημειώνοντας ότι θα τους έπαιρνε μία με δύο ημέρες για να φτάσουν.

Από τις διαθέσιμες μαρτυρίες προκύπτει ότι όσοι πληρώθηκαν για την διακίνηση δεν επιβιβάστηκαν στο σκάφος. Υπήρξαν διασωθέντες που κατονόμασαν ένα από τα βασικά μέλη του κυκλώματος στην Τουρκία, αφγανικής καταγωγής. Ένας μάλιστα φέρεται να είπε στις λιμενικές αρχές και τον αριθμό του κινητού του διακινητή, που έχει βρετανικό κωδικό κλήσης. Μια γυναίκα που διασώθηκε κατέθεσε ότι μετά το ναυάγιο η μητέρα της επικοινώνησε με τον ίδιο διακινητή στην Τουρκία και ζήτησε να επιστραφούν οι 9.000 ευρώ που είχε πληρώσει. “Δεν υπάρχει περίπτωση. Έχει δύο επιλογές ή να γυρίσει στην Τουρκία και να προσπαθήσει ξανά για Ιταλία ή να μείνει στην Ελλάδα” φέρεται να απάντησε εκείνος. Συνελήφθησαν έξι επιβάτες για τη διακυβέρνηση του σκάφους από τους οποίους προφυλακίστηκαν τρεις. Όλοι υποστηρίζουν ότι ήταν διακινούμενοι, είχαν πληρώσει για την μεταφορά τους και δεν είχαν σχέση με το κύκλωμα. Στις απολογίες τους είχε αναφερθεί ότι υπήρχε και ένας Τούρκος κυβερνήτης που φέρεται να εγκατέλειψε με βοηθητική λέμβο το σκάφος κατά τη διάρκεια της θαλασσοταραχής.

ΠΗΓΗ enikos.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.