Header Ads

Header ADS

Κρ. Αρσένης: ΟΛΠ: Νέο λιμάνι κρουαζιέρας στην Πειραϊκή, διαρκής περιβαλλοντική ρύπανση από σπασμένο τσιμεντοκιβώτιο

 


ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς Υπουργό  Περιβάλλοντος & Ενέργειας

Θέμα: ΟΛΠ: Νέο λιμάνι κρουαζιέρας στην Πειραϊκή, διαρκής περιβαλλοντική ρύπανση από σπασμένο τσιμεντοκιβώτιο 

Στις 27 Νοεμβρίου 2020, μεταφέρθηκε στη θαλάσσια περιοχή του έργου Επιβατικού Λιμένα Κρουαζιέρας, από το εργοτάξιο της ΤΕΚΑΛ στη Δραπετσώνα, το 2ο κυψελωτό τσιμεντοκιβώτιο (caisson– κεσόν), με διακριτικά CI-14. Τις επόμενες ημέρες φωτογραφικό και βιντεοσκοπικό υλικό του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής ανέδειξε ότι υπήρχε θολούρα γύρω από αυτό, γεγονός που συνιστά ένα σοβαρό περιστατικό θαλάσσιας ρύπανσης. Εν συνεχεία κατατέθηκαν ασφαλιστικά μέτρα -στις 9 Δεκεμβρίου 2020- τα οποία συνέπεσαν με τα σφοδρά καιρικά φαινόμενα της 10ης Δεκεμβρίου 2020 και τη διάλυση στη θάλασσα των χερσαίων επιχωματώσεων (περίπου 20.000 τόνων), δίπλα στο Ταφικό Μνημείο του Θεμιστοκλή. Στις 16 Δεκεμβρίου 2020, το Πρωτοδικείο Πειραιά εξέδωσε Προσωρινή Διαταγή Ασφαλιστικών Μέτρων κατά της ΟΛΠ Α.Ε. Η απόφαση δέχεται ότι προκλήθηκε επιπλέον ρύπανση της θάλασσας στις 10.12.2020 από τις επιχωματώσεις και τη συντριβή του κεσόν στα δύο «ενώ τα άγνωστης προέλευσης υλικά έχουν πλήρως διαρρεύσει στη θάλασσα αλλά και στον χώρο του ταφικού μνημείου του Θεμιστοκλή». Με απόφαση – μεταρρύθμιση του Προέδρου Υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Πειραιά στη διαδικασία μεταρρύθμισης της από 16.12.2020 προσωρινής διαταγής – Ασφαλιστικών μέτρων, επετράπη η συνέχιση των εργασιών επιχωμάτωσης υπό τέσσερις όρους, ο πρώτος εκ των οποίων ήταν ο εξής: «Απομάκρυνση κατά τους προβλεπόμενους στο νόμο και την επιστήμη τρόπους του κυψελωτού τσιμεντοκιβωτίου (κεσόν) που διερράγη την 28.11.2020, στο θαλάσσιο χώρο του εκτελούμενου ως άνω έργου».Στις 11 Ιουνίου 2021 το τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφέρειας Αττικής διενέργησε αυτοψία, όπου διαπίστωσε μεταξύ άλλων, τον διασκορπισμό των μπάζων και βυθοκορημάτων κατά τη διαδικασία της πλήρωσης των τσιμεντοκιβωτίων, τη ρύπανση της θάλασσας κατά μήκος των τσιμεντοκιβωτίων - κεσόν και τη μη τήρηση, από την ΟΛΠ ΑΕ, προγράμματος παρακολούθησης της ποιότητας του θαλασσίου ύδατος με προσδιορισμό της θολερότητας, σε εφαρμογή του Περιβαλλοντικού Όρου 4.2.8.7. της σχετικής Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ). Παρά τις επανειλημμένες καταγγελίες του Παρατηρητηρίου Πειραϊκής για διαρροή υλικών/μπαζών άγνωστης ποιότητας και βυθοκορημάτων στη θάλασσα της Πειραϊκής, από το φωτογραφικό και βιντεοσκοπικό υλικό, επιβεβαιώνεται ότι από τις 3 Νοεμβρίου 2021 άρχισε εκ νέου επιχωμάτωση στη θέση όπου υπήρχε το διαρραγέν – caisson -κεσόν CI14 (37° 55' 54.732" N, 23° 37' 9.372" E). Η επιχωμάτωση συνεχίστηκε μέχρι και την 6η Νοεμβρίου 2021. Κατόπιν τη Δευτέρα 8.11.2021 μεταφέρθηκε και τοποθετήθηκε νέο κεσόν στην αυτή τοποθεσία.Δεδομένου ότι:

  • το σπασμένο κεσόν είναι ενεργό απόβλητο το οποίο σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία πρέπει να απομακρυνθεί μέσα σε 3 έως 5 μήνες.
  • Στις 16 Δεκεμβρίου 2020 η τεχνική εταιρεία, που έχει αναλάβει το έργο άρχισε να σπάει το διαρραγέν κεσόν με βαρυτική σφύρα χωρίς να έχει καταθέσει Τεχνική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΤΕΠΕΜ). Η ΤΕΠΕΜ κατατέθηκε στις 22 Δεκεμβρίου 2020.
Ερωτάται ο κ. Υπουργός: 
Με ποιο τρόπο και ποιες μεθόδους ερευνήθηκε και διαπιστώθηκε-σε νομική και επιστημονική βάση- η πλήρης απομάκρυνση του κυψελωτού τσιμεντοκιβωτίου (κεσόν) που διερράγη την 28.11.2020, στον θαλάσσιο χώρο του εκτελούμενου ως άνω έργου; Ποια ήταν τα στοιχεία που έπεισαν το υπουργείο ότι το διαρραγέν κεσόν έχει απομακρυνθεί στις 13 .10.2021 και έδωσε έτσι το πράσινο φως για τη συνέχιση του έργου, ενώ το Παρατηρητήριο Πειραϊκής έχει στοιχεία βαθυμετρικών ερευνών ότι μέχρι την 31η Οκτωβρίου στη θέση αυτή υπήρχαν υπολείμματα του εν λόγω κεσόν;
 
Ο ερωτών Βουλευτής

Κρίτων Αρσένης

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.