Header Ads

Header ADS

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΚΥΘΗΡΑ ΚΥΘΗΡΑ 01/10/2023

 


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΚΥΘΗΡΑ

ΚΥΘΗΡΑ 01/10/2023

 

Ύστερα από ηλεκτρονική επικοινωνία που είχαμε με τον τουριστικό σύλλογο Καταλυμάτων Cerigo, διαπιστώσαμε δύο πράγματα. Πρώτον οτι είναι ο μόνος ενεργός σύλλογος που επικοινώνησε με όλες τις παρατάξεις καταθέτοντας πραγματικές ανησυχίες για το τόπο, ερωτώντας μας ποιες οι κατευθυντήριες μας και δεύτερον, οτι αυτό θα έπρεπε να γίνει από όλες τις συλλογικότητες του νησιού, καθώς ο πραγματικός Δήμος Κυθήρων Αντικυθήρων είναι το ενεργό δυναμικό του μαζί με τους συλλόγους. Δε μένει λοιπόν να ευχαριστήσουμε το ΔΣ του συλλόγου, να τους συγχαρούμε για την ενεργητικότητα τους, προτείνοντας και σε όλα τα υπόλοιπα διοικητικά συμβούλια να πράξουν το ίδιο.

Ως Ελεύθερα Κύθηρα σας παραθέτουμε την απάντηση μας σε όλες τις ερωτήσεις ώστε οι Κυθήριοι-Αντικυθήριοι να προετοιμαστούν για τον σχεδιασμό και την οργανωση που προτεινουμε να συναποφασιστούν.

Κύθηρα, 26 Σεπτεμβρίου 2023  

 

Προς το Σύλλογο Τουριστικών Καταλυμάτων Νήσου Κυθήρων Cerigo

 

Κατ’ αρχήν σας ευχαριστούμε για την επικοινωνία. Αποτελείτε τον μόνο έως τώρα συλλογικό φορέα που έχει δημόσια απαιτήσει δεσμεύσεις από τους υποψηφίους. Πολλά από τα ερωτήματα θεωρούμε οτι τα έχουμε ήδη απαντήσει στις συζητήσεις μας στα χωριά και θα χαρούμε πολύ εάν στις επόμενες θα είσαστε παρόντες να μας υποβάλετε κι άλλα. Λόγω έλλειψης χρόνου, θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε με τις θέσεις που ήδη έχουμε διατυπώσει δημόσια και το πως η γενική πολιτική μας για τον Τουρισμό εξειδικεύεται στα συγκεκριμένα ζητήματα που αναφέρετε. Εδώ να σημειώσουμε οτι δεν έχετε θέσει 2 φλέγοντα θέματα για τα οποία εμείς έχουμε άποψη, αλλά δεν έχουμε δει από τους άλλους 2 συνδυασμούς: το θέμα των  βραχυχρόνιων μισθώσεων και το θέμα του καθορισμού τη Φέρουσας τουριστικής Ικανότητας για τα Κύθηρα. Ευελπιστούμε γρήγορα αυτά τα θέματα να αποτελέσουν αντικείμενο δημοσίου διαλόγου.

 

Ο Τουρισμός είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να συνεχίσουμε να τον αντιμετωπίζουμε ερασιτεχνικά, είτε με αιτήματα καφενείου είτε με «επιτυχημένους» επαγγελματίες του κλάδου. Τα ΕΛΕΥΘΕΡΑ ΚΥΘΗΡΑ έχουμε δεσμευτεί για τη διενέργεια 3ήμερου Επιστημονικού Συνεδρίου για τον Τουρισμό τον Φεβρουάριο του 2024. Στόχος του συγκεκριμένου συνεδρίου είναι να δώσει επιστημονικά συμπεράσματα στα οποία θα βασιστεί το Σχέδιο (masterplan) για τον Τουρισμό στα Κύθηρα. Η Οργανωτική Επιτροπή του Συνεδρίου θα αποτελείται από τον/την αρμόδιο/α αντιδήμαρχο που θα μεριμνά για την ορθή εφαρμογή των πολιτικών μας για τον τουρισμό (πχ ενίσχυση επιχειρήσεων μικρής κλίμακας, ειδικού τουρισμού, συνέργεια με τον πρωτογενή τομέα κλπ) και τους υφιστάμενους ενεργούς κλαδικούς φορείς (ένας εκ των οποίων είναι το Cerigo) που θα μεριμνήσουν για την ισότιμη εκπροσώπηση και την κατάθεση των θέσεων όλων των τύπων επιχειρηματικής δραστηριότητας (πχ στον τομέα της διαμονής θα εκπροσωπηθούν τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα, ξενοδοχεία κλασσικού τύπου, ξενώνες κλπ).

Η Επιστημονική Επιτροπή του συνεδρίου θα αποτελείται κυρίως από εκπροσώπους θεσμών και φορέων και πανεπιστημιακών και ενός τουλάχιστον ντόπιου επιστήμονα.

Η ψήφιση του Σχεδίου για τον Τουρισμό θα γίνει στο τέλος του 2024. Από 1η Ιανουαρίου του 2025 και μετά, δεν νοείται ενέργεια του Δήμου που να μην εφαρμόζει τις εγκεκριμένες κατευθυντήριες.

