Επίσημη απάντηση στην υπ’ αριθ. 319190/25.09.2025 επιστολή σας σχετικά με τις επαναλαμβανόμενες διακοπές ηλεκτροδότησης στα Κύθηρα
Κύθηρα, Τετάρτη 15 Οκτωβρίου 2025
Αριθ. Πρωτ.: 48/2025 - 15-10-2025
Προς.:
Κοινοποίηση.:
1. ΔΕΗ Α.Ε.
2. Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ)
3. Συνήγορος του Καταναλωτή
4. Δήμος Κυθήρων
5. Επιτροπή Εγχωρίου Περιουσίας Κυθήρων & Αντικυθήρων
Θέμα: Επίσημη απάντηση στην υπ’ αριθ. 319190/25.09.2025 επιστολή σας σχετικά με τις επαναλαμβανόμενες διακοπές ηλεκτροδότησης στα Κύθηρα
Αξιότιμε κ. Αιβαλιώτη,
Σε απάντηση της από 25.09.2025 επιστολής σας, θεωρώ αναγκαίο να εκφράσω, με θεσμικό αλλά και ειλικρινές ύφος, την έντονη δυσφορία και απογοήτευση των κατοίκων και επαγγελματιών των Κυθήρων για το περιεχόμενό της, το οποίο δεν συνάδει με την πραγματική διάσταση του προβλήματος, ούτε με τις ευθύνες που απορρέουν από τον ρόλο και την αποστολή του ΔΕΔΔΗΕ.
Η απάντησή σας επιχειρεί να παρουσιάσει τις συνεχείς και επαναλαμβανόμενες διακοπές ηλεκτροδότησης ως στιγμιαίες και εντός διεθνώς αποδεκτών ορίων, παραγνωρίζοντας όμως το γεγονός ότι στα Κύθηρα οι διακοπές αυτές είναι πολλαπλές, απροειδοποίητες και επιβαρυντικές σε βαθμό που προκαλούν ανεπανόρθωτες ζημίες σε οικιακές και επαγγελματικές εγκαταστάσεις, σε εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας, σε συστήματα ψύξης, τηλεπικοινωνιών και ιατρικής υποστήριξης. Οι πολίτες δεν αξιολογούν τη διάρκεια μιας διακοπής, αλλά το αποτέλεσμα που βιώνουν καθημερινά. Και αυτό είναι η απώλεια εμπιστοσύνης στην αξιοπιστία της ηλεκτροδότησης.
Η αναφορά σας σε διεθνή πρότυπα (ΕΛΟΤ ΕΝ 50160) και επιτρεπτά τεχνικά όρια δεν αίρει την ευθύνη του Διαχειριστή να παρέχει σταθερή, ασφαλή και ποιοτική παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, όπως ρητώς ορίζει το άρθρο 129 παρ. 1 του Ν. 4001/2011. Τα διεθνή πρότυπα έχουν χαρακτήρα καθοδηγητικό και όχι απολογητικό, δεν μπορούν να χρησιμοποιούνται για να
δικαιολογηθεί διαχρονική ανεπάρκεια συντήρησης ή ελλιπής προληπτικός έλεγχος του δικτύου σε περιοχές που είναι γνωστές για τα ιδιαίτερα κλιματικά τους χαρακτηριστικά.
Ακόμη πιο ανησυχητική είναι η θέση που αποτυπώνεται στην επιστολή σας, σύμφωνα με την οποία οι καταναλωτές θα πρέπει να διαθέτουν ίδιο εξοπλισμό προστασίας (UPS, σταθεροποιητές τάσης κ.λπ.), ώστε να καλύπτουν τις ελλείψεις του δικτύου. Η άποψη αυτή είναι θεσμικά εσφαλμένη και νομικά αβάσιμη, καθώς αντιστρέφει την υποχρέωση του Διαχειριστή να παρέχει αδιάλειπτη και ασφαλή ηλεκτροδότηση, μετακυλίοντας το βάρος της ευθύνης στον πολίτη.
