Το Enfield 8000 και η ιστορία του στη Σύρο
Το Enfield 8000 είναι ένα δίθυρο μικρό ηλεκτρικό αστικό όχημα που παρουσιάστηκε το 1973 και θεωρείται από πολλούς ως το πρώτο «σύγχρονο» εμπορικά διαθέσιμο ηλεκτρικό αυτοκίνητο της εποχής. Σχεδιάστηκε στην Αγγλία από την εταιρεία Enfield Automotive (Isle of Wight) αλλά η ιδιοκτησία και η χρηματοδότηση ήταν ελληνική — πίσω από το πρότζεκτ βρισκόταν ο Έλληνας εφοπλιστής Γιάννης (John) Goulandris. Βικιπαίδεια
Ιδέα – σχεδιαστές – πρωτότυπα
Το όχημα σχεδιάστηκε από ομάδα Ελλήνων και Βρετανών μηχανικών υπό την τεχνική διεύθυνση του Constantine Adraktas, με τον John Ackroyd ως βασικό σχεδιαστή. Τα πρώτα πρωτότυπα και η αρχική παραγωγή έγιναν στο Isle of Wight. Βικιπαίδεια
Μεταφορά παραγωγής στη Σύρο — Neorion
Αμέσως μετά την εισαγωγή/παρουσίαση, η παραγωγή μεταφέρθηκε στην Ελλάδα — στο ναυπηγείο Neorion στην Ερμούπολη της Σύρου (εταιρική εξέλιξη: Enfield → Enfield-Neorion). Η απόφαση οφειλόταν στην ιδιοκτησία του Goulandris και σε προβλήματα/διαπραγματεύσεις στο Isle of Wight. Συνολικά κατασκευάστηκαν περίπου 120 αυτοκίνητα, τα περισσότερα στη Σύρο. Βικιπαίδεια
Τεχνικά χαρακτηριστικά (συνοπτικά)
-
Κινητήρας: περίπου 8 bhp / ~6 kW ηλεκτρικός DC.
-
Μέγιστη ταχύτητα: περίπου 48 mph (~77 km/h) (ορισμένες δοκιμές έδειξαν πρακτική χρηστική αυτονομία μικρότερη).
-
Αυτονομία: εγγυημένη ~40 μίλια θεωρητικά (στη δοκιμή του Autocar το 1975 η χρηστική αυτονομία ήταν ~25 μίλια).
-
Βάρος: το αυτοκίνητο ήταν ελαφρύ σώμα με αλουμινένιες επιφάνειες πάνω σε σκελετό, αλλά οι μπαταρίες ήταν βαρύ «ακίνητο» στοιχείο της εποχής. Βικιπαίδεια+1
Γιατί δεν κυκλοφόρησε ευρέως στην Ελλάδα
Παρά το ότι παράχθηκε στη Σύρο, το Enfield-Neorion δεν μπορούσε να πωληθεί νόμιμα στην Ελλάδα τότε, εξαιτίας νομικών/φορολογικών κατηγοριοποιήσεων που σχετίζονταν με οχήματα χωρίς κινητήρα εσωτερικής καύσης (φορολογικά/τυπικά προβλήματα της εποχής). Κατά συνέπεια τα περισσότερα οχήματα εξήχθησαν, ειδικά στην Μ. Βρετανία, όπου είχαν παραγγελία από το Electricity Council. Βικιπαίδεια
Παραλλαγές, μετασκευές και η «κληρονομιά»
Σχεδιάστηκαν και μελετήθηκαν εκδόσεις τύπου «Jeep»/Bikini για τουριστική ενοικίαση στα νησιά (Enfield-Neorion prototypes), αλλά η παραγωγή ήταν περιορισμένη. Σήμερα μόνο λίγα Enfield 8000 επιβιώνουν — κάποια εκτίθενται στο Βιομηχανικό Μουσείο Ερμούπολης στη Σύρο και σε συλλογές/κλασικά σε άλλα μέρη. Πρόσφατα έχουν γίνει αναβιώσεις/εκθέσεις που επαναφέρουν την ιστορία αυτή στο φως. eKathimerini+1
Σύντομη χρονοσειρά (κορυφαία σημεία)
-
Τέλη 1960s – αρχές 1970s: σχεδιασμός και ανάπτυξη (Isle of Wight). Βικιπαίδεια
-
1973: πρώτη παρουσίαση / πρωτότυπα. ENFIELD 8000
-
1974–1976: κύρια παραγωγή μεταφέρθηκε και έγινε στη Σύρο (Neorion). ~120 κατασκευασμένα. Βικιπαίδεια+1
Πηγές / Επιλεγμένες αναφορές
(οι πιο σημαντικές πηγές που στηρίζουν τα παραπάνω)
-
Wikipedia — Enfield 8000 (συνοπτική τεχνική και ιστορική αναφορά). Βικιπαίδεια
-
enfield8000.com / αρχειοθετημένες σελίδες ιστορίας του μοντέλου. ENFIELD 8000+1
-
Άρθρα / ρεπορτάζ για την παραγωγή στη Σύρο (Neos Kosmos, eKathimerini, Pappas Post, τοπικά ρεπορτάζ). NEOS KOSMOS+2eKathimerini+2
ADELIN FM ΚΥΘΗΡΑ


Δεν υπάρχουν σχόλια