Μια ιδέα για το πως θα εφαρμοστεί το Σχέδιο πιστεύουμε οτι δίνεται από τις απαντήσεις στα συγκεκριμένα σας ερωτήματα :


Συγκοινωνία

Επέκταση του διαδρόμου προσγειώσεως για να μπορεί να φιλοξενήσει μεγαλύτερα αεροσκάφη. Ελλοχεύει ο κίνδυνος σε λίγα χρόνια με τις ανανεώσεις των στόλων να μην μπορεί να προσγειωθεί κανένα αεροσκάφος στο νησί.

Σε κάθε περίπτωση, εφόσον αυτή αποφασιστεί, η επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης του αεροδρομίου Κυθήρων είναι ένα εύκολο τεχνικό έργο λίγων μηνών (καθώς η μορφολογία του εδάφους επιτρέπει με απλές χωματουργικές εργασίες και μέγιστη εκσκαφή 7 μέτρα/μέγιστη επίχωση 8μ την επέκταση κατά τουλάχιστον 600μ προς ΒΑ.)

Σχετικά με τον κίνδυνο που αναφέρετε, θα επιθυμούσαμε τεκμηρίωση καθώς συχνά αμφίβολα επιχειρήματα οδηγούν σε έργα αμφίβολης σκοπιμότητας. Με την παρούσα γνώση μας δεν έχουμε στοιχεία που να τεκμηριώνουν τον κίνδυνο που περιγράφετε, καθώς με την πρόοδο της τεχνολογίας τα νεώτερα μοντέλα παρουσιάζουν καλύτερη αεροδυναμική και μικρότερο βάρος, στοχεύοντας σε αυξημένη ευελιξία προσγείωσης στα μικρότερα αεροδρόμια. Εάν έχετε αντίθετη γνώση παρακαλούμε ειλικρινά να μας προωθήσετε σχετικές πληροφορίες.

Επί της ουσίας, η επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης θα πρέπει να συμφωνήσετε οτι είναι μια χειρονομία ποσοτικής και όχι ποιοτικής στόχευσης. Όπως και για όλα τα σημαντικά θέματα που αφορούν τον τουρισμό, θεωρούμε οτι τα Κύθηρα θα πρέπει να διέπονται από ολοκληρωμένη, εξειδικευμένη στις τοπικές συνθήκες και  επιστημονικά τεκμηριωμένη προσέγγιση (η συγκεκριμένη πρόταση θα απασχολήσει την 3η Ημέρα του Επιστημονικού Συνεδρίου, στην Ενότητα των προτάσεων).

Εν τούτοις, θεωρούμε κρίσιμο για την διαμόρφωση άποψης ενόψει των δημοτικών εκλογών, να δηλώσουμε την πρόθεση της παράταξής μας να υποστηρίξει μια ανάπτυξη βιώσιμη, βασισμένη στην παραδεδομένη μικρή κλίμακα του επιχειρείν (επιπέδου προσώπου/οικογένειας) και στην πρόταξη της σημασίας των προσωπικών σχέσεων έναντι του άκριτα υιοθετούμενου ανταγωνιστικού μοντέλου της οικονομικής βίας ως ρυθμιστή του βίου μας στον νησί. Για τα Ελεύθερα Κύθηρα η δραστηριοποίηση μεγάλων διεθνών τουριστικών γραφείων στο νησί μας είναι ανεπιθύμητη (όπως εξάλλου και κάθε είδους μεγάλης κλίμακας επιχείρηση που δεν ανακυκλώνει τα κέρδη της στην τοπική μας οικονομία αλλά αντιθέτως την αφαιμάσσει). Εφόσον κριθεί οτι η επέκταση του διαδρόμου ευνοεί τέτοια οικονομική δραστηριότητα, εκφράζουμε έντονες επιφυλάξεις.

Αντίστοιχες επιφυλάξεις εγείρονται από μια ματιά στον κόσμο, γύρω μας και μακρύτερα: νησιά με πολλαπλάσιο μόνιμο πληθυσμό και... υπερδεκαπλάσια τουριστική κίνηση μπορεί να έχουν διάδρομο προσγείωσης μεγαλύτερο (Μύκονος, Σάμος -1950μ), ίσο (Πάρος, Ικαρία - 1500) ή μικρότερο (Νάξος, Μήλος -1050μ). Συμπερασματικά, δεν υφίσταται μονοδιάστατη σχέση μήκους διαδρόμου με επιβατική κίνηση, αλλά αντίθετα, η συνάρτηση έχει πολλές παραμέτρους (όπως πχ η εγγύτητα σε μεγάλους αεροπορικούς κόμβους, συμφωνίες με τις αεροπορικές εταιρείες ή τα τουριστικά γραφεία κ.α.) μεταξύ των οποίων θα επιθυμούσαμε να εισάγουμε την επιλεκτική προσέλκυση του τουριστικού προφίλ που ταιριάζει στην δική μας επιλογή για το μέλλον του νησιού. Μια πολιτική πχ προσέγγισης των αεροπορικών εταιρειών που εξυπηρετούν τουριστικά γραφεία με συμφωνίες πχ επιδότησης καυσίμου από Καλάματα ή Κρήτη προς τα Κύθηρα ως δορυφορικό προορισμό, να προσέφερε περισσότερα πλεονεκτήματα (επιλογή αριθμού και προφίλ τουριστών, δυνατότητα επέκτασης σεζόν) από ότι μια άκριτη επέκταση του διαδρόμου.

