Header Ads

Header ADS

Πενταήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη Γ' τάξης Γυμνασίου Κυθήρων



Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε η πενταήμερη εκπαιδευτική επίσκεψη της Γ’ τάξης του Γυμνασίου μας στην Κρήτη, στο πλαίσιο εγκεκριμένου προγράμματος Περιβαλλοντικής Αγωγής με τίτλο:

«Κυκλική Οικονομία: Πρακτικές της παραδοσιακής Κυθηραϊκής κοινότητας και σύγχρονες αρχές».

Στην εκπαιδευτική επίσκεψη συμμετείχαν 26 μαθητές, οι οποίοι κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς εργάστηκαν συστηματικά μελετώντας και συγκρίνοντας παραδοσιακές πρακτικές των Κυθήρων (όπως η επανάχρηση, η  αυτάρκεια του νοικοκυριού, η εξοικονόμηση νερού, η οικιακή κομποστοποίηση) με τις σύγχρονες αρχές της κυκλικής οικονομίας, όπως το zero waste (μηδενικά απόβλητα ή και μηδενική σπατάλη) , η οικονομία νερού, η βιώσιμη διαχείριση απορριμμάτων και ο περιορισμός της κατανάλωσης.

Η Κρήτη αποτέλεσε τον ιδανικό προορισμό για την επιτόπια μελέτη και κατανόηση του θέματος, καθώς συνδυάζει την καινοτομία με την παράδοση. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να επισκεφθούν σημαντικές επιχειρήσεις και να δουν από κοντά την εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας στην πράξη είτε σε μεγάλη βιομηχανική κλίμακα είτε σε επίπεδο μικρής επιχείρησης και οικοτεχνίας.


Εκπαιδευτικες Επισκεψεις & Συνεργασιες

βιωματικεσ δρασεισ στο ΚΠΕ Βαμου

Στο πλαίσιο της επίσκεψης τους στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Βάμου, οι μαθητές συμμετείχαν στη βιωματική δράση «Αλλάξτε Συμπεριφορές: ΑνακυκλωS.O.S.τε», μια δημιουργική δραστηριότητα που είχε στόχο την ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση των νέων γύρω από ζητήματα ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης υλικών. Μέσα από παιχνίδια, συνεργατικές ασκήσεις και εργαστήρια κατασκευών με ανακυκλώσιμα υλικά, οι μαθητές κατανόησαν τη σημασία της διαλογής στην πηγή και της μείωσης απορριμμάτων. Η δράση αυτή αποτέλεσε μια πρακτική συνέχεια των όσων είχαν μελετήσει καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς, ενισχύοντας τις περιβαλλοντικές τους στάσεις με δημιουργικό και ευχάριστο τρόπο.

Βιοενεργειακη Κρητης

 

Οι μαθητές επισκέφθηκαν και ξεναγήθηκαν στην πρωτοποριακή βιομηχανική μονάδα που διαχειρίζεται αγροτικά και οργανικά απόβλητα, τα οποία μετατρέπει σε βιοαέριο και ηλεκτρική ενέργεια μέσω αναερόβιας χώνευσης. Ενημερώθηκαν για τη συμβολή της μονάδας στη μείωση των απορριμμάτων και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθώς και για την παραγωγή υποπροϊόντων κομπόστ που χρησιμοποιούνται ως εδαφοβελτιωτικά και οργανικά λιπάσματα.

Μυλοι Κρητης Α.Ε.

Σε αυτή τη σύγχρονη μονάδα παραγωγής αλεύρων, οι μαθητές παρακολούθησαν πώς τα υποπροϊόντα της άλεσης (πίτουρα, φλοιός σίτου) αξιοποιούνται για την παραγωγή βιοκαυσίμων και ζωοτροφών, συμβάλλοντας σε ένα μοντέλο μηδενικής σπατάλης.

Οικοτεχνια «Αθος»

Η οικοτεχνία “Άθος” παράγει φυσικά σαπούνια από αγνό ελαιόλαδο και αιθέρια έλαια, καθώς και αρωματικά λάδια. Οι μαθητές γνώρισαν από κοντά τη διαδικασία παραγωγής και συζήτησαν με τους δημιουργούς για την αειφορία, τις φυσικές πρώτες ύλες και τη μείωση πλαστικών αποβλήτων.