Η υποχρέωση πρόληψης, προστασίας και αποκατάστασης ανήκει αποκλειστικά στον ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος εισπράττει τέλη χρήσης δικτύου για τον σκοπό αυτό.
Εξίσου αδύναμη είναι η αιτιολόγηση περί «ασυνήθιστων καιρικών συνθηκών». Τα Κύθηρα είναι νησί με μόνιμα αυξημένη υγρασία, θαλάσσιο άλας και ισχυρούς ανέμους, αυτά τα φαινόμενα είναι προβλέψιμα και γνωστά και δεν μπορούν να αντιμετωπίζονται κάθε φορά ως απρόβλεπτες καταστάσεις. Εάν οι εγκαταστάσεις του ΔΕΔΔΗΕ δεν είναι επαρκώς θωρακισμένες για αυτές τις συνθήκες, τότε το πρόβλημα δεν είναι η φύση, αλλά η ανεπάρκεια του εξοπλισμού ή της συντήρησης.
Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι η επιστολή σας δεν περιλαμβάνει καμία συγκεκριμένη δέσμευση για τεχνικό έλεγχο, προληπτική συντήρηση, ή χρονοδιάγραμμα έργων βελτίωσης του δικτύου στα Κύθηρα, ούτε καμία αναφορά σε διαδικασίες αποζημίωσης για τις πραγματικές ζημίες που έχουν υποστεί πολίτες και επιχειρήσεις. Ένα τέτοιο έγγραφο δεν μπορεί να θεωρηθεί ικανοποιητική απάντηση, αλλά απλή υπεκφυγή διοικητικής ευθύνης.
Η κοινωνία των Κυθήρων δικαιούται να απολαμβάνει σταθερή και αξιόπιστη ηλεκτροδότηση, όχι να υπομένει μαζικά και επί μακρόν τις συνέπειες μιας υποδομής που φαίνεται να μην ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εποχής. Η ηλεκτρική ενέργεια δεν είναι πολυτέλεια, είναι θεμελιώδες κοινωνικό αγαθό και απαραίτητη προϋπόθεση για την ασφάλεια, την υγεία και την οικονομική ανάπτυξη του τόπου.
Ως εκ τούτου, καλείστε να προβείτε άμεσα σε συνολική τεχνική αξιολόγηση του δικτύου ηλεκτροδότησης των Κυθήρων, να αποστείλετε έκθεση πραγματικής κατάστασης και μέτρων αποκατάστασης, καθώς και να δημοσιοποιήσετε σαφές πρόγραμμα συντήρησης και ενίσχυσης της υποδομής. Παράλληλα, αναμένουμε ενημέρωση για τη διαδικασία αποζημίωσης των πληγέντων καταναλωτών, σύμφωνα με το κανονιστικό πλαίσιο της ΡΑΕ και τις διατάξεις του Ν. 2251/1994 περί προστασίας των καταναλωτών.
Η ευθύνη του ΔΕΔΔΗΕ δεν εξαντλείται στη διαχείριση ενός δικτύου, αλλά επεκτείνεται στην προστασία της εμπιστοσύνης των πολιτών προς τη Διοίκηση και στη διασφάλιση των βασικών προϋποθέσεων αξιοπρεπούς διαβίωσης. Οι κάτοικοι των Κυθήρων δεν ζητούν χάρη, ζητούν το αυτονόητο, να έχουν σταθερό ρεύμα και σεβασμό από τους φορείς που το διαχειρίζονται.
Με τιμή,
Ζαχαρίας Ι. Σουρής
Επικεφαλής της Μείζονος Μειοψηφίας
«Όλοι Μαζί, Κύθηρα-Αντικύθηρα»

Τι σου κάνει το chat gpt
ΑπάντησηΔιαγραφή