Επίσης, στα προς προβληματισμό πραγματικά δεδομένα, δεν μπορούμε να μην προσθέσουμε την σημερινή παντελή αδυναμία των υφιστάμενων υποδομών να υποστηρίξουν μια μαζική εισροή επισκεπτών, ειδικά στη διάρκεια του καλοκαιριού.

 

Δημιουργία υδατοδρομίου.

Είμαστε 100% υπέρ της πρότασης, καθότι προσφέρει συμπληρωματικότητα στην πρόσβαση και αυξημένες δυνατότητες δικτύωσης με άλλα κοντινά μέρη. Την ώρα που έχουν κατασκευαστεί το πρώτα υδατοδρόμια δεν γνωρίζουμε να έχει εκπονηθεί κάποια μελέτη για τα Κύθηρα. Δεν πρόκειται απλά για μια χαμένη ευκαιρία δικτύωσης αλλά για εγκληματική άνευ όρων παραχώρηση πλεονεκτήματος σε άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς (Σποράδες, Νότιο Αιγαίο, Δωδεκάνησα κλπ).

Είναι εξοργιστικό τα Κύθηρα να μην περιλαμβάνονται ούτε καν στα πρώτα 32 υδατοδρόμια, τη στιγμή μάλιστα που η Πελοπόννησος (τι πιο ιδανικό για τη δικτύωσή μας!) πρωτοστατεί στην ίδρυση πολλών σε όλη της την περίμετρο, ακόμα και στην Ελαφόνησο! Αντιλαμβάνεστε οτι υδροπλάνα θα προσθαλασσώνονται στα 8 μίλια απέναντί μας ή θα περνάνε για την Μήλο και την Κρήτη κι εμείς θα τα κοιτάμε από μακρυά!

 

Αύξηση αντί μείωση των αεροπορικών δρομολογίων που παρατηρείται τελευταία (ιδιαίτερο πρόβλημα υπήρξαν φέτος οι ακυρώσεις προγραμματισμένων πτήσεων).

Θα πρέπει οπωσδήποτε σε κάθε έκτακτο πρόβλημα να υπάρχει και άμεση πολυμέτωπη κινητοποίηση για την λύση του. Σε δεύτερη ανάγνωση πάντως, η μείωση των αεροπορικών δρομολογίων δεν είναι η αίτια αλλά το σύμπτωμα μιας άρρωστης κατάστασης όπου το νησί μας αντιμετωπίζεται ως αγγαρεία για την άγονη γραμμή και όχι πολύπλευρα ελκυστικός τόπος. Το τελευταίο που πρέπει να συμβεί είναι η αύξηση του κόστους του εισιτηρίου.

Στο ερχόμενο Συνέδριο το θέμα θα συζητηθεί την 1η ημέρα στην Ανάγνωση του Τουρισμού Σήμερα και στην 3η ημέρα στις Προτάσεις. Στα Ελεύθερα Κύθηρα θεωρούμε οτι σε επίπεδο διαπίστωσης της αιτίας του προβλήματος και απόδοσης ευθυνών, πρέπει από την 1η Ιανουαρίου ο Δήμος Κυθήρων να ζητήσει από την ΑΠΑ την διερεύνηση για πιθανές εκτροπές από τις συμβατικές υποχρεώσεις των αερομεταφορέων.

Όμως πέρα από την διεκδίκηση της συμμόρφωσης πρέπει να αυξήσουμε τον αριθμό των δρομολογίων και για αυτό απαιτείται να στήσουμε –δυστυχώς από το μηδέν- μια ολοκληρωμένη πολιτική που να κάνει το αεροδρόμιό μας πειστικό για επένδυση από τις αεροπορικές εταιρείες: να εξετάσουμε το ενδεχόμενο οικονομικών κινήτρων ή επιδοτήσεων, τις απαραίτητες βελτιώσεις στις υποδομές του αεροδρομίου, να επιδοθούμε σε στοχευμένο μάρκετινγκ και δράσεις προώθησης, να παρουσιάσουμε τα ειδικά πλεονεκτήματα του ειδικού τουρισμού που θα τονώσει τη ζήτηση για πτήσεις, να συνεργαστούμε με αντίστοιχες περιοχές με το ίδιο πρόβλημα καθώς ο συντονισμός είναι αποτελεσματικότερος, Κυρίως όμως θα επιμείνουμε στην θεσμοθέτηση Εθνικού Πλαισίου για τον Περιφερειακό Τουρισμό με μόνιμη κρατική στήριξη στους ειδικούς προορισμούς (δεν αναφερόμαστε απλά σε μια επιδότηση άγονης γραμμής αλλά σε μια ολοκληρωμένη στρατηγική).