KLOTHO – Παραδοσιακη Υφαντουργια

Η επιχείρηση “ΚLOTHO” διατηρεί την παραδοσιακή τέχνη της υφαντουργίας με χειροκίνητους αργαλειούς, δημιουργώντας ενδύματα υψηλής αισθητικής και ποιότητας από φυσικές ίνες. Η επιχειρηματική φιλοσοφία της είναι πλήρως εναρμονισμένη με τις αρχές του zero waste και το όραμα της είναι η βιώσιμη μόδα και η διατήρηση της τέχνης του αργαλειού σε αρμονία με το μοντέρνο lifestyle.

Πολιτιστικες και Ψυχαγωγικες Δρασεις

Η εκπαιδευτική εμπειρία εμπλουτίστηκε με πολιτιστικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες που έδωσαν την ευκαιρία στους μαθητές να γνωρίσουν την πολυδιάστατη ταυτότητα της Κρήτης.

Επισκεψη στον Θαλασσοκοσμο Ηρακλειου (CretAquarium)

 

Οι μαθητές περιηγήθηκαν σε ένα από τα σημαντικότερα ενυδρεία της Μεσογείου και γνώρισαν τη θαλάσσια βιοποικιλότητα της περιοχής, τη σημασία της προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και τη άμεση σχέση που έχει η προσπάθεια για προστασία του φυσικού περιβάλλοντος με τις αρχές της κυκλικής οικονομίας. Η εμπειρία συνδυάστηκε με δραστηριότητες ευαισθητοποίησης για τα θαλάσσια απορρίμματα και την υπεύθυνη κατανάλωση.

Περιηγησεις σε ιστορικα σημεια και πολιτιστικες διαδρομες

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, πραγματοποιήθηκαν περιπάτοι και ξεναγήσεις σε μνημεία και σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές να προσεγγίσουν την κρητική παράδοση και την  κρητική πολιτιστική κληρονομιά.

Σημαντικό πολιτιστικό αποτύπωμα άφησαν οι επισκέψεις σε εμβληματικά σημεία της Κρήτης, όπως ο Αρχαιολογικός Χώρος της Κνωσού, όπου οι μαθητές ξεναγήθηκαν στο παλάτι του Μίνωα και πήραν μια γεύση του μεγαλείου του Μινωικού πολιτισμού. Περιηγήθηκαν επίσης στο Ενετικό Λιμάνι των Χανίων και στους Τάφους των Βενιζέλων, σημείο με ιστορικό και συναισθηματικό φορτίο, αλλά και μοναδική θέα. Η παλιά πόλη του Ρεθύμνου με τη γραφική της αισθητική και τα σοκάκια της προσέφερε ένα ταξίδι στο παρελθόν αλλά και ευκαιρία να αγοράσουν ενθύμια στα μικρά γραφικά μαγαζιά της περιοχής.

Ιδιαίτερη στιγμή της επίσκεψης αποτέλεσε η γνωριμία των μαθητών με την παραδοσιακή κρητική μουσική, στην βραδιά ζωντανής μουσικής με τον λαουτιέρη και τραγουδιστή Γρηγόρη Σαμόλη. Ο καλλιτέχνης μίλησε με τα παιδιά και αυτά είχαν την ευκαιρία να χορέψουν και να διασκεδάσουν με αυθεντική κρητική μουσική. Η εμπειρία αυτή ενίσχυσε τη βιωματική διάσταση της επαφής με τον πολιτισμό του νησιού και άφησε σε όλους ανεξίτηλες αναμνήσεις.

Η επίσκεψη στη Μονή Αρκαδίου αποτέλεσε μία από τις πιο συγκινητικές και ουσιαστικές στάσεις της εκπαιδευτικής εκδρομής. Οι μαθητές ξεναγήθηκαν στον ιστορικό χώρο, όπου γνώρισαν την ηρωική αντίσταση των Κρητικών κατά την Κρητική Επανάσταση του 1866 και τη θυσία των πολιορκημένων μοναχών και αμάχων. Η εμπειρία ενίσχυσε τη σύνδεση των μαθητών με την ιστορική μνήμη, την έννοια της ελευθερίας και της αυτοθυσίας, δίνοντας βαθύτερη διάσταση στο ταξίδι τους στην Κρήτη.

