Δεν πάει αλλο λένε οι πολίτες: Τσουνάμι προσφυγών κατά της ληστρικής ρήτρας αναπροσαρμογής
Οι ανελέητες αυξήσεις στα τιμολόγια του ηλεκτρικού ρεύματος που προκαλούν (κυριολεκτικά και μεταφορικά) εγκεφαλικά σε πολίτες και επιχειρήσεις, είναι πλέον αποδεδειγμένο ότι δεν οφείλονται στην κατανάλωση, αλλά στην περιβόητη ρήτρα αναπροσαρμογής.
Η οποία σχεδόν κανείς δεν μπορεί να εξηγήσει τι ακριβώς είναι, ωστόσο, έχει εκτοξεύσει τους λογαριασμούς της ΔΕΗ και των ιδιωτικών παρόχων ρεύματος σε ύψη που ο κόσμος ούτε με το κιάλι δεν μπορεί να δει.
Λογαριασμοί που έρχονται αυξημένοι κατά 50, 60, ακόμα και 70% και των οποίων το μεγαλύτερο μέρος του ποσού δεν είναι αυτό που κατανάλωσαν, αλλά αυτό που τους επιβλήθηκε λόγω της ρήτρας.
Η αναταραχή αυτή στην κοινωνία έχει κινητοποιήσει και τους δικηγόρους, οι οποίοι γίνονται αποδέκτες σωρείας παραπόνων και ερωτήσεων για το πώς μπορούν πολίτες και επιχειρήσεις να προστατευτούν από αυτή την πρωτοφανή ληστρική επιδρομή στις τσέπες τους.
Ήδη η Συντονιστική Επιτροπή της Ολομέλειας των Προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος από την περασμένη εβδομάδα είχε ανακοινώσει πως θα προσφύγει δικαστικά κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής, ενώ με τη σειρά τους και οι τοπικοί δικηγορικοί σύλλογοιοργανώνονται για τη σύνταξη των απαραίτητων εγγράφων και την πραγματοποίηση συλλογικών αγωγών.
Καλαμάτα και Ξάνθη προετοιμάζονται για προσφυγές μετά το Πάσχα
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Καλαμάτας και ο Δικηγορικός Σύλλογος Ξάνθης, είναι οι δύο «φρέσκοι» που ρίχνονται στη μάχη κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής.
Ο Κωνσταντίνος Μαργέλης, Πρόεδρος του ΔΣΚ, ανακοίνωσε στην ΕΡΤ ότι ο Σύλλογος προχωρά άμεσα στις εξής τρεις κινήσεις:
- Δικαστική προσφυγή κατά της ρήτρας αναπροσαρμογής με κεντρικό αίτημα την κατάργηση της από τα συμβόλαια παροχής ρεύματος.
- Μετά το Πάσχα, θα κοινοποιήσει εξώδικη διαμαρτυρία με αίτημα την κατάργηση της ληστρικής ρήτρας αναπροσαρμογής στις εταιρείες παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος
- Καλεί τους πολίτες να υπογράψουν σχετικές εξουσιοδοτήσεις, εντελώς δωρεάν, προς το Δικηγορικό Σύλλογο Καλαμάτας προσκομίζοντας αντίγραφο του λογαριασμού ρεύματος, «άνευ κανενός οικονομικού αντιτίμου».
Με τη σειρά της, η Πρόεδρος του ΔΣΞ, Δέσποινα Χατζηφωτιάδου, μέσω του thraki.com.gr διεμήνυσε πως μετά το Πάσχα θα καθοριστεί το νομικό πλαίσιο για τις προσφυγές και θα ενημερωθούν ο πολίτες που θέλουν να απευθυνθούν στο Σύλλογο για να συμμετέχουν σε αυτές τις προσφυγές. Είπε χαρακτηριστικά:
«Θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα μια εκδήλωση που θα καθορίσει το πλαίσιο αυτής της δυνατότητας. Έγκριτοι δικηγόροι θα αναλάβουν την σύνταξη μιας προσφυγής, για την οποία σαν Δικηγορικός Σύλλογος Ξάνθης (όπως και όλοι οι Δικηγορικοί Σύλλογοι) θα ενημερώσουμε τους πολίτες που επιθυμούν να προσφύγουν κατά αυτής της ρήτρας αναπροσαρμογής, προκειμένου να μειώσουμε το κόστος κάνοντας συλλογικές αγωγές (όπως είχε γίνει και για τους δημοσίους υπαλλήλους). Όταν θα είμαστε έτοιμοι, θα ενημερώσουμε μέσω των ΜΜΕ τους πολίτες, έτσι ώστε όσοι επιθυμούν να προσφύγουν, να απευθυνθούν στον Δικηγορικό Σύλλογο Ξάνθης, ο οποίος μετά – εφόσον «ομαδοποιήσει» τα άτομα, ανάλογα με τον αριθμό τους – θα αναθέσει σε μέλη μας να καταθέσουν αυτές τις προσφυγές και θα περιμένουμε το αποτέλεσμα. Το νομικό πλαίσιο ωστόσο, θα καθοριστεί την Πέμπτη – αφού θα πραγματοποιηθεί ένα σεμινάριο το οποίο μπορούμε να το παρακολουθήσουμε και μέσω portal – και θα μας αναφέρουν το νομικό έρεισμα στο οποίο και θα βασιστούμε».
Κάλεσμα για συλλογική αγωγή από δικηγόρο της Πάτρας
Η αγανάκτηση του κόσμου για τα απίστευτα νούμερα που βλέπουν κάθε φορά που ανοίγουν τους λογαριασμούς τους, έχει οδηγήσει και στην Πάτρα αρκετούς πολίτες στους δικηγόρους, τους οποίους συμβουλεύονται για το αν μπορούν να κινηθούν νομικά.
Μάλιστα, ένας από τους δικηγόρους, ο Βασίλης Μάρκου με ανάρτησή του στα social media τόνισε πως συγκεντρώνει υπογραφές από πολίτες για να ετοιμάσει συλλογική αγωγή για το θέμα:
«Το γραφείο μας με επίκεντρο την τερατώδη ρήτρα αναπροσαρμογής και τις αθέμιτες πρακτικές των παρόχων λογαριασμών ρεύματος, αναλαμβάνει την σύνταξη ομαδικής αγωγής για πλήθος παραβιάσεων της ευρωπαϊκής και εθνικής νομοθεσίας για την προστασία του καταναλωτή.
Ο καταναλωτής δεν λαμβάνει σαφή ενημέρωση σχετικά με τις δυσμενείς συνέπειες που έχει το πρόγραμμα του παρόχου του. Προγράμματα προμήθειας εμφανίζονται να έχουν σταθερό τιμολόγιο, δίχως αυτό να αντιστοιχεί στην πραγματικότητα.
Οι χαρακτηρισμοί για διάφορες επιμέρους χρεώσεις είναι ασαφείς και παραπλανητικοί. Οι συμβάσεις είναι δυσνόητες, δυσανάγνωστες, πολυσέλιδες, με κατά κυριολεξία ψιλά γράμματα, με πλήθος αδιαφανών ή καταχρηστικών όρων».
Δεν υπάρχουν σχόλια