Θα εκτιμούσαμε την άποψη του CeriGo ως προς τη σκοπιμότητα/βιωσιμότητα ίδρυσης μιας τοπικής Ομάδας Ανάπτυξης Αεροπορικών Υπηρεσιών και εάν θα ενδιαφερόσαστε να συμμετάσχετε μαζί με τον Δήμο και την διοίκηση του αεροδρομίου. 

 

Αναβάθμιση του οδικού δικτιού με ιδιαίτερη μέριμνα στην διαγράμμιση.

Επι 9 χρόνια το κεντρικό δίκτυο είναι παντελώς παρατημένο. Οι δε ελάχιστες παλαιές μελέτες χρήζουν δραστικής επικαιροποίησης. Έργα που έγιναν σε χάραξη της δεκαετίας του... 1980 δεν θα ξαναγίνουν με εμάς (όπως η παράκαμψη της γέφυρας του Ποταμού).

Η νέα διαγράμμιση είναι ένα απαραίτητο βραχυπρόθεσμο μέτρο για την αύξηση της οδικής ασφάλειας (μαζί με άλλα όπως οι μικροεπισκευές, η σήμανση και ο έλεγχος της θάμπωσης απο φωτορύπανση). Όμως επ’ ουδενί δεν θα κάνει το (κεντρικό τουλάχιστον) οδικό δίκτυο ασφαλές. Είναι απαράδεκτη δικαιολογία το ότι πχ η επαρχιακές οδοί είναι αρμοδιότητα της περιφέρειας. Ή οτι τάχα το δασαρχείο εμποδίζει τις διαπλατύνσεις και την άμβλυνση των επικίνδυνων στροφών. Ένας Δήμος πρέπει να διεκδικεί την ασφάλεια των πολιτών του ακόμα και για έργα που δεν εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του. Και ακόμα όταν ο ίδιος δεν τα καταφέρνει, τουλάχιστον θα έπρεπε να παρακινεί και να συντονίζει τους πολίτες σε δραστικές κινητοποιήσεις.

Κατεπειγόντως, πριν θρηνήσουμε άλλα θύματα, θα διεκδικήσουμε την διαπλάτυνση και βελτίωση της χάραξης σε 2 τμήματα: Ποταμός ως Αρωνιάδικα, Καρβουνάδες ως Λιβάδι.

Εδώ θα προσθέσουμε μια ακόμα παράμετρο που δεν θα κουραστούμε να την αναφέρουμε: την ποιότητα εκτέλεσης των έργων. Όπως θα δείτε στο πρόγραμμά μας αλλάζουμε ριζικά τον τρόπο επίβλεψης με υποχρεωτικό έλεγχο από ντόπιους ιδιώτες μηχανικούς που λογοδοτούν καθημερινά στην κοινωνία κι όχι από απομακρυσμένους υπαλλήλους που υπογράφουν οτιδήποτε χωρίς κανένα κόστος.

 

Σύνδεση με άλλους προορισμούς είτε αεροπορικά (πχ Θεσσαλονίκη), είτε ακτοπλοϊκά (πχ Μήλος)

Η δικτύωση μόνο καλό προσφέρει σε όλους. Ηδη σας αναφέραμε την πρόταση αεροπορικής δικτύωσης με Καλαμάτα και Κρήτη και την θετική μας στάση απέναντι στα υδροπλάνα. Ωστόσο ο συνδυασμός μας δεν είχε το χρόνο και τις απαραίτητες ειδικότητες ώστε να απαντήσει τεκμηριωμένα για τους 2 προορισμούς που αναφέρεστε, πέρα από την κοινή εκτίμηση οτι η αεροπορική δικτύωση με Θεσσαλονίκη είναι βιώσιμη. Πιθανότατα για την Μήλο η λύση του υδροπλάνου να ήταν πιο σωστή, μιας και η ζήτηση για ακτοπλοϊκή σύνδεση δεν είναι ικανή να συντηρήσει γραμμή. Υπενθυμίζουμε οτι τέτοιας σημασίας αποφάσεις θα πρέπει να ληφθούν με βάση το Χωροταξικό Σχεδίο για τον Τουρισμό που σκοπεύουμε να ολοκληρώσουμε μέχρι το τέλος του 2024.

 

Επίλυση των προβλημάτων του λιμανιού στο Διακόφτι.

Το λιμάνι έχει σημασία υπερτοπική για όλο το νησί αλλά και τοπική για το Διακόφτι.

Όπως έχουμε ανακοινώσει σε όλες μας τις συναντήσεις στα χωριά, τα έργα τοπικής σημασίας θα ιεραρχηθούν σε συνεργασία με την Δημοτική Κοινότητα και ο Δήμος θα εκτελεί τα έργα με τη σειρά προτεραιότητας που η κοινότητα θα υποδείξει.