ΘΕΑΤΡΟ

 

Στο πλαίσιο της πολιτιστικής τους εμπειρίας, οι μαθητές παρακολούθησαν την κωμωδία «Ποια Ελένη;» των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, σε διασκευή και παρουσίαση από μαθητές των Εκπαιδευτηρίων Θεοδωρόπουλου στο Θέατρο «Δημήτρης Βλησίδης» στα Χανιά. Η παράσταση, που εντάσσεται στην “Άνοιξη Καλλιτεχνικής Δημιουργίας 2025” του Δήμου Χανίων, αποτελεί μια σατιρική ανατροπή του μύθου της Ωραίας Ελένης και του Τρωικού Πολέμου. Σύμφωνα με την πλοκή, η Ελένη δεν φτάνει ποτέ στην Τροία· στη θέση της πηγαίνει η λιγότερο όμορφη ξαδέλφη της, Πεύκιδα, η οποία, μέσα από την αποδοχή των άλλων και τη δική της ταύτιση με τον ρόλο, μετατρέπεται στην “ωραία Ελένη”. Το έργο θέτει ερωτήματα για τη σχετικότητα της ομορφιάς, τη δύναμη της εικόνας και την κοινωνική κατασκευή της ταυτότητας. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η θεά Αφροδίτη: «η ομορφιά είναι ψέμα και κατασκεύασμα. Του λογικού τερτίπι. Κι όλο αλλάζει μορφή και νόημα» . Η παράσταση συνδύασε το χιούμορ με τον προβληματισμό, προσφέροντας στους μαθητές μια ευχάριστη αλλά και ουσιαστική θεατρική εμπειρία.

Ελεύθερος χρόνος και ενδυνάμωση σχέσεων

Ο ελεύθερος χρόνος αξιοποιήθηκε δημιουργικά με δραστηριότητες που ενίσχυσαν το πνεύμα συνεργασίας και τη συνοχή της ομάδας. Οι μαθητές απόλαυσαν τοπικές γεύσεις, ήρθαν σε επαφή με τον Κρητικό τρόπο ζωής και μοιράστηκαν αξέχαστες στιγμές.


Η εκπαιδευτική αυτή εμπειρία άφησε ισχυρό αποτύπωμα στους μαθητές, οι οποίοι συνειδητοποίησαν ότι η κυκλική οικονομία δεν είναι ένα θεωρητικό μοντέλο, αλλά μία πραγματική και εφαρμόσιμη λύση για έναν πιο βιώσιμο κόσμο. Το πρόγραμμα αποτέλεσε γέφυρα ανάμεσα στην παραδοσιακή  σοφία της Κυθηραϊκής κοινότητας και τις σύγχρονες οικολογικές πρακτικές, δίνοντας στους μαθητές εργαλεία γνώσης, προβληματισμού και δημιουργικής σκέψης.


Η Διεύθυνση και ο Σύλλογος Διδασκόντων ευχαριστούν θερμά όλους τους φορείς και τις επιχειρήσεις των Κυθήρων που με τις χορηγίες τους υποστήριξαν οικονομικά την εκπαιδευτική επίσκεψη. Τις επιχειρήσεις και φορείς της Κρήτης  που υποδέχτηκαν με θέρμη τους μαθητές και συνέβαλαν στην επιτυχία του προγράμματος.  Θερμές ευχαριστίες στο ΔΣ του Συλλόγου Γονέων και ιδιαιτέρως στην κ. Κυπαρισσία Συρίγου για όλη την υποστήριξη. Ένα μεγάλο μπράβο αξίζει στους ίδιους τους μαθητές για τη συνέπεια, τη συμμετοχή, τον ενθουσιασμό  και την άψογη συμπεριφορά τους καθ’ όλη τη διάρκεια της επίσκεψης.

Δεν υπάρχουν σχόλια

Από το Blogger.