Για το Διακόφτι ως πύλη εισόδου στο νησί.... Δυστυχώς! Η παρούσα εικόνα εγκατάλειψης είναι ενδεικτική μιας παραιτημένης δημοτικής αρχής που αδυνατεί να ανασύρει ένα βυθισμένο κότερο και τοποθετεί κοντέηνερς στην πιο περίοπτη θέα. Ακόμα και αν με καλή πίστη λάβουμε ως δεδομένο οτι η νομιμοποίηση του λιμανιού οδεύει προς ολοκλήρωση, πάλι από άποψη υποδομών είμαστε πρακτικά στο μηδέν και απαιτούνται πολλά χρόνια για την άρση των προβλημάτων του λιμανιού. Βεβαίως, βραχυπρόθεσμα, οφείλουμε να βελτιώσουμε την αισθητική της πύλης εισόδου ήδη για το καλοκαίρι του 2024, πρωτίστως με την πραγματική λειτουργία του κτιρίου και την διασφάλιση της ελάχιστης εσωτερικής συγκοινωνίας. Για την πραγματική αναβάθμιση του λιμανιού απαιτούνται μακροπρόθεσμες δράσεις (πχ επισκευή γέφυρας, υποδομές μαρίνας/καταφυγίου, τοποθέτηση info kiosk κλπ) για τις οποίες όλοι οι συνδυασμοί, χωρίς κόστος μπορούμε να υποσχεθούμε. Όμως η αποσπασματικότητα δείχνει κατά την εκτίμησή μας ανειλικρινείς προθέσεις. Το Διακόφτι (όπως και τα άλλα λιμάνια) πρέπει να ακολουθήσει ένα μίνι σχέδιο αναβάθμισης και επέκτασης των υποδομών. Δυστυχώς, ένα τέτοιο σχέδιο δεν μπορεί να εκπονηθεί και δεν μπορούμε να δώσουμε χρονοδιάγραμμα πριν αναλάβουμε την δημοτική αρχή και αποκτήσουμε πρόσβαση σε όλα τα οικονομικά στοιχεία και πεπραγμένα.

 

Δημιουργία στοιχειώδους δημόσιας συγκοινωνίας στο νησί, με μια ματιά στο μέλλον ώστε να βελτιωθούν και τα ζητήματα παρκινγκ στο νησί.

Αντίληψή μας είναι οτι υπάρχουν win-win λύσεις. Όπως αυτή που απέρριψε πριν χρόνια ο νυν δήμαρχος, ενώ είχε εκπονηθεί αφιλοκερδώς και του είχε προσφερθεί από ντόπιο επιχειρηματία (έστω και εάν η πρόταση σε κάποιο βαθμό ήταν εναντίον στο στενό προσωπικό του συμφέρον).

Δεν μπορούμε να απαντάμε για τη βιωσιμότητα της δημόσιας συγκοινωνίας με όρους νεοπλουτισμού της δεκαετίας του 1990-2000, προ οικονομικής κρίσης! Το Δημόσιο λεωφορείο είναι πλέον απολύτως βιώσιμο τους καλοκαιρινούς μήνες! Δεν στερεί αντικείμενο από τα ταξί, ούτε από τη μίσθωση αυτοκινήτων! Δημιουργεί κινητικότητα και προσφέρει δυνατότητα μεταφοράς για παιδιά, ηλικιωμένους, πολίτες με χαμηλό εισόδημα κλπ.

Δεσμευόμαστε οτι πριν τον Απρίλιο του 2024 θα έχουν προκηρυχθεί 2 βασικά δρομολόγια: 1. από και προς το λιμάνι για την ακτοπλοϊκή σύνδεση με Πειραιά/Κρήτη και 2. Αγία Πελαγία-Καψάλι. Με διαβούλευση και τη συμμετοχή των επαγγελματιών ταξί και λεωφορείων και με την τεχνογνωσία από την εφαρμογή του μέτρου, σκοπός μας είναι να επεκτείνουμε σταδιακά την εσωτερική συγκοινωνία.

 

Δημιουργία δικτύου ποδηλατοδρόμων για μετακίνηση στο νησί ώστε να προσελκύσουμε ένα ακόμα είδος τουρισμού που προτιμάει τους όχι τόσο τουριστικούς μήνες.

Προτείνουμε τη δέσμευση (χωρίς απώλεια κυριότητας της ιδιοκτησίας) διακριτής ζώνης ελαχίστου πλάτους 2μ, παράλληλης στο κεντρικό οδικό δίκτυο και με διαφορετικό οδόστρωμα, για ποδηλατόδρομο - πεζόδρομο. Το μέτρο πιλοτικά θα κατασκευαστεί μεταξύ Ποταμού και Αρωνιαδίκων και εφόσον κριθεί αποτελεσματικό θα εφαρμοστεί στα δυσκολότερα ή μεγαλύτερα τμήματα του οδικού δικτύου (είτε με τον ίδιο τρόπο, είτε με εναλλακτικά μονοπάτια όπως πχ Χώρα-Καψάλι). Στόχος μας είναι σε 10 χρόνια να μπορεί κάποιος να μετακινείται με ποδήλατο ή πεζή με ασφάλεια -στο επαρχιακό τουλάχιστον δίκτυο.

 

Αξιοθέατα-Παραλίες


1)     Αξιοποίηση και αύξηση των προσβάσιμων και επισκέψιμων αξιοθέατων του νησιού με παράλληλη επέκταση ωραρίου (όπου χρειάζεται) και κυρίως να παραμένουν ανοιχτά για τουλάχιστον 6 μήνες το χρόνο.

Υπερθεματίζουμε. Άποψη των Ελεύθερων Κυθήρων είναι ότι τα λεγόμενα «αξιοθέατα» είναι στην πραγματικότητα δημόσιοι χώροι ελεύθεροι σε όλους. Ως αξιοποίηση νοείται μόνο η ανάδειξή τους. Εισιτήριο (ίσως για 6 μήνες) αιτιολογείται μόνο στην περίπτωση ανταποδοτικών υπηρεσιών, ενώ περιορισμός της πρόσβασης θα εφαρμόζεται αυστηρά και μόνο για λόγους ασφαλείας ή προστασίας ενός μνημείου (και σε αυτή την περίπτωση πάντως θα πρέπει να υπάρχουν μέρες που η πρόσβαση να είναι ελεύθερη). Ειδικά για τους βυζαντινούς ναούς, είναι απαράδεκτη η σημερινή κατάσταση που οι επισκέπτες δεν μπορούν να εισέλθουν λόγω «ελλείψεως προσωπικού επιτήρησης». Θα δοθεί λύση σε συνεργασία με την Μητρόπολη, την Εγχώριο, την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟ ώστε οι κοινότητες με τη συνδρομή εθελοντών να κρατούν ανοιχτά τα μνημεία τους ενώ όποιος (πχ ομογενής) θέλει να συνδράμει οικονομικά στην συντήρηση των μνημείων να μπορεί γρήγορα και αντιγραφειοκρατικά.

 

2)  Επαναλειτουργία του Σπηλαίου της Αγίας Σοφίας, επίλυση του προβλήματος του καταρράκτη της Νεράιδας.

Για το σπήλαιο, η απάντησή μας είναι η ίδια με την προηγούμενη. Για το ρέμα του Μυλοποτάμου έχουμε καταθέσει την πρότασή μας με το άρθρο μας για τους υδάτινους πόρους (βλ. https://eleutherakythera.gr/blog). Άποψή μας είναι οτι δεν ευθύνεται η διακύμανση στη βροχόπτωση (εξάλλου υπάρχει καταγεγραμμένη πολλή χειρότερη αλληλουχία ετήσιου υετού πριν 31 χρόνια) αλλά καίριο ρόλο παίζουν οι πρόσφατες γεωτρήσεις. Θυμίζουμε περιληπτικά οτι θα τροποποιήσουμε τη μελέτη αποχέτευσης για το Μυλοπόταμο ώστε τα γκρίζα νερα να παροχετεύονται σε τοπικό βιολογικό, ύστερα σε ανοιχτή λίμνη απονιτρίωσης και στην συνέχεια στο ρέμα με επανακυκλοφορία.

 

3)    Να ξαναπάρουμε γαλάζιες σημαίες για όσες παραλίες έχουν εγκαταλειφθεί (πχ Καψάλι) και να επεκταθούν οι παραλίες που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Να επισκευαστούν οι υπάρχουσες και να επεκταθούν οι υποδομές (ντουζιέρες, αλλαξιέρες, τουαλέτες, ράμπες ΑΜΕΑ) κλπ.

Δεν πιστεύουμε οτι κάποιος εκ των 3 συνδυασμών θα διαφωνήσει. Στην πράξη θα κριθεί η επόμενη διοίκηση.


Ζητήματα εύρυθμης λειτουργίας

Να ψηφιστεί κανονισμός οικοδομικών εργασιών για τους θερινούς μήνες.

Συμφωνούμε, όχι μόνο για την αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου και την μείωση της ηχητικής ρύπανσης αλλά και διότι η διακοπή των οικοδομικών εργασιών είναι απαραίτητη για την πνευματική και σωματική ξεκούραση των ίδιων των εργαζομένων, παράμετρος που έχει ατονήσει μέσα στην γενική απορρύθμιση του κατασκευαστικού κλάδου. Από 20 Ιουνίου μέχρι 20 Ιουλίου θα απαγορεύονται εργασίες εκσκαφών και σκυροδέτησης εντός οικισμών, ενώ από 20 Ιουλίου μέχρι 31 Αυγούστου θα υπάρχει γενική απαγόρευση οχλουσών δραστηριοτήτων. Προσθέτουμε εδώ οτι απαιτούνται ρυθμίσεις ελέγχου της όχλησης και για άλλες δραστηριότητες κι όχι μόνο για τις οικοδομικές εργασίες (πχ ωράριο λειτουργίας βυτιοφόρων, τροφοδοσίας καταστημάτων κλπ).

 

Εκπόνηση μελέτης για την Τουριστική ανάπτυξη του νησιού. Δημιουργία πλάνου βραχυπρόθεσμου και μακροπρόθεσμου για την προώθηση του νησιού τις τρεις αν όχι και τις τέσσερεις εποχές του χρόνου. Με στόχευση σε κατηγορίες τουριστών που κινούνται όλο το χρόνο ή ανά περιόδους μέσα σε αυτόν πλην της αμιγώς θερινής. 

Όπως έχουμε δεσμευτεί εδώ και μήνες, τον Φεβρουάριο του 2024 διοργανώνουμε 3ήμερο Επιστημονικό Συνέδριο με αποκλειστική στόχευση την δημιουργία Σχεδίου (masterplan) για τον Τουρισμό εντός του 2024. Είναι αυτονόητο οτι αναμένουμε από το CeriGo την ενεργή συμμετοχή του στη διοργάνωση και διεξαγωγή του συνεδρίου, καθώς οι κατευθυντήριες (όπως πολύ σωστά λέτε, η απεύθυνση σε ειδικό τουρισμό μοιρασμένο στη χρονιά κλπ) πρέπει να συνδιαμορφωθούν από όλους μας.

 

Να κάνουμε μια επανεκκίνηση σε ένα δυνατό εργαλείο που έχουμε στα χέρια μας που δυστυχώς δεν λειτούργησε τα τελευταία χρόνια, την Τουριστική Επιτροπή. Με αναβαθμισμένο ρόλο, τακτικές συναντήσεις και δυνατότητα σύγκλησης ανοιχτής συνέλευσης από τους φορείς του νησιού.

Δεν γνωρίζουμε εάν υπάρχουν ποσοτικοποιημένα στοιχεία που να αποδεικνύουν οτι η Τουριστική Επιτροπή απετέλεσε ποτέ «δυνατό εργαλείο». Εάν έχετε στη διάθεσή σας παρακαλώ να μας τα γνωρίσετε. Δεν διαφωνούμε οτι ο εθελοντικός ερασιτεχνισμός είναι μια κάποια καταφυγή όταν απουσιάζει ο παραμικρός σχεδιασμός από τον Δήμο. Όμως ο Τουρισμός κατ’εμάς, είναι ένα πολύ σοβαρό θέμα για να αφεθεί σε εθελοντική επιτροπή χωρίς θεσμοθετημένες αρμοδιότητες και πιστοποιημένη τεχνογνωσία, όσο καλές προθέσεις και να υπάρχουν (που πάντα υπήρχαν!). Απόδειξη αναποτελεσματικότητας αποτελούν τα αναρίθμητα «αδειάσματα» και η παντελής έλλειψη στήριξης απο την παρούσα δημοτική αρχή. Τον συντονισμό της πιστής υλοποίησης του Σχεδίου για τον Τουρισμό θα αναλάβει το Γραφείο Τουρισμού του Δήμου στο οποίο θα διατίθεται θέση συν-εργασίας για όλες τις επιδραστικές για τον τουρισμό ενεργές συλλογικότητες των Κυθήρων. Φυσικά ευελπιστούμε οτι πρωταγωνιστικό ρόλο θα παίξει ο σύλλογός σας, εφόσον αποδεχτείτε τη νέα οργανωτική πρόταση όπου οι υφιστάμενοι συλλογικοί φορείς αποκτούν θεσμοθετημένο αποφασιστικό και συμβουλευτικό ρόλο στη διοίκηση.

 

Επίλυση των προβλημάτων δημόσιων υποδομών των τουριστικών επιχειρήσεων. (Προσβασιμότητα, ασφαλτόστρωση, υδροδότηση κλπ)

Διαχωρίζουμε το ζήτημα των υποδομών σε 2 περιπτώσεις: Εντός οικισμών/Ρυμοτομικού Σχεδίου και Εκτός Σχεδίου.

Εντός οικισμών είναι απαράδεκτη η κατάσταση: αδιανόητο να υπάρχουν ξενοδοχεία με προβλήματα προσβασιμότητας, πχ στο Διακόφτι!!! Την ίδια ώρα γίνονται αθρόες ασφαλτοστρώσεις σε απίθανους δρόμους εκτός σχεδίου! Είναι ντροπή για το νησί να οδηγεί ο επισκέπτης προς τις πιο απόμακρες παραλίες με άσφαλτο και να επιστρέφει στο κεντρικό ξενοδοχείο με χώμα!!!

Εκτός σχεδίου το ζήτημα είναι περίπλοκο καθώς δεν αποτελεί συμβατική υποχρέωση του Δήμου η σύνδεση με τα δίκτυα. Εμείς θα εφαρμόσουμε τις συνδυαστικές απαιτήσεις του ΤΧΣ (Τοπικού Χωρικού Σχεδίου) και του Σχεδίου για τον Τουρισμό. Δηλώνουμε όμως την αρχική πρόθεσή μας για περιορισμό των νέων μεγάλων καταλυμάτων εκτός σχεδίου με την απαγόρευση νέων εκτεταμένων εναέριων δικτύων ηλεκτροδότησης και κίνητρα για αυτοπαραγωγή ενέργειας, ανακύκλωσης νερού και διακριτικής στο τοπίο πρόσβασης. Η εκτός σχεδίου εκτάσεις ενδείκνυνται για ειδικό και όχι μαζικό τουρισμό.

 

Επίλυση του προβλήματος της έλλειψης νερού το καλοκαίρι.

Βλ. άρθρο του συνδυασμού μας για την διαχείριση των υδάτινων πόρων. Εν συντομία: άμεση διόρθωση και επικαιροποίηση του masterplan για το νερό, προώθηση εναλλακτικών των γεωτρήσεων μεθόδων συλλογής νερού, ανακύκλωση/επαναχρησιμοποίηση, υδρομαστεύσεις και εμπλουτισμός υδροφόρων στρωμάτων. Απόδοση σε βάθος τριετίας. Όποιος σας υποσχεθεί επίλυση για το καλοκαίρι του 2024, καλύτερα να αρχίζει από τώρα τις δεήσεις και το χορό της βροχής. Χρόνια έλλειψη στρατηγικής δεν είναι δυνατόν να θεραπευτεί σε 1-2 χρόνια.

Όσον αφορά τη συμμετοχή ιδιωτών στην επίλυση του προβήματος, πρόσφατα οργανώσαμε την κατασκευή πιλοτικού έργου χαμηλού κόσους για συλλογή, φιλτράρισμα και αποθήκευση 50κυβ.μ. βρόχινου νερού με σκοπό την ανεύρευση μιας πρότασης την οποία θα μπορεί να επιχορηγήσει η διοίκηση με τη μορφή εφάπαξ ενίσχυσης, επιχορήγησης του κατασκευαστικού κόστους ή και υποχρέωσης στις νέες οικοδομές.

 

Κοινοποίηση όλων των εκδηλώσεων-δράσεων του Δήμου ή των συλλόγων που ενημερώνουν ή ζητάνε άδεια από τον δήμο. Για να μπορούμε να προγραμματίσουμε καλύτερα τις δράσεις μας.

Ευχαριστούμε για την επισήμανση του συγκεκριμένου προβλήματος, την κλαδική διάσταση του οποίου δεν είχαμε εντοπίσει. Πρόταση του συνδυασμού μας είναι ο Δήμος να λειτουργεί πρωτίστως ως συντονιστής και δευτερευόντως ως οργανωτής πολιτιστικών δράσεων. Στο πλαίσιο αυτό είναι αυτονόητο (σύμφωνα με τον πυλώνα #5 του προγράμματός μας) οτι ο Δήμος θα στηρίζει και θα συντονίζει όλες τις συλλογικότητες στο νησί.

Θα ανοίξουμε ήδη από 1ης Μαρτίου 2024 ηλεκτρονική εφαρμογή (APP) για τα Κύθηρα στην οποία μέχρι το Πάσχα του 2024 θα εγγραφούν στις αντίστοιχες κατηγορίες σύλλογοι, καταστήματα εστίασης, συγκοινωνία, καταλύματα, γιατροί, μηχανικοί κλπ. Στόχος, τον Ιούνιο του 2024 να υπάρχει ΜΙΑ ενοποιημένη δημόσια πλατφόρμα που να παρέχει online δωρεάν πληροφορίες για οτιδήποτε συμβαίνει στο νησί πχ ποιά εστιατόρια είναι ανοιχτά, ποιές εκδηλώσεις είναι προγραμματισμένες, πληρότητα των parkings ή εάν λόγω καιρού κάτι αναβάλλεται ή μεταφέρεται αλλού, ή έκτακτες ενημερώσεις της Πολιτικής Προστασίας κλπ. Το εργαλείο είναι απλό και είναι πραγματικά ακατανόητο γιατί δεν έχει ως τώρα φτιαχτεί.

Επι τη ευκαιρία να σχολιάσουμε εδώ ότι οι λεγόμενες «πολιτιστικές δράσεις» του Δήμου σήμερα όχι απλώς είναι συγκυριακές και απρογραμμάτιστες αλλά συχνά ανταγωνιστικές προς τους επαγγελματίες διότι εάν δεν συντονίζεται ο Δήμος με το υπόλοιπο πολιτιστικό γίγνεσθαι, συμπίπτουν πχ συναυλίες που οργανώνονται με δημόσιο χρήμα την ίδια ώρα με εκδηλώσεις ιδιωτών.

Επαναλειτουργία του Κάμπινγκ στο Καψάλι.

Πιστεύουμε ακράδαντα στην μέγιστη διεύρυνση της τουριστικής απεύθυνσης. Οι κατασκήνωση αποτελεί επιθυμητή και επ ουδενί ανταγωνιστική μορφή τουρισμού. Αντιθέτως, άνθρωποι που με την κατασκήνωση αγάπησαν έναν τόπο είναι οι καλύτεροι πρεσβευτές και έχει αποδειχτεί οτι μεγαλώνοντας σε ηλικία μεταπηδούν στις υπόλοιπες μορφές καταλυμάτων. Θεωρούμε οτι μετά τις ενέργειες της Εγχωρίου, το κάμπινγκ στο Καψάλι είναι δυνατόν να λειτουργήσει πλήρως το καλοκαίρι του 2024. Σημειώνουμε εδώ οτι πρότασή μας είναι η δημιουργία ένος ακόμα δημοτικού κάμπινγκ στο βόρειο νησί.

1 σχόλιο:

  1. Μπράβο και στους δύο (Cerigo & Ελεύθερα Κύθηρα). Επιτέλους, ένας σοβαρός δημόσιος διάλογος με επιχειρήματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Από το Blogger.